• bustösen

ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!

Såg på aftonbladet en man som tröttnat på en 13-åring och gett honom en örfil. Ibland läser man trådar om ungdomar som beter sig helt skamlöst, borde de få sig en "hurring"??
    Spelar åldern någon roll för er åsikt i denna frågan? Är det mer rätt att ge en 20 åring en örfil än en 14 åring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!
  • BlommyNess12
    Eisa skrev 2009-12-17 08:16:05 följande:
    Att behöva slå sitt barn betyder bara att man har en extremt dålig mognad. Mogna människor kan uppfostra barn utan örfilar.
    Såklart man kan. Alla kan det. Men det förhindrar nog inte mig från att när min 17-åring kommer hem och berättar något som får mig att tappa besinningen totalt, typ "jag har sparkat ihjäl en neger" att jag förmodligen skulle ge honom en rejäl lavett, i chock, ilska och vanmakt.
  • BlommyNess12
    Eisa skrev 2009-12-17 08:17:29 följande:
    Samma här!!De hårt hållna tjejerna och killarna blev helt galna och började knarka. Föräldrar som var lite mer laid back och resonerade "de får lära sig av sina egna misstag men jag finns här om det är nåt" har fått de vettigaste barnen.
    Mmm, jag har också sett mönstret. Satsar på att inte vara så kontrollerande!
  • isisisis

Blir man som äldre trackasserad av en provocerande tonåring som är hotfull ska man fan inte dömas för misshandel för att man ger ungen en örfil!

• The Biggest Loser
    AnneSophie skrev 2009-12-17 08:03:05 följande:
    Helt ärligt så kan jag inte med 100% svara nej. Samtidigt så tycker jag inte 100% ja heller. Jag kan förstå att det finns omständigheter där folk får n-o-g, och att sådant här kan hända. I en optimal värld så hade diskussionen inte behövs, i en optimal värld hade det inte hänt, för i en optimal värld så hade alla barn haft föräldrar som lärt dom vad som är okej och inte. Kollar man på Aftonbladets omröstning så är resultatet intressant:www.aftonbladet.se/nyheter/article6303495.abOch alltså, kollar man in Mariohns tråd "En satans snorunge skadade mitt spädbarn med vilje!" så tror jag att en hel del inte hade stannat vid en (enda) örfil om dom hade fått tag på gärningsmannen. Eller?
    precis så här känner jag också.

jag kan inte med 100% säga nej för ibland finns det tonåringar som faktiskt vet bättre o gör saker av elakhet o djävulskap o de borde få sig ett ordentligt kokstryk kan jag känna eller ja jag kan förstå om man får nog.

Men våld löser aldrig något hel´ler men det är svårt i just detta läget att säga 100% nej.
  • BängtRagnhild
    isisisis skrev 2009-12-17 08:20:17 följande:
    Blir man som äldre trackasserad av en provocerande tonåring som är hotfull ska man fan inte dömas för misshandel för att man ger ungen en örfil!
    Men om vi vänder på det då? Jag har ofta blivit illa behandlad av gamla surtanter. Påkörd med rollatorer för man inte hört att dom är bakom. Utskälld för att jag stod vid en hylla i mataffären som hon skulle till och kallad jävla ungdom m.m. som jag finner väldigt provocerande. Har jag då rätt att örfila pensionären? Eller är detta en "one-way street"?
  • isisisis
    BängtRagnhild skrev 2009-12-17 09:24:58 följande:
    Men om vi vänder på det då? Jag har ofta blivit illa behandlad av gamla surtanter. Påkörd med rollatorer för man inte hört att dom är bakom. Utskälld för att jag stod vid en hylla i mataffären som hon skulle till och kallad jävla ungdom m.m. som jag finner väldigt provocerande. Har jag då rätt att örfila pensionären? Eller är detta en "one-way street"?
    Det är en väldig skillnad på hotet.
    En provocerande tonåring kan väldigt lätt välta omkull en rullator och en gammal tant.
    Tanten är ALLTID i underläga tack vare hennes fysiska förutsättningar.
    De gamla är svaga och man bör vara beskyddande om dem.
    Precis som man är mot små barn och djur.
  • Elisabeth Concordia Nilsson

Som jag ser det så verkar många tonåringar vara totalt omedvetna, om att deras respektlösa beteende stör andra människor. För mig är detta totalt obegripligt även om jag under senare år har fått lära mig att tonåringens hjärna inte är fullt utvecklad. Vilket i praktiken innebär att 14/16 åringen, inte förstår konsekvensen av sina handlingar. Oavsett om det handlar om fysisk misshandel,som att sparka på någon som ligger på marken. Vilket kan innebära att tonåringen av rent oförstånd dödar en annan människa. Eller att skrika okvädesord till någon medmänniska. Och sedan bli djupt chockad när någon svarar med att ge tonåringen en örfil. För hundra år sedan när morfars far åkte på stryk, var han i alla fall medveten om vad som orsakat bestraffningen. Som förälder har jag under ett trettiotal år försökt bibringa mina barn, insikten om att som du beter dig mot andra kommer de att behandla dig. Och väljer du att reta vuxna, så varsågod att stå ditt kast.

• vampyria2

Våld föder våld och jag kan aldrig någonsin se hur det kan vara rätt av en vuxen att slå ett barn, o avsätt vad barnet har gjort.

• BängtRagnhild
    isisisis skrev 2009-12-17 09:33:16 följande:
    Det är en väldig skillnad på hotet. En provocerande tonåring kan väldigt lätt välta omkull en rullator och en gammal tant. Tanten är ALLTID i underläga tack vare hennes fysiska förutsättningar. De gamla är svaga och man bör vara beskyddande om dem. Precis som man är mot små barn och djur.
    Att man ska vara beskyddande mot gamla, svaga, barn djur m.m. håller jag helt med dig om. Men jag tycker inte att det ger dom rätten att slåss för att dom är fysiskt underlägsna! Då skulle jag få slå alla vuxna som provocerade mig i princip eftersom jag har reumatism och är väldigt svag.

Jag tror inte att våld löser något. Jag har förståelse att det kan slå slint ibland men då får man stå för sina handlingar. Det är inte OK att slåss även om man är gammal och blir provocerad.
Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!