• jeng

BF Januari :-) del 3

MEEEEEn då, nu har jag skrivit om det här meddelandet 3 ggr...

Sjukskrivning osv måste ju vara beroende på vad man är sjukskriven för, dock bör det ju vara så att man inte kan ha HP hur länge som helst tex, det är ju just relaterat till arbetet och graviditeten. HP övergår ju i FP på ett naturligt vis. Jag kommer ju dock troligtvis inte att kunna ta hand om min pojk förrän en bit efter förlossningen (stora pojken alltså inte bebisen) eftersom jag inte får gå till sjukgymnasten förrän kanske 8 v efter förlossningen. (fogarna) Och eftersom jag är hemma halvtid med honom fortfarande så måste jag ju kunna bli fortsatt sjukskriven. Dock tror jag vi kommer ifrån det problemet ändå, eftersom jag planerar för att ha maken hemma halvtid första tiden.

• jeng

Underbara ungar,
    Haha, jamen visst är det så. Det går snabbt men ändå skiiiitsakta! Jag bör ha... 43 dagar kvar eller nåt sånt idag...

Annaomasse,
    Jag sa ju till igår, eftersom jag hade kunnat provocera fram rörelser under helgen så avvaktade jag ju mitt besök på mvc. Men hon tyckte inte att jag skulle vänta så många dagar i fortsättningen! Dock behöver man ju inte ringa mitt i natten lixom, utan vänta till morgonen kanske isåfall. Men känner man sig det minsta lilla orolig så ska man ringa och göra en ctg säger hon. 10 rörelser per dygn ska man iaf känna tycker hon. Alltså 10 spontana. Det gör man nog egentligen, det är ju inte så mycket. Men när man har en normalt jättelivlig bebis så reagerar man ju när det inte är som det brukar!

Natten har varit UNDERBAR!!!!! Knäppt nog. Förvärkarna släppte efter en stund i badet! Sedan fick jag dock panik av värmen och fukten, för det förvärrar ju min astma... Så blev jag supertörstig och hällde i mig typ 8 glas vatten!!! Ja, sen la jag mig i sängen, i nån skitkonstig ställning, och somnade! Vaknade i precis samma konstiga ställning av väckarklockan imorse!!!! 6 timmar i sträck, så mycket sömn har jag inte fått totalt på 2 nätter på hur länge som helst....

• jeng
    Theannapanna skrev 2009-11-11 08:22:17 följande:
    O så skönt med så mkt sömn!!! Jesus... har inte sovit 6h i sträck sedan jag var gravid med sonen... Han är ju upp o äter 2 ggr/natt fortfarande då vi ger lavemang på dagarna som tömmer magen så pass att han blir hungrig... Sen alla kisspauser på det...Skönt! Den natten var du värd!Under gårdagen kände jag nog 10 rörelser i alla fall men det är mer "pickar", vanligtvis bökar hon ju runt så magen ser ut som en alien... Jaja.. ringa skadar ju inte.
    Ja, skitgött att få sova!!! Jag har ju normalt ett behov av 9 timmar per natt, och det är ju när man ändå sover BRA! Nu sover man ju inte direkt bra även när man väl sover, eftersom man har ont och inte kan vända sig i sömnen som man är van vid osv... men det var välbehövligt!
  • jeng

Jag blir skrämd när jag är inne och läser de där "vecka si och så händer det här"... Jag är ju i v 34 nu och där står det att nu överlever de flesta bebisar utan vidare komplikationer om de föds. Det låter som att det är skiiittidigt och att det finns massa risker. Visst finns det ju risker, men med tanke på att man pratar om att rädda bebisar som föds mer än 10 veckor tidigare, så kan ju inte risken vara direkt stor... Usch, hoppas att han vill stanna några veckor till då, så man slipper den där oron... Jag känner mig på nåt vis så övertygad om att nu kommer bebisen att klara sig kanonfint om han föds. Kanske måste sola lite eller sådär, men inget mer lixom.... Så därför blir jag rädd när jag läser att det fortfarande anses som "farligt tidigt"... Det har kanske nåt att göra med att jag faktiskt fick mina sd redan i v 20 och att man har räknat ner mer noga vecka för vecka och riskerna minskar osv. Så v 34 känns ju långt för mig på så vis...

Hur tidigt/sent föddes era andra bebisar (ni som har sedan tidigare)?

• jeng

lille,
    tack!
    ja efter att vi följde gabriel i augustitråden så känns det ju helt absurdt att man skulle ha stora problem när man går 2 månader längre lixom. det är klart att saker och ting kan hända, men det kan det ju faktiskt vid fulltid också. vissa barn föds ju i fulltid med ofullständigt utvecklade lungor osv...

man skulle ju inte låta bli att stanna upp värkar från 34+0 om man ansåg att riskerna var stora fortfarande...

nej det är nog bara allmän "igår hade jag väldigt mycket förvärkar-oro"

• jeng

Asereth,
    Hihihi! Precis, statistik är nånting som är bra i allmänhet, men uruselt i enskilda fall!

Jag hoppas ju dock att jag följer samma mönster som sist. Det är visat att de som har svåra graviditeter ofta får igång förlossningen naturligt i förtid. Det kan ju ha med mycket att göra, men naturen är bra att avgöra att nu är det bra balans. Bebis är färdig, och mamman behöver ha ork kvar! Sedan kan det ju beropå nåt så enkelt att moderkakan inte växer som den ska när mamman inte mår bra, och när moderkakan börjar ta slut så sätts ju ofta förlossningen igång.

• jeng
    Theannapanna skrev 2009-11-11 09:28:34 följande:
    Daniel kom ju i 37+2 enl RUL. Mitt eget datum efter ÄL (som jag ju visste när den var) hade gett 38+4 men men...Som sagts redan, det är lungorna som inte är mogna så tidigt men det är ju ingen tvekan om att bebis klarar sig så länge allt annat är som det ska. Du kommer säkert gå minst 2 veckor till iaf o då är det ju absolut fritt fram sen. Min chef födde sin tjej i vecka 28 o hon fick stanna på neo några veckor för andningshjälpen men sen var allt finemang.
    Tack!
    Nej precis, man tänker ju att det inte ska vara några större problem! men men för varje dag som inget händer så blir det ju bättre och bättre! vore dock skönt att slippa gå fulltid men dit är det ju långt!!
  • jeng

Aalexandra,
    Oj vad länge du fick ligga! Som sagt här sjukskrev de ju mig till 35+0 för sen var det ok om bebis kom. Dit är det 1.5 vecka kvar nu. Och det var ju nån som sa att man slutade stoppa värkar i 34+0 hos dem.

Ja det händer ju jättemycket från en vecka till en annan! man får ta en dag i taget!

sofia k,
    VÄLKOMMEN!
    Jag blev flyttad nästan 3 veckor sist, men tvingade dom att räkna om eftersom det helt enkelt inte stämde! Det blev till slut ca 2 veckor "fel". Jag tyckte det var en pina eftersom det påverkade så mycket beslut man fattade i min graviditet. Man ansåg att det var för tidigt för tillväxtkoll (som man ansåg nödvändig) och så vidare... POjken föddes till slut i 37+3 tror jag enligt dom, och då var han ju i princip fullgången enligt mig. Fanns inga tecken på att han föddes i v 37, och moderkakan var slut. Så jag kan bara vara tacksam att det kom igång naturligt i "förtid"!

Det enda jag kan råda dig till är att du står på dig själv om det blir aktuellt med tillväxtkontroller eller du går på övertid eller liknande, så de håller extra bra koll!

• jeng

Jag tycker att man bör vaccinera sig. Om inte för sin egen skull så för andra. MEN jag förstår samtidigt varför folk tvekar! Jag tvekar ju själv vad gäller vaccinet och gillar inte att det är så bristfällig info osv. jag vet tex inte om jag hade vaccinerat mig i början av graviditeten. Dels pga ovissheten, och dels pga att då är ju sjukdomen helt enkelt inte lika allvarlig för oss gravida. Tycker inte man ska hoppa på folk och kräva om en förklaring, dock gillar jag inte heller folk som säger att "influensan är så överdriven och jag brukar aldrig bli sjuk"...

• jeng

sofia k skrev 2009-11-11 13:02:39 följande:

Hej och tack :) Skönt att se att det finns fler i min situation. Mitt sf mått ligger på 27 i v 30 och tycker det är lite litet, speciellt om det nu är så att de har räknat fel och jag är två veckor före beräknat RUL. Vet ju när jag hade ÄL för jag använde stickor och hade koll på när vi hade sex och det stämmer verkligen inte alls :( ......Får vara beredd på att åka in tidigare än 17 januari i alla fall. Tack för svar
    har du din journal hemma? isåfall så kan du ju titta på sf-kurvan och så flytta pricken till det du tror är rätt vecka. om det hamnar utanför min/max då, eller precis i närheten av min, så tycker jag att du ska ta upp det med dom. säga att du tror att det är fel och för säkerhets skull så vore det skönt att ha extra koll på det.
Svar på tråden BF Januari :-) del 3