• Platano

Är vaginal förlossning alltid ett helvete?

Överallt skriver människor om sina mardrömslika förlossningar, sällan hör man om någon förlossning som inte varit ett helvete. Är det alltid så? jag blir helt livrädd ju. Hjälper inte bedövning ett skit eller?

• Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?
  • zxwhf

Verkligen inte en mardröm! Tvärtom, det häftigaste jag gjort i mitt liv! Nästan direkt efter tänkte jag "Wow! Det här vill jag vara med om igen!" Jag ser verkligen fram emot nästa förlossning!! Lyssna inte på alla skräckhistorier

• Blgebo

Nej!!!
    Min första förlossning var snabb, lätt och jag fick bara små skrapsår på en blygdläpp.
    Hade inte alls haft särskilt smärtsamma värkar när jag kom till förlossningen, var då öppen 8cm, och från det tog det 1h45 min innan dottern var ute
    Kände mig hög efteråt, och mådde kanonbra! Kände direkt att jag måste göra om det här igen!
    Jag hade visualiserat min förlossning upprepade gånger innan förlossningen, satt upp positiva målbilder (som idrottare gör), och övertygat mig själv om att jag kommer att få en snabb, lätt förlossning. Vet inte om det påverkade egentligen, men jag var övertygad om att det skulle gå lätt och enkelt, och hade inte en tanke då på att något kunde gå fel.

• Petrellie

Jag har fött två barn och har ingen som helst mardrömslik upplevelse av dem. Båda gick snabbt och jag behövde ingen smärtlindring. Jag testade lustgas av och till men det gör mig mest illamående så det blev bara ren syrgas.

• Southern Belle
    Blgebo skrev 2010-01-14 12:13:48 följande:
    Nej!!! Min första förlossning var snabb, lätt och jag fick bara små skrapsår på en blygdläpp. Hade inte alls haft särskilt smärtsamma värkar när jag kom till förlossningen, var då öppen 8cm, och från det tog det 1h45 min innan dottern var ute Kände mig hög efteråt, och mådde kanonbra! Kände direkt att jag måste göra om det här igen! Jag hade visualiserat min förlossning upprepade gånger innan förlossningen, satt upp positiva målbilder (som idrottare gör), och övertygat mig själv om att jag kommer att få en snabb, lätt förlossning. Vet inte om det påverkade egentligen, men jag var övertygad om att det skulle gå lätt och enkelt, och hade inte en tanke då på att något kunde gå fel.
    Det påverkade säkert! Rädslonivån blir ofta en självuppfyllande profetia och förväntar man sig en negativ upplevelse får man också det och vise versa....

Att våga drömma och tillåta sig att visualisera sin förlossning som en positiv upplevelse där man känner sig fullständigt trygg i det som sker är viktigt! Samtidigt som man givetvis måste vara öppen för att saker och ting kan ske på ett annat sätt. Men den positiva förväntanseffekten är stark!
  • helene306

Tack för mycket positiv läsning!! Jag är i stort behov av att läsa bra förlossningar eftersom min första slutade i akut snitt och nu känner jag riktig oro inför kommande förlossning.

Jag läser Föda utan rädsla av Susanna Heli och den är kanon! Ska läsa om den för andra gången och har fastnat för dykmetoden

(¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
  • Skruttensmamma

Min förlossning gjorde jäkligt ont, men jag skulle definitivt inte kalla den ett helvete.
    Jag minns det mer som en otroligt häftig upplevelse. Visst, jag hade väldigt ont! Men jag har BF om fyra dagar med mitt andra barn och jag ser fram emot förlossningen. Jag ser inte bara fram emot det ögonblick när barnet kommer ut, utan även själva förlossningen. Troligen kommer jag när det drar igång undra lite hur jag tänkte då egentligen I alla fall när det gör som mest ont...

Första förlossningen använde jag profylax-andning, avslappnande akupunkturnålar och lustgas. Den här gången tänker jag prova TENS oxå, men i övrigt köra samma upplägg.

• Blissphemy

Nej, jag tycker om att föda barn och ser fram emot att få göra det igen i sommar

Första förlossnignen var kanske lite längre än jag hade önskat och självklart gjorde det ont. Men det var inte outhärdligt. Det värsta var tröttheten, så mitt hetaste tips till framför allt förstföderskor är att sova så mycket de kan inför förlossnignen. Istället för som jag gjorde vaka in den av rädsla att den annars skulle avstanna och aldrig bli av.

Jag tycker lustgasen är gudomlig. Och TENS är väldigt skön under tidigt öppningsskede. Någon annan bedövning har jag inte provat på.

• Veeroo

Min förlossning var också bra, ser fram emot nästa. Visst gjorde det ont, men jag tyckte att det var hanterbart med hjälp av stödet från maken och barnmorskan och bedövningen - lustgas och kvaddlar.

Det blir väl lätt att det är skräckhistorierna som kommer fram men för det mesta går det nog bra.
Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?