Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Kims mamma skrev 2009-12-16 19:57:38 följande:
    Det är så underbart skönt. Så hans belöning kommer bli ett resturangbesök som han så gärna vill göra. För han vill vissa att han kan vara dutig då med.
    Ja, ett resturangbesök är han värd
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    Kims mamma skrev 2009-12-16 20:03:35 följande:
    Visst är han. SÅ ska vi fira att vi har kommit över 12 veckors gränsen på våran graviditet. Så god mat vill vi ha.
    Åh, grattis... vet hur skönt det är att gått över de där 12 veckorna. Önskar verkligen fortsatt lycka till med graviditeten =)
    Leonid skrev 2009-12-16 20:40:36 följande:
    Har haft möte med skolan. Vi har äntligen lyckats få dem att förstå hur vi har det och att det inte fungerar att göra såhär. Vi har pratat med rektorn i flera omgångar och nu äntligen inser hon vad det handlar om. Hoppas vi kan pusta ut ett tag nu.
    Bra! Hoppas att de kommer att göra sitt bästa för er son i framtiden så att allt kommer att fungera.
  • Trollet Ludenben
    två lingon och ett blåbär skrev 2009-12-17 19:15:10 följande:
    Fick kallelse från bup idag. M ska dit undre 3 tillfällen ibörjan på januari för att testa medicin. Det har hela tiden varit prat om concerta, men nu stod det i brevet att hon ska testa ritalin. Vet att det stått tidigare i tråden ( men lat som man är orkar man inte leta tillbaka) vad är det för skilnader på concerta och ritialin? Första besöket ska hon göra ett QB-test utan medicin i kroppen och vid de två andra tillfällena ska hon göra samma test med 5 resp. 10 mg ritalin. Är det någon som gjort ett QB-test och vet vad det är?
    Det har vart snack om det där QBtestet för oss med under utredningen som pågår nu. Jag bävar för den dagen han ska gå omedicinera.... vill inte!! Få se om testet kommer att göras, vi har inte fått definitvt besked om alla tester än. Vet att de ska göra ett begåvningstest (som de misslyckades med sist) och ett ADI test.

Låter ju bra att ritalin är i kapslar. Frodo har en större styrka på concerta och då är tabletterna relativt stora. 18 och 27 mg är pyttesmå men 36 är nästan som en panodil. Men han är en baddare på att svälja tabletter. Lägger dom på en skred youghurt och han sväljer även de som är dubbelt så stora som concerta. Tur han inte ärvt efter mig i alla fall för jag tycker det är jobbigt att svälja sånt. Så bra att ritalinet går att ta ur kapseln.
  • Trollet Ludenben
    Karina09 skrev 2009-12-18 00:04:14 följande:
    Nej, dte är inte kul med mediciner öht. Och att byta är marigt. Alla har ju biverkningar. Sonen försökte via argumentation vägra ritalina (som ser ut att hjälpa upp hemmasituationen". Han har biverkningar och säger "varför ska jag vara experimentkanin för"? Biverkningarna går som regel över efter en tid, men jag lider ju med honom. Jag skulle verkligen inte utsätta honom för detta om det inte vore nödvändigt. Tur att de finns.
    Mediciner är räddningen här. Ser inte alls fram emot att göra ett sånt QB test om det innebär att han ska va utan medicin den dagen. Uschan... Mediciner har biverkningar men är effekten såpass god av medcinen är det värt att ta biverkningarna, såvida de inte är väldigt svåra biverkningar.
  • Trollet Ludenben
    kristinah skrev 2009-12-18 00:10:36 följande:
    måste ett barn med adhd vara hyperaktivt? Jag har en tjej som har oerhört svårt med ilska och känslor och motgångar. Det känns som att det är mer än enbart 3-4årsåldern. hur går man vidare?
    Nej, man måste inte vara hyperaktiv. Det brukar kallas ADD när man är lugn, många är passiva och dagdrömmare, men går under ADHD. Flickor har oftare ADD än pojkar.

Hur man går vidare? Du kontaktar er BVC först. Annars kan du vända dig direkt till BUP. De brukar i regel inte göra utredningar innan 4 år om problemen om det inte finns särskild anledning.
    Du kan också höra efter med BUP eller din kommun om det finns nån form av föräldrakurs, tex KOMET eller liknande. De är från 3 år och de innehåller en mängd bra tips man kan snappa upp för att få barnen att att acceptera motgångar och förebygga/hantera utbrott.
    Boken "explosiva barn" av Ross W Green är ett bra tips med.
  • Trollet Ludenben
    carita1974 skrev 2009-12-18 12:31:09 följande:
    Shit asså..jag är så jävla arg nu så jag håller på att gå åt...Var in på apokete...hämta ut sonens strattera.Den fanns inte inne..så jag kolla på "mina" recept....jorå..mina "gamla" 18 mg fanns kvar...toppen tänkte jag...då kan sonen ta dom..han äter ju ändå 18 mg...men tji fick jag..och detordentligt..VET NI HUR MYCKET DET SKULLE KOSTA ATT TA UT NU....????1300 Kr...?! För 28 st...Jag har ett handikapp...och måste ha mina mediciner...fyy faan vad lågt asså...undra om alla andra med kroniska sjukdommar får betala lika mycket?!
    men går det inte under högkostnadsskyddet?? Mediciner ska ju inte kosta mer än 1800 kr per år. Från 900 får man rabatt. Om du börjat på ny högkostnadsperiod nyligen och inte handlat sen dess kostar det ju mycket men det blir ju aldrig mer än 1800 kr/år. Strattera liksom concerta ingår väl i högkostnadssyddet??
  • Trollet Ludenben
    kristinah skrev 2009-12-18 14:02:49 följande:
    "explosiva barn" håller jag just påa tt läsa.  Det är bara det att jag snart inte längra orkar med mitt barn känns det som. Har haft ett förskräckligt år, jag funderar på om ajg själv kan vara deprimerad och så detta barn som baehöver så mycket mer än mina andra två pch jag håller påa tt gå under. KAnske ska söka hjälp själv först.....
    skickar kramar... vet definitivt hur det känns när man känner att man inte orkar. Söka hjälp gällande dig själv först är säkert en god idé för mår du bättre kan du hjälpa ditt barn bättre.
  • Trollet Ludenben
    åsau skrev 2009-12-20 13:09:48 följande:
    Ni som har barn med adhd + autism - vilket schema fungerar bäst? dags eller veckoschema? Vi vill gärna hitta ett schema som visar 2-3 dagar åt gången istället för 1 hel vecka vilket vi tror fungerar bäst men vi kan tro fel ;)
    vi har veckoschema... det fungerar bra. Vi har precis fått hem en sigvardtavla med som ska borras upp idag.
  • Trollet Ludenben
    Yvonne skrev 2009-12-20 19:18:26 följande:
    I torsdags fick vår 7½ årige son sin ADHD-diagnos. Det var vad vi föräldrar också trodde. Han började med Concerta i fredags. Ni som är experter på det här: Om det fungerar hur länge dröjer det innan man ser en förändring? Hur vet man om man behöver höja dosen? Det kommer nog bli många frågor här den närmaste tiden.
    Vi började med 18 mg. Den åt han lite mer än 1 år, nästan 1,5 år. Därefter höjde vi till 27 mg som inte passade honom och sen till 36 och nu är det bra.
    Vi märkte att vi behövde höja genom att han blev argare, aktivare och problematiken kring honom ökade.
    Vi såg förändrig efter ca 1/2 timme första dagen han hade den. Det är en snabbverkande medicin. Andra läkemedel tar ett tag innan man ser effekt men concertaefekten kommer med en gång.
  • Trollet Ludenben

Jag skickar med massa julkramar till allihop i tråden!!
    Hoppas alla får en lugn och trevlig jul{#lang_emotions_tomte}

GOD JUL{#lang_emotions_tomte}

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig