Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Petra78 skrev 2009-11-26 09:14:49 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-26 08:16:55 följande: Ja jag har ringt och de ska återkomma. Han är ju väldigt gråtmild oxå speciellt efter utbrotten. Vi får se vad de säger sen när de ringer tillbaka. Hör av mig sen kram
    Ja, skriv sen vad de sa. Concertan kan ju ge känslostormningar men det får ju finnas en gräns.
    Kram
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben

Är det nån av er som har fått fylla i frågeformulär på nätet som ska skickas till läkaren/behandlaren i samband med utredning?? Jag ska göra det nu. Har gjort första sidan men sambon ska ska vara med också så jag väntar tills han är klar i duschen.

• Trollet Ludenben
    Karina09 skrev 2009-11-26 15:01:04 följande:
    Ja, vi gjorde det. Kommer inte ihåg vad det hette, men det är säkert samma även om det finns flera varianter på samma test. Utvecklat i england tror jag. På BUP sa de att det är nytt i sverige, ngt år bara, men att det nog kommer att bli standard framöver. Systemet är rätt intressant då det är interaktivt. Det känner av om man svarar jakande på något problemområde och då kommer fler frågor. Om man i stället t ex svarar att det inte är några problem inom ett område så kommer färre frågor om det. Man får också beskriva med egna ord och det ger en chans att förklara vad man menar. Ska visst ge bättre resultat än de tester man använt tidigare tidigare mer noggrant. Men oj vilken tid det tog för oss iaf. Vi fick aldrig tid att titta igenom allt tillsammans. Jag gjorde det mesta, sedan tittade maken på det hela. Där han inte fullt ut höll med diskuterade vi och sedan kom vi tillsammans överens om det skulle ändras eller inte. Skolan gjorde också ett sådant och sonen försökte, men klarade inte riktigt av det. När psykologen sedan utvärderat det hela så tittade vi på resultaten tillsammans. De kurvor över sörmågor/svårigheter som hon ritade upp var i stort sett lika för hem och skola för oss. Fassa på att fråga när ni går igenom det sedan. För mig är det ofta så att jag tror att jag förstår när någon förklarar, sen kommer jag hem och inser att jag inte fattat. Jag är glad att jag ställde en del frågor som jag själv tyckte lät dumma, för på så vis förklarade hon mer pedagogiskt och lättfattligt för mig. Dom pratar ju fackspråk. Lycka till!
    tack!!

Nu är det gjort och det var en fasans massa frågor... Jag fick ett kuvärt som skolan ska ha med. Också att fylla i. Ska bli intressant när det tas upp till diskussion sen.
    Mycket frågor om motorik samt socialt samspel hade vi. Kryssade i "stämmer" på de flesta frågor
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-26 14:59:22 följande:
    Nej vi har fått häften hem att fylla i o ta med.. Här håller jag på att bli galen!! Antom kräkte i förgår som bara den mellan 17-01 o är hemma i dag oxå pga det samt lite feber igår. Matilda har oxå fått vara hemma o de går mig på nerverna!! Försökte mig på att få fram ljusstakar o stjärnor idag, samt byta gardiner i köket, vardagsrummet o Ms rum. Putsa alla fönster nere oxå. Vänder mig bort i en sekund från strykjärnet o ser att det ligger ett stort plastunderlägg (som jag köpt till dom när de målar o degar osv) på strykbrädan o stykjärnet ligger därpå, på full värme!!! GRRR så nu har jag inget strykjärn för det är fullt med smält plast o likaså med strykbrädan. ALLT är framdraget här o ser ut som F-N rent ut sagt. Grejor överallt, leksaker, lampor, stakar gahhhh...kommer aldrig att bli ordning!! Slåss o bråkar heeela tiden oxå o är på ALLT heeeela tiden så jag blir galen!! Maken fick en smärre chock när han kom hem från jobbet o frågar varför jag ens kommer på tanken att göra detta när de är hemma!!! Jag exploderade!!! När!!!? ska jag göra det då?? När de sover sent ikväll o man är helt slut o scheman ska göras, de stora ska i säng osv osv... Hade jag haft tid hade jag slitit mitt hår!!!!!!!!
    Men åh, massa kramar till dig!!!

Jag har med att igång projekt när Frodo är hemma som sen blivit förstört. Förstår dig när du skriver att när ska man göra det. Det finns ju ingen tid. Vi får ut i det där förrådet ikväll och ta in allt. Tycker det är jobbigt att pynta och Frodo tycker att det är jobbigt när det är pynt framme. Jag hoppas att min mamma kan ta honom en stund på lördag så vi kan städa här hemma.
    Hoppas att du får det lite ordning i ert kaos
    Jobbigt när de bägge små är hemma
  • Trollet Ludenben
    Karina09 skrev 2009-11-26 15:26:59 följande:
    Många "stämmer" kryss var det...
    Ja det känns trist men samtidigt är det ju så det är. Måste ju kryssa för att det ska bli rätt.... men det är inte kul att fylla i "stämmer" på det mesta...
  • Trollet Ludenben
    Karina09 skrev 2009-11-26 15:35:54 följande:
    Nej, det gör lite ont. Tycker det är som ett felsökningsschema. Men en liten tröst är det när men får beskrive de starka sidorna med egna ord.
    Ja, det var bra. Men lite svårt för Frodo är så dubbel i många avseenden. Hans absolut starkaste sida är att han är så social och nyfiken. Det är en jättebra egenskap som jag värderar mycket högt. Men samtidigt är han så social så det är ett problem eftersom han är så diastanslös. Och han är så grymt nyfiken och det är med i överdrigt så det slår över och blir ett problem trots att det är hans starkaste egenskaper, sånna som man går långt med. Men får han bara rätsida på detta med att gå till överdrift så tror jag att det kommer att blir bra
    Sen är han så himla duktig på att läsa. Han går första terminen i första klass och han gick inte 6års utan har gått direkt från dagis in i skolan. Igår läste han en hel mening på en reklamskylt på busshållplatsen. Jag blev helt chockad. Känns bra att skriva det han är duktig på för när han är föremål för en diskussion, spelar ingen roll om det är här eller om det är med andra så är det mesta om hans svårigheter. Det blir så tråkigt tillslut.
  • Trollet Ludenben
    solskina skrev 2009-11-26 19:39:31 följande:
    Ni får gärna ge mig några med för jag behöver det. Känner jag. Ligger i gråtläge, hela dagen. Först sonen med medicin byte. Sedan mannen i som ångest (ångestsyndrom9. + bekant som ligger för döden i cancer, och eftersom min man inte kan ta sig dit så blir det änu mer ångest mm mm.
    Du får alla mina kramar jag har...
    Fy vad hemskt, allt på en gång
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-26 21:01:50 följande:
    Solskina: kramar från mig oxå!!! Tack för kramarna till mig oxå för min påfrestande dag. Jag har överlevt iaf;) Nu sover de små! Undrar hur länge bara! Igår somnade M kl 21.30 efter att gallskrik för att hon inte fick se mer TV, från kl 20. Vaknade igen kl 01 o ville se på TV - fick ej, skrek men somnade ganska snabbt ändå. Kl 02.50 kom A o ville titta på Dora, fick ej han heller, men somnade om till slut.. Puh.. Ska bli sååå skönt att lämna på dagis kl 07.30 imorgon o inte börja jobba förrän kl 09.30:) Jobba till kl 12.30 o hämtar 14. jag har 15 min bilkörning hem från jobbet så jag hinner ladda lite hemma både innan o efter:) GÖÖÖTTT:))) Nu är det även ordning hemma oxå o stakar på plats o nya gardiner o putsade fönster:)) Kramar till alla!!!
    Skönt!! med ordning i hemmet känns allt lättare. Hoppas att ungarna sover i natt!! kram
  • Trollet Ludenben

Här har vi haft en gräslig morgon. Frodo börjar 9:40 i skolan idag och fredagmornar är alltid jobbiga han går här och vaknar av och an, slänger ner saker, gnäller, är på allmänt argt humör. Frågar ideligen när taxin kommer och när man säger att den kommer inte nu så blir han vansinnig.
    Och nu har han hakat upp sig på taxin med. Oftast kommer en vanlig taxibil och hämtar men nån enstaka gång har det vart färdtjänstbussen. Han går och tjatar om att han inte vill åka den vanliga taxin utan färdtjänsten. Kommer taxin blir han rasande. Och det dumma är att man inte vet i förväg vilken som kommer. Så vi kan bara förbereda honom på att vi får se vilken det är som kommer och prata med honom om att taxi går lika bra. Då lugnar han sig. Men det är samma procedur morgonen efter nu är han så arg för detta med färdtjänst... usch orkar inte känner jag.... han kom upp starx efter halv 5 i morse, Elias var vaken i natt och jag var med vaken med världens magkatarr. Och det är fredag och en lång helg framför sig Helst skulle jag vilja sticka iväg på semester över helgen.

Dessutom ska jag i väg till Östra, till arbetsterapin och hämta timstock och whiteboardtavla. Bolltäcket hade de ju glömt att beställa så jag får säkert åka dit snart igen för att hämta det. Jag är stamkund på det sjukhuset, är där flera gånger i månaden av olika orsaker... usch inte på humör

• Trollet Ludenben
    Karina09 skrev 2009-11-27 10:03:10 följande:
    Usch då, hoppas allt gick väl till slut med avfärden. Inget fungerar om man inte får sova. Hoppas ni har lite sol där - här finns blå hål och då blir man en aning piggare. Att som jag vara hemma med förkyld dotter är bara vilsamt och jag får tid att förtsätta pyssla hemma. Må så gott du kan!
    tack... han kom iväg och det var färdtjänsten denna morgon. Fast då vart han arg för att han inte fick sitta fram. nåja, det är inte mitt problem just nu och det känns skönt. Skolan får tampas med hans humör idag. Hoppas de lyckas få honom på gott humör så han är glad när jag hämtar honom.
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig