• jeng

BF Januari :-) del 3

Amamnda,
    Precis! Känns skönt att man har lite koll iaf. När de misstänker stor bebis så vet man ju inte om de pratar 4 kg eller 5.5 lixom...

• jeng

Ellen,
    Så tråkigt! Och jobbigt när det blir följder såsom lunginflammation. Det är ju de sakerna man är orolig för som gravid! Hoppas att det blir bättre snabbt nu! Har du fått det konstaterat nu precis, eller har du varit dålig ett tag?

• jeng

Underbara ungar,
    Ja precis. Han var lite över normalt enligt mitt bf (39+2) men rejält stor enligt deras!

Det enda som skrämmer mig nu är ju, att om han då såg normal ut på kurvorna... Och den här bebisen ser STOOOR ut på kurvorna i jämförelse... Hur stor är då den här? Tänk om det är en 4kg klump redan på tillväxten??? Shit...

• jeng

Johannajois,
    du borde ju kunna få ett tillväxt-UL när du fött så stora barn! De brukar ju bli större för varje gång också! Om du dessutom hade problem med att den ena fastnade, då ser jag det som en självklarhet att du borde få det!

• jeng

Underbara ungar,
    I min tråd hade vi ju en bebis på drygt 5.8 kg och 62 cm! V 41+2... Det var hanb dom beräknade till 4.8 på tillväxt-UL och tyckte att det är ju stort så det blir snitt! Det var ju tur det, med tanke på hur fel de hade räknat! Jag tror att han var sveriges 5e största genom tiderna eller nåt sånt.... Så det finns ju ännu större.

ja det ska ju vara lite lättare andra gången så att en lite större bebis får plats bättre! Här var det iaf ingen platsbrist, det sa bara SLURK när han väl började fara ner i kanalen. Däremot fick de ju klippa för att huden inte hann med, men det är ju en baggis i jämförelse med att bebisen fastnar nånstans....

• jeng

Underbara ungar skrev 2009-11-06 14:29:35 följande:

Jag va faktiskt o tittade på en gördel idag. Det ska ju va bra för magen efter förlossningen. Hjälper till att hålla ihop o trycka in magen så magmusklerna får en chans att komma tillbaka. Gudars va dyra dom är bara.... 650 kr! Ska nog önska mig en sån i julklapp eller nått!
    Jag har en superenkel från lindex, sånt där lite glansigt halt stretchtyg och massa bh-hyskor längs hela ryggen. den får från under brösten och en liten bit ner på höfterna. kostade 199 kr! heeelt suverän! köpte den nu i början av gravven då jag kämpade på med tupler samt ville dölja magen innan semestern på jobbet
  • jeng

Johannajois,
    Det förstår jag!!! En tillväxtkoll är ju inte direkt svårt för dom att fixa. Svårare att fixa ett ks sen om det skulle råka bli nödvändigt!

License,
    Näe vars, inte om jag ser till mig själv iaf!
    men den här bebisen har ju varit rättvänd och så gott som fixerad sen en bit innan v 28, så.... Sen är han ju troligtvis då lång i kroppen, för baken har ju skavt mot revbenen hela tiden!

• jeng

Johannajois,
    Jag förstår dig! Jag hoppas ju också på igångsättning! Många verkar negatica, och påpekar att risken för ks osv är större, att det lixom kanske inte kommer igång ordentligt! MEN vadå? Om jag går 3 veckor till med bebis i magen och han växer, ja då ökar ju risken för ks då också, och blir det ändå normal förlossning så blir ju förlossningen svårare! Jag försöker skaka av mig allt det negativa man hör om igångsättning, men ibland är det ju svårt! Jag menar, det är svårast är egentligen tankarna man har att "jamen om jag abra väntar några dagar till så kommer det kanske igång naturligt" men sånt kan man ju inte lita på!!

Litenkatt,
    Jag går inte i trappor om jag inte nödvändigtvis måste. Här hemma har vi ju trappa som jag måste gå i, då får jag dra mig själv upp mha handräcket och "staketet" som finns på övervåningen, och det tar tid...

AnnaP,
    Skönt att allt har sett bra ut på dina kontroller! Skönt med liten mage också! Andas vore gött just nu!

• jeng

Underbara ungar,
    Usch då, Hoppas det rättar till sig snart!

Lille,
    Du vet från augustitråden att jag håller tummarna för bra provsvar! Du har haft din del nu med all sjukdom du haft med pojken också!! Hoppas på en kärnfrisk tungt sovande bebis för dig den här gången så det inte blir 3 år på raken utan bra sömn!

• jeng

Johannajois,
    Normala barn sägs ju öka med 200 gram i veckan från typ v 30 och framåt ungefär. Men har man diabetes eller anlag för diabetes som de ju tror att jag har pga mina sockervärden så ökar bebis ofta mer än så., Dessutom så ökar diabetesbarn extra mycket precis på slutet. Det kan vanliga barn också göra iofs, men det är väldigt vanligt hos diabetesbarn. Så när 2 veckor kan ge ett drygt halvkilo extra så gör det ju rätt stor skillnad!

Jag är inte alls nervös för förlossninge! Längtar dit som tusan faktiskt!!! (Det gjorde jag inte sist!!!) Det jag är nervös för är ju att jag inte ska få igångsättningen isåfall. Men man hinner nog bli nervös när det närmar sig!

Svar på tråden BF Januari :-) del 3