Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

pcalma skrev 2010-01-01 16:14:00 följande:
    Gott nytt år alla kämpande föräldrar till underbara barn här inne!!! Hoppas att alla hade en bra nyårsafton!!! Vi hade våra bästa vänner här hemma efter att ha träffats ute i derass skog kl 12 o grillat korv. Så mysigt o underbart väder med 12 minus o strålande sol. Sen efter dusch o så så kom de hem till oss. Vi åt gott o hade trevligt. de har2 flickor varav ena tösen har funktionshinder så vi går sååå bra överens o anpassar oss efter varandra! kanon! De små var livrädda under raketskjutandet trotrs att vi var inomhus, annars gick allt bra!! Vi har ett tufft år framför oss. Redan 5 besök inbokade i januari o mer blir det. Sen får vi besked om As utredning i slutet på jan(början på feb. efter det så startar Ms utredning med fokus på autism. den blir intensiv så att det blir klart snart o vi kan börja dra i trådarna inför hennes skolstart.
    Gott nytt år till dig med!! Bra att ni hade en fin nyårsafton och att ni har vänner med funktionshinder i familjen. Det underlättar ju att umgås
    Här har lilleman fortfarande feber men det verkar gå neråt nu. Frodo kollade på raketerna med hörselskydd på
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2010-01-01 17:03:34 följande:
    Skönt att febern g¨år på rätt håll!! Gud vad smart med hörselskydd!! Att jag inte tänkte på det:-O
    ja det är skönt... och Frodo verkar ha klarat sig från att bli sjuk. ska väl inte ropa hej än men nu har vi vart sjuka sen annandagen och har han inte blivit sjuk än så tror jag (vill tro i alla fall) att han klarar sig från det
    Ja, hörselskydd är bra. De hade det på hans förra förskola för det kunde bli rätt gapigt där ibland och när Frodo blev trött i huvudet så hade han dom. Så jag snodde idén. Nu var det sambons han lånade som sambon använder när han borrar och liknande men det finns sådana i barnstorlek. Ska införskaffa sådana för det är perfekt att han kan njuta av fyrverekri utan att bli rädd för det höga ljudet
  • Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2010-01-01 23:19:07 följande:
    Ja I har såna peltor kids, de är jättebra för de sitter skönt å han kan flänga runt som vanligt utan att de trillar av. De som är för vuxna brukar man behöva hålla i för att de inte ska ramla av eller glida ner. I har inga problem alls med smällar tycker bara det är skithäftigt, däremot har han väldigt svårt för musik och motorljud då är det bra att ha hörselskydden. Firade nyår med en kompis och hennes granne och hans son som har adhd och det var full fart kan man säga men det är ju faktiskt väldigt skönt när man är bland folk som fattar å man inte behöver förklara eller typ be om ursäkt för sitt barn hela tiden.
    min sambo pratade om peltor kids, att de var bra grejer. Vart har ni köpt era?? Vet att man kan köpa från jaktia.se (sambons favoritsida) men finns det nån butik som säljer dom eller är det bara på nätet som gäller??
  • Trollet Ludenben
    Karina09 skrev 2010-01-02 10:33:37 följande:
    Jag är osäker på märket, men rosa och gröna för barn har jag sett på Claes Ohlsson - där köpte vi våra för några år sedan.
    TwistedSister skrev 2010-01-01 23:27:43 följande:
    järnia har dem, finns gröna å rosa.
    Tack för tipsen... ska kolla clas ohlsson =)
  • Trollet Ludenben
    två lingon och ett blåbär skrev 2010-01-03 09:04:16 följande:
    Kram till ALLA i trråden och några extra styrkekramar till er som behöver Jag håller med dig Karina09, ibland hjälper det inte att förbereda. Vissa gånger känns det dumt att börja prata om något för det sätter igång "orosmaskineriet" istället för att dämpa oro och ångest. Släktträffar är en sådan sak som vi försöker undvika att förbereda. Vi talar om det så sent som möjligt och eftersom M alltid sköter sig borta så får vi ta smällen när vi kommer hem istället och M slipper oron och stressen över att vi ska åka. Men vi får alltid bedömma från fall till fall när vi tror att det kan underlätta med förberedelser och när vi bör avvakta. 
    Vi gör så med. Förebereder aldrig släktträffar eller större händelser innan för det sätter verkligen igång oron och han stissar upp sig i förväg.
    Igår hade vi svärpäronen här och det sa jag en timme innan de skulle komma för vi gick ut då. Hade vi vart inne hade jag väntat ännu längre.
  • Trollet Ludenben
    Esmiso skrev 2010-01-03 09:37:04 följande:
    just så funkar nästan bäst här också. Att inte förbereda utan snarare berätta i sista stund. Då funkar det som allra bäst. Skulle man berätta och något oförutsett händer såsom att ngn blir sjuk eller liknande är det värre...Då kan han hänga upp sig på det
    Då är det katastrof här. Ändrade planer går inte alls. Ibland har det hänt att man fått ändra det man sagt och det kan vara en simpel grej. Så simpel som att vi missar bussen i ett byte och sen får ändra oss och ta spårvagnen istället. Bara en sån grej är katastrof. Och ska man träffa nån och det inte blir av, det går inte att hantera honom, han blir helt låst. Vi måste ha en plan B om vi ska säga nåt sånt innan så att det finns nåt annat han tycker är kul som vi ska göra.
  • Trollet Ludenben

Tråkigt att fl känns så kan lite känna igen mig i vad ni skriver om. Många har lämnat fl sen de nya reglerna kom och när moderatorena blev helt andra.
    Men att ni finns på facebook känns bra. Nån från denna tråden som inte finns på min facebook, inboxa mig om ni har lust
    Kommer att fortsätta vara i denna tråden håller med om att fl inte är vad det var förut.

• Trollet Ludenben

Elebra: välkommen hit!!

Kramar till alla som har en tuff skolsituation för barnen. Vi har en väldigt bra klass till sonen men det var i grevens tid vi fick honom dit. Annars hade det vart vanlig klass som gällt med stöd men det hade vart katastrof.

• Trollet Ludenben
    tristania skrev 2010-01-04 19:32:58 följande:
    Åh det du skriver kunde varit jag...Jag har tänkt tanken dom sista dagarna , att vi ska flytta isär, ha Nemo varannan vecka, så att jag får vila upp mej:(  Fan så hemskt.... Tack för att du delar med dej, det betyder så mycket.
    usch, så ledsamt att läsa om er situation. Önskar verkligen jag kunde göra nåt för att vara till hjälp. Ibland är det frustrerande att det är så lätt att prata på nätet, inga avstånd liksom men IRL är det annorlunda. Jobbiga perioder och bra perioder går ju om vart annat och det hade vart så guld värt om man hade vänner i närheten i samma sits som man kunde andas ut hos och hjälpa varandra med stöttning,avlastning mm. Men skickar massor med kramar, de är inte mycket till hjälp men hoppas att de åtminstonne blir lite lättare tankar.
    Det blir bättre med tiden. Även om ljuset i tunneln kan kännas långt borta så finns det (fanns för oss i alla fall). Tiden innan utredningen, där ni är nu när han är för liten för att utredas, känns förliten för kontaktfamilj mm är riktigt jäkla kämpig men det blir bättre och bättre. När vi fick utredning och diagnos kunde jag äntligen se ljuset i tunneln.
    Jag håller alla tummar för att ni ska kunna härda ut tills dess.... eller att han lugnar sig och det vilda växer bort (nåt av det bara det blir bättre)
    Kolla alla möjligheter med avlastning i er närhet. Era föräldrar, syskon, vänner... om bara nån kan hjälpa någon eller några nätter i månaden så ni kan andas och sova.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig