Vaginal förlossning är ju fantastisk. Ont som in i h-e, visst, men man klarar det faktiskt, och smärtan går över. Har snittats och fött vanligt, efter snittet tog det 8 månader innan jag kunde tänka mig att få barn igen, efter vag tog det åtta sekunder innan jag utbrast "Det här kan man ju göra om!" - och det trots att det gjorde så ont att jag skrek sönder min hals totalt, är fortfarande hes efter snart ett halvår... Ändå heeelt fantastikt. Ser fram emot att få uppleva det igen, om det blir så. Jag var så himla duktig och självpeppande och jag är såååå stolt. Smärtan var fruktansvärd, ja, och det är lätt att få panik, men det gäller faktiskt att ha en bra inställning mentalt. Det hjälper.
Klart att bedövning hjälper. Jag är livrädd för ryggbedövning så jag slapp det. Hade väl gjort mindre ont med. Är det smärtan man är rädd för finns det väl ingen anledning att inte be om all bedövning man kan få. Fast nog tycker jag att smärtan ändå gav någon sorts kick. Var inte rädd! Det är fantastiskt att föda barn.