Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

TwistedSister skrev 2009-11-21 22:19:26 följande:
    Hahaha ja lätt å fastna. Får era barn spela och titta på tv mycket eller? Jag kan känna att barn ska inte titta på tv jämt, vet inte varför riktigt men det fick man väl höra en del själv när man var liten också. Men I går ju och sätter på teven hela tiden så fort jag inte har något åt honom att göra en liten stund. Det måste ju hända nåt hela tiden, tv eller spel. Det kan ju till sist bli ganska många timmar på en dag och jag försöker hela tiden få bort honom från det och många många utbrott resulterar det i. Hmmm ska jag lägga ner å låta honom kolla eller? Jag har ju en föreställning om att han ska vara ute och leka och få rosiga kinder och allt det där, men det händer liksom inte, antingen blir han hysterisk för att solen lyser på honom eller så gräver han upp rabatterna. Känner mig samtidigt som en dålig mamma när han bara sitter med nåt spel timme ut och timme in. Brukar tvinga med honom på en ordentlig promenad i skogen varje dag och det hjälper att han kan somna bättre på kvällen iaf. Man måste ju liksom röra på sig annars mår man ju skitdåligt, känner jag själv om man inte kommer ut en dag. Men sen sitter han där klistrad och är okontaktbar och det stör mig verkligen.
    Ja, Frodo får titta mycket på tv/dvd. Det är den enda syssla här han har nästan när han är inne. Han är så aktiv så jag vill gärna att han sitter där för då håller han sig lugn (någorlunda). Men vi är såpass kativa ändå. Han är ute flera timmar om dagen, härjar runt och har sig så jag blir bara glad att han sitter där. Han behöver lugna ner sig och vara lite i stillhet med. Men samma här, fick med höra som barn att man inte skulle se för mycket.
    Tror det beror på vad man är för person i övrigt. Om man som din sitter med spel/tv mer än man vill vara ute och röra på sig, då gör du helt rätt i att försöka begränsa det och ta med honom ut.
    Min gräver med upp rabatterna. I alla fall om man inte vaktar honom
    Just nu sitter han och kollar på nåt på nickelodeon. Concertan har precis börjar verka men vi har haft en jobbig timme från det han gick upp tills nyss. Få se om jag kan smyga in och ta en dusch. Sambon sover med lilleman. Sen ska vi åka till sjöfartsmuseet hade vi tänkt. De har ett lekrum där han älskar att vara i.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben

twsited sister: hoppa i soffan eller så på huvet i den gör Frodo med. Är han inne i tv:n så sitter han fint men tittar han bara för att han inte har nåt annat att göra och inte har lust egentligen är det race i soffan

• Trollet Ludenben
    norgesessan skrev 2009-11-22 19:40:37 följande:
    Här är också soffan en trampolin och racebana...Fast vi säger till, för dom skadar sig ju...(Han smittar det över på Jonathan också...)
    här sägs det till (för döva öron)
    vete tusan hur vi ska få bukt med detta. Vi stänger av tv:n så han inte får titta när han löper race. Vi har tagit honom och satt oss i soffan fär att lugna sig. Sagt till på skarpen och inget hjälper.
    Vi försöker aktivera honom med annat, gå ut mm. Ständigt ändå denna race i soffan.
  • Trollet Ludenben
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-22 19:44:14 följande:
    här sägs det till (för döva öron) vete tusan hur vi ska få bukt med detta. Vi stänger av tv:n så han inte får titta när han löper race. Vi har tagit honom och satt oss i soffan fär att lugna sig. Sagt till på skarpen och inget hjälper. Vi försöker aktivera honom med annat, gå ut mm. Ständigt ändå denna race i soffan.
    tänkte tillägga... har du nåt tips för hur man ska få bukt med det??
  • Trollet Ludenben
    norgesessan skrev 2009-11-22 20:02:26 följande:
    Nej, tyvärr....Han lyssnar rätt så snabbt på oss, det är bara att det är glömt till nästa gång..
    Ja, det glöms ju fort inte funkar nåt belöningssystem för detta heller. På komet hade de som förslag att jag kunde belöna varje kvart utan soffhopp med ett klistermärke. Men så många märken på ormen det skulle bli då så de insåg att det var ingen bra idé. Han har hoppat sönder flera soffor och sängar. Han har en studsmatta men den är hård tycker han
  • Trollet Ludenben

pcalma: hoppas att ni fick en någorlunda bra natt efter indidenten med bollibompa. Tror inte ens att Frodo märkte det. Eller om han kollade på nån annan kanal. Men hoppas att dina glömde detta sen och sov ordentligt (nåja så bra de kan sova under era omständigheter i alla fall)
    Vi har haft en gräslig helt och en gräslig morgon så jag känner lite lättnad över att det är måndag

kram till er alla....

• Trollet Ludenben

pcalma: vilka idéer Frodo är med rädd för hundar. Tycker det är obehagligt när de skäller. Men samtidigt så vill ha ändå fram och då hoppar han framför dom och skriker. Eller så springer han och då vill dom efter
    Gött att ni fick sova så länge Hoppas utredningen är under kontroll. Vår sätter i gång på onsdag.
    Tack, ja jag ska ladda batterier. Tänker greja här i lugn och ro. Städa upp massa reklam frodo har strimalt i bitar i vardagsrummet...
    Kram på dig med!!

• Trollet Ludenben

kennelmamman: välkommen hit från mig med

• Trollet Ludenben
    Petra78 skrev 2009-11-23 09:04:47 följande:
    Godmorgon!!! Här har vi haft en underbar helg. Victor började med sin concerta i helgen och jag är helt chockad. Han är en helt annan kille. Sitter lugnt och äter, bråkar inte med sina syskon utan det var nästan tvärtom. Han kunde bygga med lego efter instruktionen vilket han inte gjort innan för då har han inte haft tålamod och det har flygit lego överallt. Fick inga utbrott utan när det var ngt som gick fel så blev han antingen gråtmild eller så gick det att prata bort. Å han som verkligen hatar att skriva låg igår och skrev av sju sidor i en sune bok. ja varför? Det undrar jag med men ändå. Han har haft empati och frågade sin syster vad det var med henne när hon igår satt och var lite nere. Han var med min sambo i nordstan och fikade och de satt verkligen och fikade och tittade på folk. Innan har han bara slängt i sig kakan och sen ställt sig upp och sagt: - Vad ska vi göra nu? mm mm Skickar styrkekramar till Er som behöver. Och kennelmamman välkommen hit!!! Ha en bra dag!!! Idag ska jag på kometutb.
    Gött!! visst är concerta guds gåva till männikan (till oss i alla fall )
    Nordstan brukar va en pärs här (även med concerta) men kul att det gick så bra för er

Ska med på komet idag. Hur långt har ni kommit?? Vi kommer till träff 9 idag. Har gjort nödbromsen. Och förra veckan har vart dålig så jag har fått "nödbromsa" flera gånger. Men det är ju sånt vi gjorde redan innan komet så det var ett gammalt använt begrepp med annat namn
  • Trollet Ludenben
    Petra78 skrev 2009-11-23 09:45:49 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-23 09:23:45 följande: Ja visst är det, hoppas det fortsätter så här bra. Vi har kommit till träff 7 vi hade ingen utb på lovet och vecka 46 träffade vi dem bara enskilt en timme var. Och förra veckan var V sjuk så jag vet inte vad de gjorde då. Så det blir väl mkt att ta in idag då. Ngn nödbroms har vi inte pratat om om de inte gjorde det förra veckan förstås ;) Vad är nödbroms för ngt?
    nödbroms är vad man gör i situationer när man behöver lugna ner barnet och inte förberedleser, uppmaningar och ormen gör nytta/passar in.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig