Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

Är vaginal förlossning alltid ett helvete?

Jag har fött tre barn och alla tre förlossningarna har varit fantastiska upplevelser, särskilt min andra förlossning som gjorde mig euforisk. Den var oerhört snabb och därmed den som gjorde mest ont men WOW! vilken upplevelse det var!!! Jag skulle gärna vilja uppleva den igen! Och igen! Och igen!

Jag har varit med om ett par saker som jag har upplevt som värre, om man ser till smärtan. Förlossningssmärta är nödvändigtvis inte den värsta smärtan man kan råka ut för.

En förlossning behöver absolut inte handla om lidande. Smärtan finns där men med kunskap, tillit och trygghet kan förlossningen ändå bli en lugn och fin upplevelse!
    Har du funderat på att anlita en doula? På www.doula.nu kan du hitta information om vad en doula gör och även hitta en doula nära dig! 

Lycka till!  

• Southern Belle
    Blgebo skrev 2010-01-14 12:13:48 följande:
    Nej!!! Min första förlossning var snabb, lätt och jag fick bara små skrapsår på en blygdläpp. Hade inte alls haft särskilt smärtsamma värkar när jag kom till förlossningen, var då öppen 8cm, och från det tog det 1h45 min innan dottern var ute Kände mig hög efteråt, och mådde kanonbra! Kände direkt att jag måste göra om det här igen! Jag hade visualiserat min förlossning upprepade gånger innan förlossningen, satt upp positiva målbilder (som idrottare gör), och övertygat mig själv om att jag kommer att få en snabb, lätt förlossning. Vet inte om det påverkade egentligen, men jag var övertygad om att det skulle gå lätt och enkelt, och hade inte en tanke då på att något kunde gå fel.
    Det påverkade säkert! Rädslonivån blir ofta en självuppfyllande profetia och förväntar man sig en negativ upplevelse får man också det och vise versa....

Att våga drömma och tillåta sig att visualisera sin förlossning som en positiv upplevelse där man känner sig fullständigt trygg i det som sker är viktigt! Samtidigt som man givetvis måste vara öppen för att saker och ting kan ske på ett annat sätt. Men den positiva förväntanseffekten är stark!
Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?