Inlägg från: BängtRagnhild |Visa alla inlägg
  • BängtRagnhild

ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!

isisisis skrev 2009-12-17 08:20:17 följande:
    Blir man som äldre trackasserad av en provocerande tonåring som är hotfull ska man fan inte dömas för misshandel för att man ger ungen en örfil!
    Men om vi vänder på det då? Jag har ofta blivit illa behandlad av gamla surtanter. Påkörd med rollatorer för man inte hört att dom är bakom. Utskälld för att jag stod vid en hylla i mataffären som hon skulle till och kallad jävla ungdom m.m. som jag finner väldigt provocerande. Har jag då rätt att örfila pensionären? Eller är detta en "one-way street"?
  • BängtRagnhild
    isisisis skrev 2009-12-17 09:33:16 följande:
    Det är en väldig skillnad på hotet. En provocerande tonåring kan väldigt lätt välta omkull en rullator och en gammal tant. Tanten är ALLTID i underläga tack vare hennes fysiska förutsättningar. De gamla är svaga och man bör vara beskyddande om dem. Precis som man är mot små barn och djur.
    Att man ska vara beskyddande mot gamla, svaga, barn djur m.m. håller jag helt med dig om. Men jag tycker inte att det ger dom rätten att slåss för att dom är fysiskt underlägsna! Då skulle jag få slå alla vuxna som provocerade mig i princip eftersom jag har reumatism och är väldigt svag.

Jag tror inte att våld löser något. Jag har förståelse att det kan slå slint ibland men då får man stå för sina handlingar. Det är inte OK att slåss även om man är gammal och blir provocerad.
  • BängtRagnhild
    isisisis skrev 2009-12-17 09:52:21 följande:
    Det ber helt på situationen anser jag. Är man hotad .provocerad och blir spottad i ansiktet som exempel så har man tex som busschaufför rätt att knuffa av bråkstaken/tonåringen av bussen anser jag. Det är min åsikt och ingen behöver tycka som jag. Men uppenbarigen gör många det ändå.Enl de undersökningar som inte är på FL.
    Det kan jag hålla med dig om, återigen!
    Men fortfarande får man stå för sina handlingar!
Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!