-
man tar barnet åt sidan, lugnar ner det. tex sätter sig på nåt avskilt ställe, från situationen man fick bromsa. Hos oss räcker det inte med att sätta honom i soffan, vi får hålla om honom med annars sticker han eller löper amok.TwistedSister skrev 2009-11-23 10:43:01 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-11-23 10:10:47 följande: wow, hur?
-
ja typ, det gör man ju hela tiden nu var det med regler och konsekvenser denna gång. Helt meningslöst eftersom Frodo inte förstår konskvenser och orsak/verkan. men men... ormen funkar någorlunda. Han har greppat att han får belöning efter utfört uppdrah (om han är på humör) men skulle vi sluta med ormen skulle ha sluta med uppdragen. Så vill vi att han ska behålla bordsskicket så kan vi inte bara köra den en gång utan den får vara bestående.TwistedSister skrev 2009-11-23 21:23:22 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-11-23 14:13:21 följande: Jo så gör man ju, helt naturligt. Vad ska man annars göra? I kan man som sagt inte hålla i, men sätta i fåtöljen funkar. Fast man kan få sätta honom där några gånger.
Vi har regler här men att ge konskevenser efteråt har vi slutat med för det ger inget alls. -
hoppa på stolen görs det här med. Eller så sitter han och skruvar på dig eller sparkar med benen.TwistedSister skrev 2009-11-23 21:51:17 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-11-23 21:36:04 följande: Samma med I, straff eller hot eller konsekvenser har ingen som helst verkan. Idag fick han laga middag, 20 ggr sprang han iväg och satte på teven och datorn, så fick jag gå och påminna att han faktiskt höll på med att laga mat Men det gick bra och han var nöjd med sin insats. Men han hade väldigt svårt att varva ner idag, stod å hoppade på stolen medan han försökte äta så jag fick säga till honom att sätta sig ner hur många gånger som helst.
Men fyndigt med att laga middag. Ska nog engagera Frodo mer i matlagning. -
garbielito: välkommen tillbaka... hoppas att ni får bra hjälp av nya medicineringen.
-
norgesessan: nope, vi är från göteborg
-
ja det får vi, bra med ledsagarbanden de har så bra att även våra barn kan få njuta av en dag på liseberg...norgesessan skrev 2009-11-23 22:11:28 följande:Ja, det vet jag Får träffas på Liseberg nån gång så Emil får någon att åka med
-
haha ja, det tar ju lite tid att vänja sig vid nytt. Frodo är ganska intresserad av sånt så tar ditt tips och testar. Jag har inte vågat förut för han är lite vansklig med spisplattor och knivar men på fritids där han går lagar de ganska mycket mat så tror det kan funka här hemma med.TwistedSister skrev 2009-11-23 22:12:39 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-11-23 22:09:12 följande: Ja det var jättetrevligt, ska bara vänja in den nya rutinen nu så att han vet att det förväntas att han stannar i köket
-
meh?? vad är det för lärare och vad är det för skola?? Har ett barn svårt att organisera så får ju lärarna vara ett stöd och försöka med lättare typer av orgganisation. Kanske mindre lösblad eller nåt eller bättre idé med pärmarna, en pärm för färdigt och en pärm för det som inte är klart. Man kan ju inte bara skita i det för att hon har svårigheter. Den skolan verkar vara under all kritiktvå lingon och ett blåbär skrev 2009-11-24 08:21:23 följande:Känns lite tråkigt att hoppa in i tråden och vara sur och gnälla men jag måste kräkas lite och görd det gärna hos folk som förstår vad jag menar. Vi hade ett litet familjemöte hemma där vi bestämde tillsammans med M att hon skulle återuppta läxorna (Hon har haft läxfritt nästan hela terminen). M går med på detta och igår morse gick jag för att prata med hennes lärare. Vi pratar om läxor och hur vi ska lägga upp det, vi kommer överens om att M ska få jobba i sin mattebok och göra minst 2 sidor i veckan hemma eftersom hon ligger efter i matten, de andra får lösblad med uppgifter som de ska lösa. Matteläxan är till tisdagar och eftersom de inte har matte i skolan på måndagar så tänkte jag lägga ner boken i väskan direkt. Då händer det första som får mig att börja undra, läraren hittar inte Ms BÄNK!!! Du får ursäkta säger han, vi möblerade om förra måndagen. När vi tillslut hittar bänken så står den placerad så att M sitter med ryggen mot katedern och tavlan! Vi öppnar bänken och en hög av lösblad, teckningar, tygstycken och annat reser sig ur bänken. Läraren rotar runt en stund men hittar inte boken och säger att jag får leta själv. Jag får tömma hela bänken och börja sortera, hans komentar till oredan i bänken är -Vi har slutat att hjälpa M med städningen, annars kommer hon aldrig att lära sig. När jag påpekar att M har stora svårigheter med att organisera och att veta i vilken ände hon ska börja svarar han -Jag har märkt det, Så gick han!!! De har också ett mycket märkligt lösbladssystem, allt som är färdigt får sättas in i pärmen, det som inte är klart ligger löst i bämken, de följer inte upp att M gjort färdigt utan det är ett egetansvar att lämna in sina uppgifter för rättning. M blir ju aldrig färdig med någonting om man inte puchar henne, så ni kan ju tänka er röran av alla ofärdiga uppgifter somväxer på hög tillsammans med teckningar och liknande. Jag är fly fläng rasande och vi börjar än en gång fundera på skolbyte, frågan är bara vart och till vad?? Kramar till er alla och önskar er en bra dag
-
ak74: jag tycker det är rätt normalt att bli på dåligt humör om sockret sjunker. Sen måste det ju finnas en gräns och vart den gränsen går är ju svårt att veta. Vi märker jättetydligt på Frodo när han behöver äta något och han har normala sockervärden. Efter maten är han på helt annat humör. Samma om man ger för söta saker, då blir han speedad.
Men hade jag fått frågan av rektorn angående hälsoundersökning hade jag sagt att jag ville diskutera detta med skolläkare innan en sådan bestäms. Liksom en rektor är ju inte medicinskt kunnig. Är det så att skolläkaren hade tyckt att det vart en bra idé att kolla, så självklart skulle jag gjort det med tanke på att om det skulle vara något är det ju för barnets bästa. Men inte bara att rektorn föreslår detta utan det ska vara rekommenderat från vårdpersonal. Är det inte nödvändigt så skulle inte jag vilja utsätta min son för sånt i onödan.
Incidenten igår tycker jag förövrigt inte var någon märklig rekation från din son alls. Han får upprepade slag i ansiktet för att han av en olycka råkat knuffa någon. Jag tycker att det är konstigt att skolan ser allvarligt på det din son gjorde men att någon slår din son upprepat i ansiktet, är inte det allvarligt?? Att han knuffade till några andra på vägen bort är väl heller inte konstigt om han är irriterad för att han fick skulden för något som var egentligen en olycka. Det tycker jag inte alls man kan koppla till problem med sockret. Om någon stod och slog rektorn i ansiktet, skulle han då gå och kolla sockret för att han blir arg??
Om han däremot hamnar upprepade gånger i slagsmål så måste något göras men inte samankoppla gårddagen med problem med sockret.
-
jag tycker du själv ska ta upp detta och fråga vad de anser. Förekomma rektorn liksom så inte rektorn snackar massa till skolläkaren som inte känns bra. Utan med egna ord att du berättar och att det finns fler i er familj som med är känsliga för att sockret svänger lite upp och ner. Du kan ju nämna att rektorn tog upp detta men berätta med egna ord hur sonen är både hemma och i skolan. Finns det problem med sockret så finns de problemen hemma med. Jag nekar aldrig häloundersäkningar men kravet är ju att det ska finnas befog för en undersökning. Finns det inga andra problem än bara humöret tycker jag att det låter lite otroligt för att vara något onormalt faktiskt. Diabetes blir man ju enormt dålig av. Jag har nämligen frågat vår läkare en gång om detta för att sonen dricker otroliga mängder och kissar massor så fort han har druckit sött. Men läkaren sa att det var inte ens idé att kolla detta för att är det problem med detta så blir han dålig. Det märks på massa sätt. Men ring du och prata med skolhälovården.... innan rektorn gör det den rektorn verkar ju vara ute efter att leta fel istället för att lösa konflikter som uppstår.ak74 skrev 2009-11-24 13:26:02 följande:Trollet Ludenben skrev 2009-11-24 13:19:34 följande: Där satte du ord på mina känslor Ang hälsoundersökning så kommer taggarna ut med en gång. Jag vet ju att skolan vill komma undan problemet genom att flytta på R. Bra tips om att diskutera med skolläkaren. Frågan är om jag själv ska ta kontakt med skolläkaren eller om rektorn ska få den äran?
Sen så blir jag väldigt arg över att det är alltid våra barn som hamnar i situationer de får skulden för. Det är lättare att hitta felet där istället för att ta tag i vad som egentligen hände.