Känns skönt att veta att allt gått så bra för Julie, eftersom jag i morrn är i 30+6. då skulle det förmodligen gå väldigt bra om den skulle ploppa ut nu! Vet att det är individuellt, men det känns ändå skönt att höra!
Min förlossning började helt oväntat. Jag hade ju haft massor av sd under flera flera veckor och haft mycket på jobbet, tränat och varit allmänt överaktiv. Jag har en liten minneslucka som jag stör ihjäl mig på. Minns nämligen inte om slemproppen gick först och sen sjukskriven. Eller om jag blev sjukskriven, var hemma och slemproppen gick. Hur som helst så gick min slempropp en måndagmorgon och jag åkte upp till KK och läkaren kunde på vul se att huvudet låg väldigt långt ner. Minns hennes kommentar "hoppsan, den här bebisen är på väg ut". Men jag tror att jag blev hemskickad då jag fortfarande hade tapp och att jag sen åkte upp dagen efter pga sd. Denna gång fick jag träffa en idiot till läkare, som i stort sett pressade upp fingrar (jag grät av smärtan) och sa att jag var 1,5 cm öppen och måste läggas in omedelbart. En läkarstudent satt och klappade mig i pannan eftersom jag var i total chock och jätteledsen, det minns jag som igår. Läkaren förklarade i stort sett ingenting för mig utan jag fick ta hissen upp till spec bb och fick en säng. Usch, vilken ångest det var! Därefter fick jag kortisonsprutor vid två tillfällen och såklart bricanyl. På torsdagen (jag låg endast 4 dygn) så undersöktes jag igen och då kunde man se att tappen blivit 30 mm och att jag nu var stängd, så då fick jag åka hem. Lyckan var total! En neonatalläkare som vi fick prata med sa att de allra flesta barn "gör sig redo" när mamman fått kortisonet, så han skulle vara glad om det gick en vecka till. Väl hemma igen låg jag på soffan och kollade melodifestivalen hela helgen. På söndagen började jag dock få mensvärk och kände i hela kroppen att något var på gång. Sov knappt den natten och kl. 10 morgonen efter åkte vi upp. Jag var ju så nervös att inte hinna få antibiotikadroppet mot GBS:en, så vi åkte in tidigare än vad vi behövde. Var öppen 3 cm när jag kom in och 8 timmar senare föddes han! En fullständigt normal förlossning skulle jag säga förutom det konstiga att han togs från mig. Men jag har faktiskt inga jättetraumatiska känslor av allt som hände eftersom allt löpte på så oerhört smärtfritt. Han åt av mig efter mindre än en vecka och vi var hemma inom två. Hade ingen hemsjukvård eller gick på extra kontroller, så jag har inte känt behovet av att "prata" med någon om vad som hände. Men självklart var det en stor chock och mycket tårar. Det värsta var att lämna honom på salen medan vi åkte hem och sov.... Det var fruktansvärt!
Däremot märker jag att det är mycket som kommit upp till ytan denna gång och det är väl därför denna grav varit så påfrestande. Så helt bearbetad är jag nog inte...
Idag har jag 2 veckor kvar till sonens födelsevecka+dag och det hade varit så fantastiskt att klara det!!
Det blev en roman här med