• bustösen

ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!

Såg på aftonbladet en man som tröttnat på en 13-åring och gett honom en örfil. Ibland läser man trådar om ungdomar som beter sig helt skamlöst, borde de få sig en "hurring"??
    Spelar åldern någon roll för er åsikt i denna frågan? Är det mer rätt att ge en 20 åring en örfil än en 14 åring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!
  • BlommyNess12
    puss skrev 2010-01-01 19:51:36 följande:
    så örfilen skulle distrahera honom medans du sprang efter borrmaskin och blåslampa?
    Nej, det var en naturlig reaktion. En reflexmässig handling i chock och ilska.
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2010-01-01 19:52:25 följande:
    Nej, det var en naturlig reaktion. En reflexmässig handling i chock och ilska.
    man kan väl borra lite reflexmässigt också.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • BlommyNess12
    puss skrev 2010-01-01 19:55:11 följande:
    man kan väl borra lite reflexmässigt också.
    Ursäkta?

Ja det kan man säkert, men om du gillar att bära runt på borrar i syfte att kunna borra lite reflexmässigt vid chock så får det stå för dig.
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2010-01-01 19:56:57 följande:
    man får väl ha lite framförhållning. desutom frågade jag om det skulle distrahera medans du HÄMTADE borren.
    nåja, du har valt din man, grattis till det då.
  • BlommyNess12
    puss skrev 2010-01-01 20:00:14 följande:
    man får väl ha lite framförhållning. desutom frågade jag om det skulle distrahera medans du HÄMTADE borren. nåja, du har valt din man, grattis till det då.
    Vart vill du komma med detta?
  • neelliee
    puss skrev 2010-01-01 19:38:40 följande:
    eller att en vuxen får en enstaka örfil, det kan ju också vara lärorikt? så kanske dom lämnar in kvartalsrapporten i tid nästa gång!
    Att inte lämna in kvartalsrapporten i tid tycker jag inte är extremt provocerande eller något som framkallar refelxmässiga beskyddarinstinkter. Så jag köper inte din jämförelse. Dessutom VET de allra flesta vuxna att man kan smälla till av ren reflex, det behöver man inte lära sig. Är mycket mer troligt att en 6-åring inte än har den förståelsen för människokroppen och mänskliga reflexer och instinkter. Råkar jag av misstag klämma någons hand i en bildörr och personen av reflex slår till mig för att få mig att släppa dörren behöver jag inga djupa samtal efteråt för att förstå - det gör jag ändå.
  • puss
    BlommyNess12 skrev 2010-01-01 20:05:24 följande:
    Vart vill du komma med detta?
    skitsamma vad som hände, du förlät honom tydligen och så har ni det bra nu så vitt jag begriper? bara att gratulera.
  • puss
    neelliee skrev 2010-01-01 20:06:30 följande:
    Att inte lämna in kvartalsrapporten i tid tycker jag inte är extremt provocerande eller något som framkallar refelxmässiga beskyddarinstinkter. Så jag köper inte din jämförelse. Dessutom VET de allra flesta vuxna att man kan smälla till av ren reflex, det behöver man inte lära sig. Är mycket mer troligt att en 6-åring inte än har den förståelsen för människokroppen och mänskliga reflexer och instinkter. Råkar jag av misstag klämma någons hand i en bildörr och personen av reflex slår till mig för att få mig att släppa dörren behöver jag inga djupa samtal efteråt för att förstå - det gör jag ändå.
    poängen är att det är fel att örfila upp folk i uppfostringssyfte.
  • neelliee
    puss skrev 2010-01-01 20:08:05 följande:
    poängen är att det är fel att örfila upp folk i uppfostringssyfte.
    Det tycker jag också. Vilket du borde förstå om du läser mitt inlägg en gång till.

Däremot tycker jag inte att en örfil behöver vara så otroligt allvarlig att man ska dömas till hårda straff. Kan vara, men behöver inte. Fel gör alla ibland, det är mänskligt och helt oundvikligt att i längden klara sig utan att göra misstag, göra någon ledsen, sårad eller rädd. Läste du om min kompis man? Klipper in citat från tidigare inlägg:

Kompisens rätt vilda son (dock utan funktionshinder, ska väl som alltid påpekas) slog ett leksakssvärd i pappas skrev. Pappa, filbunken själv annars, for ut med handen _av ren reflex_ och killen fick en smäll på kinden. Hemsk upplevelse för killen, att trygga och alltid snälla pappa kunde smälla så. Men efter långa samtal förstod han varför, att man inte alltid kan hejda skyddsreflexer hur snäll man än är och att man därför kan få en smäll själv (alldeles oavsiktiligt) om man är våldsam mot andra. Killen har aldrig mer slagit någon i skrevet. Och ja, pappan är ledsen över det inträffade men slogs om sagt av ren beskyddarreflex och har inte gjort det tidigare.

Pappan är den första att erkänna att han gjorde fel, men reflexen kom så hastigt att han inte kunde hejda sig. Och då han är en bra förälder lyckades han få något gott ur situationen trots allt. Han pratade länge och väl med sonen och sonen fick viktiga erfarenheter och insikter:
    * Är man våldsam kan man själv få ont, av misstag.
    *
    Även den snällaste kan reagera oväntat om han eller hon blir utsatt föroväntat våld
    * Pappa älskar mig även om han gör misstag
    * Att förlåta är viktigt

Sett till helheten kanske den tråkiga situationen trots allt ledde till något gott, det är min slutsats. Inte att det är rätt eller bra att örfila.
  • Licens To Kiss

NEJ!! Fy så kränkande. De ska inte vara tillåtet.

Älskar mina barn! Dotter född 2001 och son i vecka 35+6 (BF 29/1-2010)
  • Madame Mom

Oj oj vilken massa starka åsikter...    Är förvånad över att så många som 30 tycker det skulle vara okej. På familjeliv brukar ju annars ett hårt ord mot barnen vara snudd på misshandel.
    Nåja..  Jag tycker så här..   Nä...  örfil är inte okej...  aldrig okej att slå mot ansiktet tycker jag. Däremot så tycker jag faktiskt att det är lite väl hysteriskt när det gäller "aga".

Om ett barn beter sig illa...  pratar illa, eller gör något som inte är okej så tycker jag aldrig att det är befogat med fysisk bestraffning, men OM ett barn (inte jättelitet då) med flit gör en annan människa illa fysiskt, ja...  då tycker jag att det kan vara befogat med en dask på rumpan eller nåt i den stilen.

Jag är SÅ JÄKLA trött på alla som ska prata ihjäl sina bitande, sparkande, rivande ungar....  Det finns barn som biter och biter och biter... dag efter dag.. det ena barnet efter det andra och föräldrarna pratar och fyar och pratar lite till..  men till vilken nytta?
    EN tillsägelse och funkar inte det så behövs nåt annat. Jag bet min son när han i 4-årsåldern fick för sig att bita andra barn. Han kom på att det ju var ett skitbra sätt att få saker som andra barn redan tagit. Bet han så fick han ju som han ville. Skitbra enligt honom. Mindre bra enligt mig..  Men helt ärligt...  han hade kommit på detta jättebra sätt att få som han ville så varför skulle han sluta för att mamma (eller någon annan ) sa till honom..  ".Nä..  fy, så får man inte göra. Det gör ju ont på Kalle. Knappast intressant för min son så när han fortsatte bita trots tillsägelse så bet jag honom...  och vips..  då gick det upp för honom att det faktiskt gjorde ont att vara dum mot andra på det viset.
    Han bet aldrig någon igen.

Och om någon nu (som alltid) ställer den oerhört genomtänkta frågan "Skulle du slagit/bitit/nypit om det var en arbetskamrat? Jadå..  Det kan ni ge er på. Om Olle på kontoret skulle dängt till mig så inte fasen skulle jag säga "-Nej Olle... så får man inte göra. Det gör ju ont!"

• Nomanisanisland
    Elisabeth Concordia Nilsson skrev 2009-12-17 09:44:17 följande:

Som jag ser det så verkar många tonåringar vara totalt omedvetna, om att deras respektlösa beteende stör andra människor. För mig är detta totalt obegripligt även om jag under senare år har fått lära mig att tonåringens hjärna inte är fullt utvecklad. Vilket i praktiken innebär att 14/16 åringen, inte förstår konsekvensen av sina handlingar. Oavsett om det handlar om fysisk misshandel,som att sparka på någon som ligger på marken. Vilket kan innebära att tonåringen av rent oförstånd dödar en annan människa. Eller att skrika okvädesord till någon medmänniska. Och sedan bli djupt chockad när någon svarar med att ge tonåringen en örfil. För hundra år sedan när morfars far åkte på stryk, var han i alla fall medveten om vad som orsakat bestraffningen. Som förälder har jag under ett trettiotal år försökt bibringa mina barn, insikten om att som du beter dig mot andra kommer de att behandla dig. Och väljer du att reta vuxna, så varsågod att stå ditt kast.

Fast det där är ju bara struntprat. Faktum kvarstår, det är bara våldskriminella kräk som slår barn i ansiktet. Vuxna människor är skyldiga att kunna hantera provokationer på ett rimligare sätt.
  • Nomanisanisland
    Elisabeth Concordia Nilsson skrev 2009-12-17 09:44:17 följande:

Som jag ser det så verkar många tonåringar vara totalt omedvetna, om att deras respektlösa beteende stör andra människor. För mig är detta totalt obegripligt även om jag under senare år har fått lära mig att tonåringens hjärna inte är fullt utvecklad. Vilket i praktiken innebär att 14/16 åringen, inte förstår konsekvensen av sina handlingar. Oavsett om det handlar om fysisk misshandel,som att sparka på någon som ligger på marken. Vilket kan innebära att tonåringen av rent oförstånd dödar en annan människa. Eller att skrika okvädesord till någon medmänniska. Och sedan bli djupt chockad när någon svarar med att ge tonåringen en örfil. För hundra år sedan när morfars far åkte på stryk, var han i alla fall medveten om vad som orsakat bestraffningen. Som förälder har jag under ett trettiotal år försökt bibringa mina barn, insikten om att som du beter dig mot andra kommer de att behandla dig. Och väljer du att reta vuxna, så varsågod att stå ditt kast.

Fast det där är ju bara struntprat. Faktum kvarstår, det är bara våldskriminella kräk som slår barn i ansiktet. Vuxna människor är skyldiga att kunna hantera provokationer på ett rimligare sätt.
  • Överste Senap
    Nomanisanisland skrev 2020-03-03 15:52:42 följande:

Du svarar på mer än 10 år gamla inlägg???
  • Nomanisanisland
    Överste Senap skrev 2020-03-03 17:26:10 följande:
    Du svarar på mer än 10 år gamla inlägg???
    Och du svarar på det fast du inte har något att säga?
Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!