• Platano

Är vaginal förlossning alltid ett helvete?

Överallt skriver människor om sina mardrömslika förlossningar, sällan hör man om någon förlossning som inte varit ett helvete. Är det alltid så? jag blir helt livrädd ju. Hjälper inte bedövning ett skit eller?

• Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?
  • Nasse7

Jag åkte till förlossningen med den inställningen att det finns ingenting som kommer hända med mig som de inte har varit med om tidigare.
    Jag kom in vid halv elva och halv två var skrutten ute. Klart det gjorde ont, det går inte riktigt föreställa sig smärtan heller.
    Jag hann inte med någon annan bedövning än lustgas.
    Det kommer säkert att gå jättebra för dig också. Lycka till!

• Celiine

Min förlossning var helt underbar!
    Jag tyckte att det var skithäftigt att föda barn och kände nästan direkt efteråt att jag ville göra om det igen!

Jag använde ingen smärtlindring, och den kraft jag kände, dels under värkarbetet, men framför allt när jag krystade fram mitt barn, var helt otrolig! Det låter kanske lite krystat (där fick jag till det :-P), men det är verkligen en upplevelse som har förändrat hur jag tänker om mig själv och mitt liv.

• Dossen

Blir också glad av att läsa det ni beskriver!!!{#lang_emotions_smile}

• Minimum

Absolut inte!

Jag har fött 3 barn alla på olika vis (tidsmässigt, hur det startat och hur jag upplevt det) men alla 3 upplevelserna är fantastiska!!

Jag hade gärna FÖTT 10 barn till bara jag sluppit vara gravid, för det är enligt mig ett riktigt helvete!

Åsa med Matilda, Thea och Liv minimumsa.wordpress.com
  • khartoum

Mina förlossningar har alla varit bra. Det är en stor dag när det är dags och man vill så gärna att barnet skall komma nuu...

Jag var hjälpt av att tänka att varje värk var ett steg närmare utdrivningsskedet. Det var som en våg, och en våg till och en våg till. Smärtsamt, men också meditativt när man får lov att vara ett med sig själv och sin kropp.

Fantastiskt! Helt fantastiskt!{#lang_emotions_heart}

• Pepparkaksdeg
    Minimum skrev 2010-01-02 23:37:27 följande:
    Absolut inte!Jag har fött 3 barn alla på olika vis (tidsmässigt, hur det startat och hur jag upplevt det) men alla 3 upplevelserna är fantastiska!! Jag hade gärna FÖTT 10 barn till bara jag sluppit vara gravid, för det är enligt mig ett riktigt helvete!
    Håller med ! En graviditet varar ju en halv evighet med illamående,trötthet,foglossning osv... Men en förlossning tar max ett par dar!
    Skulle gladeligen föda 20 ungar men kommer ALDRIG utsätta mig för ytterligare en graviditet!
    Nä jag vill vara mus; Gravid i ett par veckor också vips så över en natt har jag utökat familjen med en 7-14 ungar.....
  • mariaheterjag

Vad härligt med positiva berättelser! Väntar första barnet och har väl som de flesta andra blivit matad med skräckupplevelser så det är så skönt att få höra lite mer bra förlossningar också Är hundra på att jag kommer ha bedövning.

• Berengaria

Jag väntar mitt första barn och ser bara fram emot min förlossning men det är nog för att jag har haft tur som har en mamma som har fött 5 barn och bara har positiva saker att berätta om sina förlossningar

Min mamma såg sina förlossningar som den största festen i hennes liv så hon rullade tom håret och sminkade sig före för vem vill inte vara fin när det är fest? ;)

Hon använde inte någon smärtlindring men hade lärt sig profylaxandning vilket hon starkt rekommenderar, det kanske är ngt du också kan använda dig av.( Jag har tänkt försöka lära mig det)

Jag tänker också se på min förlossning som den största festen i mitt liv men det känns ju skönt att veta att smärtlindring finns för jag säger inte att jag inte tänker använda det innan jag ens har varit med om en förlossning :)

Lycka till! {#lang_emotions_smile}

• lilla apa

Nej men gud! Förlossning är ju världens häftigaste grej!! Jag väntar andra barnet nu, och ser verkligen fram emot att föda. Tyckte allt var fantastiskt trots att jag förlorade 1,3 liter blod, och tösen var tvungen att få andningshjälp första timmarna. Sen tror jag kanske att de egna förväntningarna spelar roll också, har man en positiv inställning så är det nog lättare att få en bra upplevelse.

Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?