• Platano

Är vaginal förlossning alltid ett helvete?

Överallt skriver människor om sina mardrömslika förlossningar, sällan hör man om någon förlossning som inte varit ett helvete. Är det alltid så? jag blir helt livrädd ju. Hjälper inte bedövning ett skit eller?

• Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?
  • Ruggugglan

TS, om vaginal förlossning hade varit ett helvete så tror jag inte att så många skulle välja att föda fler barn

Min förlossning med dottern var lätt! Ja, det gjorde ont. Men den gick fort och jag behövde ingen mer smärtstillande än TENS.

BF 24 januari.
  • lövet2

Nej, jag tycker det är fantastiskt att föda barn, och jag skulle gärna uppleva det igen!

• redneck girl

jag har gjort det åtta gånger.kan görat igen,om så är.

• LillaPinglan

Jag tyckte förlossningen var ett rent helvete. men smärtlindring som EDA hjälper bra. Och nu sitter jag här med ett barn till i magen, så jag antar att det inte var SÅ farligt ändå ;)

• doriah

Nej - jag har haft två toppenförlossningar. Alltså, det gör ju skitont och är ruggigt krävande men det är ju liksom självklart. Med ettan tog jag EDA som gjorde att smärtan försvann men jag kände inte mina krystvärkar vilket ledde till att jag gav upp lite...dessutom sprack jag en hel del eftersom jag då krystade utan värk. Men det var lungt ändå
    Med tvåan hade jag bara lustgas vilket var toppen för då kunde jag helt lämna över åt reptilhjärnan/urkraften/kroppen eller vad det nu är som bara tar iiiiii och föder barn {#lang_emotions_sunny}

Elsa och Lovis mamma
  • Reglementet

Det behöver inte vara något av det. Varken något underbart eller något skräckartat.

• Turbobebis

Min dotters förlossning var skit men längtar ändå till nästa förlossning trots att jag inte ens är gravid. Jag var/är väldigt sjukhusrädd så det kan ha bidragit till min upplevelse. Alla förlossningar verkar vara väldigt olika varandra tycker jag. Nästa gång ska vi ha med en doula, jag önskar att jag haft det även första gången eftersom jag var så rädd. Lycka till

• Southern Belle

Jag har fött tre barn och alla tre förlossningarna har varit fantastiska upplevelser, särskilt min andra förlossning som gjorde mig euforisk. Den var oerhört snabb och därmed den som gjorde mest ont men WOW! vilken upplevelse det var!!! Jag skulle gärna vilja uppleva den igen! Och igen! Och igen!

Jag har varit med om ett par saker som jag har upplevt som värre, om man ser till smärtan. Förlossningssmärta är nödvändigtvis inte den värsta smärtan man kan råka ut för.

En förlossning behöver absolut inte handla om lidande. Smärtan finns där men med kunskap, tillit och trygghet kan förlossningen ändå bli en lugn och fin upplevelse!
    Har du funderat på att anlita en doula? På www.doula.nu kan du hitta information om vad en doula gör och även hitta en doula nära dig! 

Lycka till!  

• Lilly mama

Jag måste säga att min förlossning, även om den avslutades med sugklocka och därmed automatiskt klassas som komplicerad, var inte alls så hemsk som jag föreställt mig. Jag var visserligen inställd på att klara smärtan och använda min profylaxandning, men man vet ju aldrig hur man kommer reagera. Jag var hemma hela tiden och kom in 9 cm öppen (i sista stund, nästan, om man ska räkna från krystvärkarna). Jag hann andas lite lustgas, men det gjorde mig mest illamående.

Visst gjorde det ont, men jag blev aldrig direkt uppgiven eller rädd. I början av förlossningen tänkte jag väl några gånger "Var detta verkligen en så bra idé?" men det gick över. Jag låg länge i badet och det funkade strålande för mig. Sen när värkarna var ca 4-5 min emellan så låg jag på sängen och flåsade. Somande faktiskt emellanåt. Sen åkte vi in.

Jag kan tänka mig betydligt värre smärtor. Borra i tänder t ex gör jag INTE utan bedövning. Om någon sågade av min arm kan jag föreställa mig att det känns betydligt mer...

Jag tror du får gå in i förlossningen med öppet sinne. Var beredd på det mesta och var inte rädd att fråga om hjälp med bedövning. Det behöver som du sett här inte alls bli så hemskt. Sen kanske inte själva förlossningsarbetet är det mest fantastiska du varit med om, men resultatet slår allt!

Svar på tråden Är vaginal förlossning alltid ett helvete?