• Svar på tråden BF Januari :-) del 3
  • Madge

Det är nog olika.... Här har de gått ut med att det är besöksförbud för alla utom pappan på BB, och att de inte längre har några visningar av BB och förlossningen.

Min 25% sjukskrivning blev godkänd i somras, och jag tror min 50% också blivit godkänd (tydligen spar de papper på FK och skickar bara ut om man blir nekad). Imorgon ska jag till läkaren och förhoppningsvis bli sjukskriven på heltid. Om man letar runt på socialstyrelsen hemsida kan man se att de rekommenderar hel sjukskrivning om man behöver sitta i rullstol eller gå med kryckor, så jag räknar kallt med att bli godkänd av FK...

• väntar4an 2010
    Madge skrev 2009-10-19 14:05:45 följande:
    Det är nog olika.... Här har de gått ut med att det är besöksförbud för alla utom pappan på BB, och att de inte längre har några visningar av BB och förlossningen. Min 25% sjukskrivning blev godkänd i somras, och jag tror min 50% också blivit godkänd (tydligen spar de papper på FK och skickar bara ut om man blir nekad). Imorgon ska jag till läkaren och förhoppningsvis bli sjukskriven på heltid. Om man letar runt på socialstyrelsen hemsida kan man se att de rekommenderar hel sjukskrivning om man behöver sitta i rullstol eller gå med kryckor, så jag räknar kallt med att bli godkänd av FK...
    jo men så e det nog egentligen här oxå men efter som mamman gick med in så "tog" hon pappans plats = en anhörig på avd.
  • jeng

ja, jag är ju sjukskriven från min föräldraledighet eftersom jag inte kan ta hand om pojken på ett säkert vis! jag är ju inte ännu sjukskriven från mitt arbete, det är kontorsarbete, jag kan arbeta flexibelt och det är lättare att hantera. dock är det nog bara en tidsfråga, för vi bor så att jag måste köra dit och hem, och nu har jag flera gånger inte fått benet att lyda när jag behöver släppa på gasen och bromsa istället tex. det känns ju inte direkt bra!!!

om man inte blir godkänd för sjukpenning, vad gäller då egentligen? för jag kan ju inte ta ut fp samtidigt som jag är sjukskriven, och sjukskrivningen kan de ju lixom inte säga nåt om, den har ju läkaren skrivit. det är ju rätten till sjukpenning de bestämmer om...

• Aalexandra

Vi bor på gotland, så här härjar visst grissjukan.. Konstaterade fall av svininfluensan är vad som sagts, så vet inte hur många som blivit drabbade. Men det är väl inte så väsentligt..

Imorgon börjar dom vaccinering här på ön, jag som inte ens bestämt mig för hur jag ska göra..
    Det är svårt, jag får sätta mig ner med min man ikväll och diskutera för/nackdelar med att vaccinera sig alt. avstå från det.

Var vid mvc idag, allt såg jättefint ut förutom mitt blodtryck. 146/94 så det räknades som högt och hon började prata om att det tyvärr inte fanns någon läkartid förräns i mitten av nov. Jag som mår så bra sa jag och då lugnade hon ner sig lite
    Blodtrycket sjönk efter ½timmes vila, men ska tillbaka på torsdag för att kolla det igen.
    Känns som en favorit i repris med första grav. sprang fram o tillbaka 2ggr/v pga blodtrycket.
    Hon var mest orolig över att förlossningen skulle starta redan nu så jag fick stränga order om att försöka ta det lugnt och att ringa till förlossningen om ngt ändrades..
    Blev en ganska lång föreläsning sen om att startade det innan v32-33 blev det helikopter t linköping och jag kunde ju tänka mig hur spännande det var..
    Men tackade iaf nej t läkarbesök och sa att jag skulle höra av mig om jag ångrade mig, annars ringde jag t förlossningen vid minsta oro.
    Sen var det en föreläsning om havandeskapsförgiftning och vilka symptom jag skulle vara vaksam mot.

Men som sagt annars såg allt bra ut
    Sf måttet låg precis under mittkurvan o hjärtljuden låg på 152. 8kg hade jag ökat allt som allt, så hinner väl bli ett par kg till.. Men vikten låg ganska exakt som när jag väntade den första. Så det känns ju positivt.

Ang. det här med att inte ha med pappan på bb.. Jag är inte säker på att jag hade varit beredd att föda utan honom. Då hade jag nästan hellre gjort det utanför dörren med min man och sen fått den vårde vi ev. behöver efter.
    Klurigt, min mamma hade däremot ALDRIG fått följa med in i förlossningsrummet. Älskar min mamma men någon måtta får det vara.

• Underbara ungar

Så, nu har man en farm med "mini grisar" i armen
    Det gör ont i muskeln där nålen sattes, men jag mår fin fint annars.

Dos nr 2 ska tas 9/11.
    Jag har BM besök 3/11, men det va för tidigt att ta den andra dosen då
    Känns som det är ett evigt springande på mig där uppe...

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • jeng

Aalexandra,
    Skönt att de tar det på allvar iaf.
    Jag ska be dem kolla extra noga imorgon på mitt besök pga vattenvikten som jag lagt på mig och huvudvärken som jag har haft. Det kan ju vara tecken på havandeskapsförgiftning. Hade ju dock samma sak sist, så jag känner mig inte direkt orolig!

Håller med dig, hade hellre fött utanför MED pappan isåfall!!

• Yariija

Har oxå vaccinerat mig idag å jag mår skitilla just nu, hoppas det går över till kvällen, ligger och tycker synd om mig själv i soffan med en påse godis jag fick av min man för att jag var så duktig och tog sprutan =) hihi

Smärta är oundvikligt men lidandet är valfritt...
  • trollmamma76

F kassan ringde
    Ibland ä dom snabba eller jag har egentligen aldrig haft några problem med dom.
    Hon ringde och sa att havenskapspenningen är godkänt from 23/11 eftersom jag är sjuskriven till den 22:andra..

• Licens To Kiss
    trollmamma76 skrev 2009-10-19 16:07:29 följande:
    F kassan ringde Ibland ä dom snabba eller jag har egentligen aldrig haft några problem med dom.Hon ringde och sa att havenskapspenningen är godkänt from 23/11 eftersom jag är sjuskriven till den 22:andra..
    Va skönt!!
    Vecka 26, med sonen. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
  • Licens To Kiss

Idag lämnade jag in moderskapsintyget till FK. Kommer ta ut föräldrapenning 30 dar innan BF så jag har pengar till blöjor när han kommer.

Vecka 26, med sonen. Dotter född 2001. Älskar mina barn.
Svar på tråden BF Januari :-) del 3