ska en örfil i uppfostrande/markerande syfte bli tillåtet?!
Oj oj vilken massa starka åsikter... Är förvånad över att så många som 30 tycker det skulle vara okej. På familjeliv brukar ju annars ett hårt ord mot barnen vara snudd på misshandel.
Nåja.. Jag tycker så här.. Nä... örfil är inte okej... aldrig okej att slå mot ansiktet tycker jag. Däremot så tycker jag faktiskt att det är lite väl hysteriskt när det gäller "aga".
Om ett barn beter sig illa... pratar illa, eller gör något som inte är okej så tycker jag aldrig att det är befogat med fysisk bestraffning, men OM ett barn (inte jättelitet då) med flit gör en annan människa illa fysiskt, ja... då tycker jag att det kan vara befogat med en dask på rumpan eller nåt i den stilen.
Jag är SÅ JÄKLA trött på alla som ska prata ihjäl sina bitande, sparkande, rivande ungar.... Det finns barn som biter och biter och biter... dag efter dag.. det ena barnet efter det andra och föräldrarna pratar och fyar och pratar lite till.. men till vilken nytta?
EN tillsägelse och funkar inte det så behövs nåt annat. Jag bet min son när han i 4-årsåldern fick för sig att bita andra barn. Han kom på att det ju var ett skitbra sätt att få saker som andra barn redan tagit. Bet han så fick han ju som han ville. Skitbra enligt honom. Mindre bra enligt mig.. Men helt ärligt... han hade kommit på detta jättebra sätt att få som han ville så varför skulle han sluta för att mamma (eller någon annan ) sa till honom.. ".Nä.. fy, så får man inte göra. Det gör ju ont på Kalle. Knappast intressant för min son så när han fortsatte bita trots tillsägelse så bet jag honom... och vips.. då gick det upp för honom att det faktiskt gjorde ont att vara dum mot andra på det viset.
Han bet aldrig någon igen.
Och om någon nu (som alltid) ställer den oerhört genomtänkta frågan "Skulle du slagit/bitit/nypit om det var en arbetskamrat? Jadå.. Det kan ni ge er på. Om Olle på kontoret skulle dängt till mig så inte fasen skulle jag säga "-Nej Olle... så får man inte göra. Det gör ju ont!"