• Svar på tråden BF Januari :-) del 3
  • johannajois

Maken fick sig ett gott skratt igår. Vi håller på att renovera lite här hemma och jag skulle lägga våra två vildar själv, till slut var jag helt slut och satt i en hög på golvet. Sa då till maken "Jag orkar inte, dessutom har jag ett barn emellan revbenen oxå"

• Aalexandra

NU har vi fått grissjukan på dagis.. Så då är det väl bara att vänta o se.. Lagom skoj att dom inte börjat vaccinera ännu. Så det är inte ens så att man kan välja om man vill ta vaccinet ller inte. Hörde dock att dom ska börja vaccinering den här veckan.

Men tror inte att det blir ngn vaccination ändå. Dottern är ju för liten (vaccineras inte under 3 år om det inte ligger några andra sjukdnomar i bakgrunden.
    Så antingen liger hon och mannen sjuk eller så ligger vi sjuka alla 3.
    Jag är mest orolig att jag inte blir insläppt på bb om det säter igång och jag har svininfluensa. Måste jag föda utanför då eller?!

Idag ska jag t bm, ska bli spännande att se om allt verkar vara bra med magen. Tycker hon varit skrämmande lugn de senaste dygnen. Så jag får bestämt rådfråga lite.

Malin Guinn, vilket klipp.. haha.
    Men som sagt, hur många kvinnor hade inte velat avbryta om möjligheten fanns. Sen vetjag inte om jag lev av värkarna öht. Men sen när huvudet skule ut o det kändes som om det brann. Det fick han ju aldrig uppleva.
    Jag kan säga att fast min förlossning gick skrattretande fort o smärtfritt så hade jag också tagit chansen att slippa det om jag fått välja det efter ett par minuter... UTAN TVEKAN!

Ang. det här med sjukgymnast, går man t sjukgymnast genom vc för att man själv anser sig behöva tror jag att det vanligaste är att det kostar. Men år man genom mvc är det gratis. Allt genom mvc ska väl vara gratis.
    Vet tex att mina vul kostade (som ett läkarbesök) fast det har med grav. att göra, men det var ju inte genom mvc utan genom kvinnomott.
    Men tillväxtul och sena vul jag gjorde första grav (genom läkarna på förlossningen o mvc) kostade ingenting.
    Så ring er bm väl o hör vad hon säger. Här vet jag att dom har en sjukgymnast på mvc o när jag träffade henne var det gratis.

• Ellen 20

O fy att få de på förskolan då.. de måste vara tufft att ta sej dit lixom när man vet att de finns o sen nästan invänta på att de dyker upp hemma-- hujja..hoppas ni inte blir drabbade

• Malin Guinn
    johannajois skrev 2009-10-19 09:07:27 följande:
    Maken fick sig ett gott skratt igår. Vi håller på att renovera lite här hemma och jag skulle lägga våra två vildar själv, till slut var jag helt slut och satt i en hög på golvet. Sa då till maken "Jag orkar inte, dessutom har jag ett barn emellan revbenen oxå"
    Hahaha
  • jeng

vitablomman,
    jag går hos sjukgymnast för foglossningen, har gkort det sedan v 10 ungefär. dock så rättar de inte till bäckenet eller gör "ingrepp" efter v 20, eftersom man då kan göra mer skada än nytta. det är dock bra att ha kontakt med sjukgymnast om det leder till sjukskrivning, eftersom man då har ännu ett utlåtande. man kan ju få tips på rörelser att undvika osv, plus att jag har ju fått kryckor den vägen som är ovärderligt!!!

i en annan tråd så är det dock en hel hög med tjejer som nu har fått avslag på sina sjukskrivningar pga foglossning. jag blev ju sjukskriven för 1.5 vecka sedan och nu går jag ju och väntar på att på att få det godkänt... skitorolig blir jag! godkänner de det inte så blir det ju att överklaga....

• jeng

vi betalar också för besöken. jag betalar 100 kr för den sjukgymnasten som är via vc, som alltså mvc samarbetar med. och 350 kr tror jag till den privata som jag går till, och som jag faktiskt litar på det är den privata som lägger tillrätta mitt bäcken osv. betalar gärna lite extra för att välja själv! och de där pengarna de är en prutt i havet om man jämför med att slippa ha ont. han la tillrätta mitt bäcken som var 7 cm snett!!!! det gav mig en hel sommar med i princip rörelsefrihet och att slippa ont!!!! absolut värt det. men som sagt lägger de inte tillrätta efter v 20. dock kan man gå dit ca 1 månad efter förlossningen, då kroppen hunnit återhämta sig, och börja lägga till rätta igen! så det ska jag definitivt göra. för de där sneda 7 cm, var ju från FÖRRA graviditeten, inte från den här! väntar man för länge kan det läka snett och man kan få gå med problemen i resten av livet. jag hade tydligen tur som blev gravid så snabbt igen nu, att det inte hann att läka ihop!

• Underbara ungar
    Aalexandra skrev 2009-10-19 09:18:21 följande:
    NU har vi fått grissjukan på dagis.. Så då är det väl bara att vänta o se.. Lagom skoj att dom inte börjat vaccinera ännu. Så det är inte ens så att man kan välja om man vill ta vaccinet ller inte. Hörde dock att dom ska börja vaccinering den här veckan. Men tror inte att det blir ngn vaccination ändå. Dottern är ju för liten (vaccineras inte under 3 år om det inte ligger några andra sjukdnomar i bakgrunden.Så antingen liger hon och mannen sjuk eller så ligger vi sjuka alla 3.Jag är mest orolig att jag inte blir insläppt på bb om det säter igång och jag har svininfluensa. Måste jag föda utanför då eller?!
    Jag får som sagt min första dos  idag, som gravid tillhör man ju en riskgrupp.
    Vart i vårt avlånga land bor du?
    Tänkte mest på grissjukan på dagis...
    Jag är så nojjig att mina barn ska få det... Båda har tendenser till falsk krupp!
    Axel o5o92o * Enya o7o824 * Bulan BF 1oo119
  • jeng

Aalexandra,
    såklart blir du insläppt på bb, dock får troligtvis inte familjen hänga med. Usch det är en mardröm - om man skulle få föda utan maken närvarande!!
    Här får vi börja vaccinera nu, och den där rusningen som de har väntat sig den finns ju inte. Står tomt i vaccinationsrummen hahaha... Så förhoppnignsvis innebär det att maken kan vaccinera sig i förtid nu så att vi är vaccinerade allihop tills det är dags. Eller ja, lillpojken är ju bara 14 månader så han får ju inte vaccinera sig.... men så ska han ju inte med på bb heller....

• väntar4an 2010
    jeng skrev 2009-10-19 10:03:01 följande:
    Aalexandra, såklart blir du insläppt på bb, dock får troligtvis inte familjen hänga med. Usch det är en mardröm - om man skulle få föda utan maken närvarande!! Här får vi börja vaccinera nu, och den där rusningen som de har väntat sig den finns ju inte. Står tomt i vaccinationsrummen hahaha... Så förhoppnignsvis innebär det att maken kan vaccinera sig i förtid nu så att vi är vaccinerade allihop tills det är dags. Eller ja, lillpojken är ju bara 14 månader så han får ju inte vaccinera sig.... men så ska han ju inte med på bb heller....
    min mans arbetskamrats dotter fick fara in till förlossning bb pga havandeskapsförgiftning. mamman följde sin oroliga dotter in o träffade läkarna och pratar mm vilket dom då får reda på att pappan INTE är välkommen in på bb eller förlossningen efter som hennes mamma har gått in över gränsen så blev hon automatiskt personen som ska vara med.så nu ligger hon på bb men liten i magen och har 2 veckor kvar och får inte träffa sin man förens hon och bebisen kommer hem.

så en vibb till alla ta INTE med någon som inte ska vara med fullt ut
  • jeng

väntar 4an,
    men GUUUUUD!! va??? så om maken är på jobb och nån annan skjutsar och hjälper en in, ja då får inte maken komma in sen? så idiotiskt!! vilket sjukhus var detta på? så kan jag inte tänka mig att de skulle göra här,. och skulle de göra det, ja då skulle jag åka hem, och sen komma in igen!

Svar på tråden BF Januari :-) del 3