• Mison

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Jag mättes med UL, så det stämmer nog relativt bra
    Angående Bricanyl så frågade jag läkaren när jag åkte in akut till förlossningen förra fredagen och hon sa att de inte skriver ut bricanyl eftersom de ger så mycket biverkningar i form av bl. a hjärtklappning??!! Jag har ju hellre hjärtklappning än SD! Glömde fråga min läkare idag, men ska till BM på torsdag så jag får fråga då. Har du känt av några biverkningar?

Ang svininfluensan så är det såklart oroande för dig. Jag förstår det! Å andra sidan känns det ju så otroligt uppförstorat, men man vet ju aldrig. Vad säger de till dig angående detta? Finns det inget de kan göra för dig? Finns det verkligen inget annat vaccin för er att få??

Ang tappen så sa läkaren att det inte är "akut" just nu, men med min erfarenhet vet jag att det kan gå väldigt fort, så i detta fall litar jag inte på någon! Bara det att den förkortats tyder ju på att mina SD inte är bra... Tycker det är så jobbigt bara eftersom man har ett barn sen innan. Det skär i hjärtat på mig när jag inte kan lyfta upp honom, ta på honom kläder osv. Känner mig så hemskt! Det är ju inte så lätt att förklara för en 2,5åring varför man inte kan det... Men, men det är bara att försöka vara positiv och ta en dag i taget!

• Mison

Kommer precis hem från BM. Vi satt och kollade igenom journalen från min förra grav och när jag var i samma vecka som nu var tappen 48 mm mot 29 nu... Så det såg ju definitivt bättre ut förra ggn, hoppas det inte betyder nåt. Låt dagarna och veckorna gå fort!!

ANg bricanyl så skulle hon kolla med läkaren. Hon har aldrig varit med om att de skrivit ut bricanyl men tyckte det var en god tanke. Tänk att det kan vara så olika i olika städer/kommuner!! Hoppas jag får det utskrivet, hade känts skönt!

Vad skönt Liley och Latvis att det är lugnt på era fronter vad gäller SD och tappåverkan! Undrar oxå hur det går för dig Milli! Hoppas det är som Liley säger att du inte har tillsång till internet! Håller i allafall alla tummar jag har!

• Mison

Idag har varit en liten deppig dag. Mycket tankar, hormoner och oro som kommit i fatt så då gråter jag en skvätt. Är så besviken (även fast jag vet att det inte hjälper mig nåt) på att inte få uppleva en graviditet av njutning och förväntan utan istället bara en massa oro, oro och mera oro. Men som tur är är inte alla dagar som dessa och ibland finns förhoppningen om att få gå tiden ut. Någon mer som känner som jag??

Nej, jag bor inte i Sthlm utan i Gbg och här verkar man inte skriva ut bricanyl men jag tänker stå på mig! Vill ju såklart göra allt jag kan för att få den lilla bebisen att stanna!

Hoppas ni alla får en lugn helg, dagarna går.... (vilket är positivt

• Mison

Hej tjejer! Hur mår ni?? Ytterligare dagar har gått

Här är det relativt lugnt, har lämnat ny urinodling idag. Får höra i morgon om GBS:en är tillbaka eller inte. Kissar konstant!

• Mison

Grattis Liley, gud så skönt för dig! Att tappen är oförändrad är ju helt fantastiskt, då vet du ju att det inte gör något med lite molvärk! Hoppas du kan koppla av nu och försöka njuta av din graviditet!! Sen måste jag säga att var det inte lite konstigt av din BM att skrämma upp dig så, jag menar hon visste väl om att de tittat på dig med UL dagen innan? Min bebis ligger också väldigt lågt (har märkt det nu), men så länge inte huvudet ligger och trycker neråt utan att det finns ett litet mellanrum så är det ju ingen fara (vad jag har förstått). Lyssna på läkarna och mindre på BM, hon har väl ingen röntgensyn

Min GBS är nu borta, så nu håller jag tummarna för att den inte kommer tillbaka. Har mycket färre SD nu så det känns skönt, men kan också känna molvärk till och från. Ska till läkaren nästa vecka, om inget händer innan dess. Det otäcka tycker jag är att man vet att allt kan gå så vansinnigt fort, men jag försöker njuta av att ha lugna dagar och då känenr jag mig väldigt hoppfull! Jag måste försöka knipa till jul/nyår för då kom min pojke, hade varit underbart att passera hans vecka...

Annars är det rätt långtråkigt att bara gå hemma? Vad säger du Liley? Vad hittar du på på dagarna??

Latvis: Vad härligt att du är så positiv och optimistisk!! Det gör säkert att du kommer att gå fullt Du är inte sjukskriven va?

• Mison

Välkommen Kiwi! Minns att du och jag plussade ganska samtidigt var det inte så?!
    Håller med övriga, tycker det är otroligt att du inte blivit sjukskriven. Självklart är det inget man önskar eller vill, men jag tycker absolut att du ska trycka på det!! Jag vet inte vad den läkaren menade, men inte tycker jag v. 28 är direkt "långt gången". I vår situation är det kanske det, men knappast när vi pratar om vanliga graviditeter. Det är, precis som Liley sa, fruktansvärt jobbigt att få ett barn senare också, även om det är i v. 32 (som jag). Man vill inte gå igenom det en gång till! Så stå på dig!!!

Latvis: Det kan inte vara luft i tarmarna? Det har jag och kan få riktigt ont emellanåt. Kramper ungefär. Har ätit några tabletter mot just detta (immogaze eller nåt tror jag de heter). Tycker man har lite ont i magen hela tiden, å andra sidan så bor det ju någon därinne som rör sig konstant, så det kanske inte är så konstigt

Min pojke kom i vecka 32+5. 2 veckor på Neo och inga komplikationer. Överlever det en gång till, men vet inte om jag skulle orka månader på sjukhus när man nu har en liten hemma också...

• Mison

Undrar också hur det går för dig Millli!? Det var längesen du var inne nu. Om du läser detta så ska du veta att vi tänker på dig och hoppas du (och ev den lill*) mår bra!

• Mison

Jag har BF 16 februari (känns väääldigt långt fram). Min milstolpe är 1:a jan eftersom min son kom i vecka 32+5 och det är den 28 dec, så jag hoppas kunna knipa till jan

Jag är sjukskriven på heltid då min tapp förkortades från 42 mm till 29 mm på mindre än 2 veckor. Haft många SD och även ätit pencillin mot GBS, som nu för tillfället är borta!

Kan säga att det är mycket lugnare i magen nu (vågar man skriva det??) och har inte ens hälften så många SD som innan. Har visserligen inte gjort många knop veckan som gått, men bara att slippa oron för ett par dagar är skönt tycker jag. Ska till läkaren på tis igen för att se hur det ser ut. Går hos BM ena veckan och till läkaren andra. Det känns skönt att man blir kollad varje vecka.

Jag har varit så "knäpp" att jag efter v. 23 känt att "ja men nu har det ju fötts massor med barn, så nu är det ju ingen fara". Därför känns det som att jag nu helt plötsligt är långt gången i vecka 27. Man blir lite skadad av denna oron....

Hoppas ni har en lugn och skön helg!

• Mison

Halloj!

Här har det varit lite sisådär. Fick en fruktansvärd mensvärk i lördagskväll, men inte överdivet mycket SD, så jag tog alvedon och värmedyna och gick och lade mig. Som tur är har den värsta värken släppt och jag ska ju till doktorn imorrn, så det känns ändå tryggt. Men usch vad oroligt det var/är...

Jag är helt övertygad om att min bebis också ligger väldigt lågt. Känner nästa bara sparkar lågt ner och nästan aldrig något över naveln. Ska fråga doktorn om det i morrn. Men så länge den inte ligger fixerad med huvdet så ska det väl kännas lugnt, eller?? Undrar hur långt upp livmodern ligger nu..?

Tycker ändå att dagarna går ganska fort, vilket känns skönt. Håll maggarna i sjack nu

• Mison

Hej alla och speciellt MILLI!! Härligt att höra ett livstecken från dig Och vad positivt!!! Hade nästan börjat ana att du numera var 2-barns mor, så detta var ju fantastiska nyheter!! Fick tårar i ögonen när du beskrev hur det var att träffa din son efter så lång tid... Du är en stark tjej du!! Förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt för dig, men snart så är du hemma med två fina barn och då har det varit värt det!!! Nu har du ju gått långt dessutom! Heja heja!

Jag har idag varit hos doktorn igen. Var så nervös att det kändes som jag skulle svimma innan, känns som att det "kan gå hur som helst" på såna här VUL. I allafall så mätte tappen 33 mm mot 29 sist så det var skönt. Dock så är cervix till viss del mjuk, så riktigt glad och lugn kan man ju inte känna sig... säger som du Liley, alltid ska det vara nåt! Bebisen ligger neråt, precis som sist, men har en vätskespalt mellan så den är inte fixerad än. Pratade med henne ang detta med "låg bebis". Hon menade på att man ofta bär det andra barnet annorlunda än första (fattade inte riktigt?) och att det inte är ovanligt att de ligger lågt ner. Vet inte om jag fattade fel (var så fokuserad på att INTE glömma några av mina alla frågor att jag knappt lyssnade på svaren ). Hon rekommenderade en gördel som hjälper till att "hålla bebisen uppe" och att detta kan vara en orsak till mensvärk som jag haft en del.

Det kanske blev snurrigt det här men det är ju så mycket tankar och oro som snurrar runt i skallen... Jag håller med dig Kiwi om att det är svårt att veta vad som är farliga SD. Allt är farligt i min värld. Därför är det viktigt att du får kolla dig regelbundet eftersom vi vet att allt kan gå väldigt fort.

Och återigen Millli, kämpa på, snart är det över!!!

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.