• Platano

Är vaginal förlossning alltid ett helvete?

Överallt skriver människor om sina mardrömslika förlossningar, sällan hör man om någon förlossning som inte varit ett helvete. Är det alltid så? jag blir helt livrädd ju. Hjälper inte bedövning ett skit eller?

• Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?
  • Louvre

Min första förlossning var naturlig och lugn hela vägen, inget klipp heller
    Det var helt enkelt perfekt och jag tänker köra på mitt eget sätt nästa gång med, strunta i alla negativa kommentarer!

• Meli

Jag tycker att det är väldigt jobbigt. VIll inte ta ryggbedövning pga riskerna, min kusin råkade ut för att det läckte ryggmärgsvätska och blev jättesjuk. Dessutom kan det sakta ner förlossningen. Och en spruta i min rygg.... skulle inte tro det

Men min svägerska tycker itne alls att det är jobbigt. Inte min mamma heller. Sen var det en bekant till mig som INTE tyckte det gjorde ont när huvudet var halvvägs ute, något jag tycker är fruktansvärt.

Så för alla är det inte så himla jobbigt.

Och även om det är så jobbigt, så slutar det ju att göra ont så snart du har din bebis. Det är absolut värt det.

Kram och lycka till

• Meli
    mariaheterjag skrev 2010-01-03 10:32:05 följande:
    Vad härligt med positiva berättelser! Väntar första barnet och har väl som de flesta andra blivit matad med skräckupplevelser så det är så skönt att få höra lite mer bra förlossningar också Är hundra på att jag kommer ha bedövning.
    Det är ju också lite roligare att berätta om hur ont det gör
  • Ellani
    Celiine skrev 2010-01-02 19:39:10 följande:
    Min förlossning var helt underbar! Jag tyckte att det var skithäftigt att föda barn och kände nästan direkt efteråt att jag ville göra om det igen! Jag använde ingen smärtlindring, och den kraft jag kände, dels under värkarbetet, men framför allt när jag krystade fram mitt barn, var helt otrolig! Det låter kanske lite krystat (där fick jag till det :-P), men det är verkligen en upplevelse som har förändrat hur jag tänker om mig själv och mitt liv.
    Kunde skrivit det själv!
    Längar till nästa gång, det är så häftigt! Du har något helt fantastiskt framför dig!
    Slappna av, låt kroppen sköta det själv och kämpa inte emot!
    Stort lycka till!
  • Muminski

Det är klart att det känns att föda barn och under en pytteliten stund undrar man va fan man ställt till med det kommer ju aldrig att funka! I allafall var det så för mig och många jag känner.

Men bortsett från den stunden av rädsla och ångest har mina två "vanliga" förlossningar har gått superbra, ändå var en av dem komplikationsfylld men det märkte jag inte av. Blev lite brådis på slutet. Jag var dock trygg och fokuserad på det jag skulle göra. Kände inte av någon panik eller känsla av att inte klara av det. innan första förlossningen var jag så otroligt rädd men allt gick verkligen så bra och personalens attityd gjorde mig lugn och trygg. Lycka till.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski

Ni som har era förlossningar framför er, kan ni inte testa det "nya" orgasmic birth? Såg nåt på youtube om kvinnor som hade orgasmer under förlossningen, detta med hjälp av olika tekniker. Attans att man inte visste det alltså!!

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • fochf

Min förlossning var inte hemsk. Visst gjorde det ont, men inget man inte överlever.

Vattnen gick hemma kl 23,30, vid 01 var vi innte på sjukhuset. Värkarna började komma igång runt kl3. Blev inskriven 03,55.

05,22 föddes vår dotter. Fick ingen bedövning eller lustgas, även om jag innan var övertygad om att jag ville ha all bedövning som fanns att frambringa. Jag hade krystvärkar i 12 minuter.

• icecreamlover

Jag håller med er andra i tråden! Att föda är helt underbart. Ont javisst, men nu så här i efterhand kan jag inte änns föreställa mig den smärtan. Jag tror det tog ett dygn att kunna tänka mig att gå igenom det igen. Att få känna på kroppen fenomenala krafter och att få låta urmoderna jobba åt än är det bästa jag har varit med om. Jag skulle lätt vilja göra det 20 ggr till.

• znoozan

Nej absolut inte,säger som flera före här,hellre föda än vara gravid! Skulle gärna föda fler (har 3)!

Om det var meningen att vi skulle hoppa upp ur sängen skulle vi alla sova i en brödrost
Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?