• bustösen

ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!

Såg på aftonbladet en man som tröttnat på en 13-åring och gett honom en örfil. Ibland läser man trådar om ungdomar som beter sig helt skamlöst, borde de få sig en "hurring"??
    Spelar åldern någon roll för er åsikt i denna frågan? Är det mer rätt att ge en 20 åring en örfil än en 14 åring?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!
  • AnneSophie

Helt ärligt så kan jag inte med 100% svara nej. Samtidigt så tycker jag inte 100% ja heller. Jag kan förstå att det finns omständigheter där folk får n-o-g, och att sådant här kan hända.
    I en optimal värld så hade diskussionen inte behövs, i en optimal värld hade det inte hänt, för i en optimal värld så hade alla barn haft föräldrar som lärt dom vad som är okej och inte.

Kollar man på Aftonbladets omröstning så är resultatet intressant:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6303495.ab
    Och alltså, kollar man in Mariohns tråd "En satans snorunge skadade mitt spädbarn med vilje!" så tror jag att en hel del inte hade stannat vid en (enda) örfil om dom hade fått tag på gärningsmannen.
    Eller?

• BlommyNess12
    AnneSophie skrev 2009-12-17 08:03:05 följande:
    i en optimal värld hade det inte hänt, för i en optimal värld så hade alla barn haft föräldrar som lärt dom vad som är okej och inte.
    Fast å andra sidan så blir endel väldigt utåtagerande som tonåringar, trots god uppfostran.
  • bustösen
    AnneSophie skrev 2009-12-17 08:03:05 följande:
    Helt ärligt så kan jag inte med 100% svara nej. Samtidigt så tycker jag inte 100% ja heller. Jag kan förstå att det finns omständigheter där folk får n-o-g, och att sådant här kan hända. I en optimal värld så hade diskussionen inte behövs, i en optimal värld hade det inte hänt, för i en optimal värld så hade alla barn haft föräldrar som lärt dom vad som är okej och inte. Kollar man på Aftonbladets omröstning så är resultatet intressant: www.aftonbladet.se/nyheter/article6303495.ab Och alltså, kollar man in Mariohns tråd "En satans snorunge skadade mitt spädbarn med vilje!" så tror jag att en hel del inte hade stannat vid en (enda) örfil om dom hade fått tag på gärningsmannen. Eller?
    Hade ngn kastat snöboll på mitt barn så hade jag gått loss med knogjärn tror jag, och då är jag ändå en fredlig typ.
  • lennartsdotter

Jag säger som i alla andra "våldstrådar". Våld får endast brukas i självförsvar (och där ingår att skydda värnlösa barn). Aldrig i livet att det är OK att bruka våld i uppfostrande syfte eller som vedergällning.

Det gäller oavsett ålder och kön.

• Mariohn

Jag anser inte att man bör skjutas om man utdlelar en örfil och jag tror inte heller att alla barn som någon gång fått en örfil kommer att växa upp och bli förstörda människor. Om det är rätt att göra så? Nej, absolut inte. Mänskligt? Ja.

• Eisa

Nej. Jag fick själv en örfil en gång när jag var "uppkäftig" (inte från förälder men nära ändå) och det medförde bara att jag inte längre vågade vara mig själv och testa gränser. Jag blev, i denna personens närhet, tillbakadragen och lydig och ledsen.

Ej heller förstod jag något djupare bakom, utan såg bara att personen var elak. Alltså totalt meningslöst.

• BlommyNess12
    AnneSophie skrev 2009-12-17 08:09:00 följande:
    Jo, jag vet. Fast jag tror (bara gissar) att den delen är rätt liten.
    Jo, det beror ju också på hur man tycker "god" fostran är, omvad jag kan minnas från högstadiet och också från gymnasiet så var det de som var mest hårt hållna hemma som klättrade ut genom fönstret och drack hembränt i skogen, rökte cigaretter och krossade glas på lekplatser, otroligt nog.

Fast det fick ju aldrig deras föräldrar veta.
  • Eisa

Att behöva slå sitt barn betyder bara att man har en extremt dålig mognad. Mogna människor kan uppfostra barn utan örfilar.

• Eisa
    BlommyNess12 skrev 2009-12-17 08:13:11 följande:
    Jo, det beror ju också på hur man tycker "god" fostran är, omvad jag kan minnas från högstadiet och också från gymnasiet så var det de som var mest hårt hållna hemma som klättrade ut genom fönstret och drack hembränt i skogen, rökte cigaretter och krossade glas på lekplatser, otroligt nog.Fast det fick ju aldrig deras föräldrar veta.
    Samma här!!

De hårt hållna tjejerna och killarna blev helt galna och började knarka. Föräldrar som var lite mer laid back och resonerade "de får lära sig av sina egna misstag men jag finns här om det är nåt" har fått de vettigaste barnen.
Svar på tråden ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!