EL I skrev 2010-02-26 17:44:20 följande:
Hmm skrev ett jättelångt inlägg o sen försvann det Försöker igen... Ni som följt mig vet att jag har ett "konstigt" barn Tänkte fråga er om några saker. Jag har börjat fundera på om det trots allt inte är allergi utan nåt annat. Någon här som har nåt barn med hjärtsjukdom eller tarmsjukdom? Ska sammanfatta om ni orkar läsa. Fram till 3 v ålder så äter han bröstmjölk men med tillskott av NAN. Är redan från födseln väldigt klängig och gnällig och missnöjd. Efter de första 3 v äter han bara NAN. Vid 5 v börjar diarréerna och vid 9 veckor åker vi in akut med honom för han har haft diarré så länge, kräks och är skrikig (10-15 timmar per dygn). Börjar med Nutra efter detta och det blir mycket bättre, men inte helt bra. Kräkningarna blev mkt bättre efter ca 2 månader men försvinner inte helt förrän vid ca 8 månders ålder. Kan inte sova på annat sätt än på mage, pga (som vi tolkar) att han har ont i magen och det är skönt att ligga så då. Svår att söva speciellt dagtid och sover väldigt oroligt både natt och dag. Sover fortfarande, nu vid 14 månader, dåligt framför allt dagtid. Natten är helt ok även om han vaknar och skriker ibland. Vid ca 6 månaders ålder så börjar han bli blå om läpparna när han äter mat men försvinner efteråt, enligt bvc är det en del barn som har så... Vid 8 månaders ålder så börjar han bli röd om kinderna, knallröd till och från och detta fortsätter i ca 3-4 månader, är nu bättre men inte helt borta men blir sällan sådär knallröd. Kyla?? Hatar att åka bil och vagn och har alltid gjort. Är i stort sätt missnöjd mer eller mindre hela tiden så länge han inte har massor av sysselsättning då är han glad och nöjd, med undantag för lite "skrik" emellan åt då han på nåt sätt verkar ha ont eller på annat sätt blir missnöjd. Vid 1 år tar vi även bort soja då han reagerar på samma sätt på det; magont, diarré och kräkningar. Vid 14 månader blir han sjuk för första ggn (förutom förkylningar då), magsjuka. Han blir då blå om händer, fötter, kinder och läppar. Detta klingar av efter 1-2 dagar och sen är han "bara" blå om läpparna när han äter igen. Varit rosslig sedan födseln men enl läkare som lyssnat så sitter det inte i lungorna utan snarare längre upp, blir mkt värre när han äter och dricker. Hmm missat nåt?? Kanske men detta får räcka... Jag har funderingar kring att det kanske inte är allergi utan att det kanske är så att han på nåt sätt syresätter kroppen dåligt och då även tarmarna. När han då får "jobbig" mat som typ mjölk så reagerar han med ont och diarré. Därav också rosslet och de blåa läpparna. Att han på nåt sätt får ont och därför är missnöjd och gärna vill bli buren och sover dåligt? jag ska höra med bvc (var ju på barn och blev idiotförklarad av läkaren där) men tänkte höra med er kloka människor vad ni tror först. Låter det som allergi trots allt???
Jag har ingen erfarenhet av hjärtproblem, men att han blir blå låter inte alls bra och borde kollas upp ordentligt!!!
Att han blir blå när han äter känns ju som att det kan vara förknippat med mat. Att något han äter gör att han inte syresätter sig, men har faktiskt ingen aning om/hur mycket sådant kan påverka. Jag tycker du ska kolla med en riktigt duktig läkare som kan sådant här och gör en riktigt utredning och kolla upp det ordentligt! (Och då menar jag inte bvc läkaren...)
Jag tycker även att du ska ringa och se till att du får ett patchtest/lapptest och även få prata med duktiga läkare inom allergier och då framför allt sena reaktioner. De du hittills har kommit i kontakt med verkar ju inte ha haft några kunskaper om de sena reaktioner som din son har.
Jag tror ärligt talat inte att ni kommer komma så mycket längre på egen hand. Man kan inte bara gissa och inte göra något åt det. Antingen så får ni ta bort saker HELT ur kosten i 2 veckor och sedan provocera eller så behöver ni göra ett patchtest för att kanske få fler svar. Att bara fortsätta gissa utan att göra något åt det kommer inte lösa några problem eller funderingar som du har. Så ring dem i Linköping!
Angående syresätta tarmar??? Alltså det är väl blodet man syresätter? Är inte sjukvårdskunnig, så det här får någon annan svara på.
Men däremot vet jag att allergi kan ge rossel, sömnsvårigheter, rastlöshet, kräkningar, diarrér, eksem (röda kinder) och alla andra symptom som du räknar upp.
Han låter precis som min lille kille var innan vi fick bort ALLT han inte tålde. Han skrek när han vaknade på natten och han hade uppenbarligen ont, fastän han ibland inte visade så tydliga tecken på det. Men han var nöjd när man underhöll honom, i kortare perioder, eller om han t.ex var på BVC, en massa nytt att kolla på osv. Hemma gnällde han mest och ville bli buren och sitta i knät HELA den vakna tiden. Han hade jätte svårt att somna själv och sova kunde han inte några längre stunder. Han var oerhört lättväckt och kunde inte somna om själv.