Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

Elegi: kram till dig!! Min son är inte sån med klockan. Däremot är det jobbigt att han vaknar tidigare.

jag håller på och velar med det där vaccinet. Jag läste i en annan tråd att man inte fick ta det om man tar waran. Det gör inte jag längre så det tänker jag inte på. Men hur är det med concerta?? Ni som har barn som äter concerta, ingen som fått höra nåt om vaccin i samband med concertabehandling??
    Jag vill inte ta det där vaccinet men samtidigt, tänkte på Elias. Han är ju så liten och har så jobbigt med sina luftrör så kanske alla skulle ta för hans skull... velig är vad jag är!! Men så läste jag detta med waran och då slog det mig med concerta. Är det inget problem med detta så lutar det nog åt att Frodo ska ha. Gällande mig så får jag fundera vidare.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2009-11-12 00:11:04 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-11 19:00:05 följande: Alltså jag har ingen aning OM han kommer få en resurs, bara att läraren lovat göra allt hon kan för att han ska få det. Men inte hon som bestämmer ju. Jag hade också svårt å få nåt gjort när jag var barn, satt bara å dagdrömde hela lågstadiet å det enda lärarn gjorde var att gå å vänta på att jag skulle "mogna". Sen när mellanstadiet kom med nya lärare och nya krav som jag inte hade nån chans att klara så börja jag bara skolka istället å vips hade jag gått nio år i grundskolan utan att ha gjort en enda uppgift trots skolplikt och allt. Jag fattar inte att ingen lärare tog tag i det och framförallt inte att mina föräldrar inte såg till att de tog tag i det. Jag skulle aldrig bara kunna skita i om inte skolan funkar för I. Det är tur jag lärde mig läsa å skriva själv när jag var 5 annars hade jag väl inte ens kunnat det idag. Men iaf därav är mitt förtroende för skolan ganska skadat och vilken skola I än börjar på så kommer jag va en skitjobbig mamma där som ska lägga sig i allt
    Jag hade inte heller lärare som tog tag i mig. Eller på mellanstadiet hade jag det och min mamma ställde upp mycket. Men på högstadiet var allt katastrof. Jag gled genom hela högstadiet med skolk och inga gjorda arbeten. Lärarna ringde sällan hem så det var ingen av mina föräldrar som visste vad som pågick i skolan. Allt var en enda oreda. Det var först när jag började bli vuxen, gick gymnastiet som jag fattade att skolan var dörren till framtiden. Jag hade dessutom hoppat av gymnasiet och började om med de som var 3 år yngre och då fattade jag vitsen med skolan. Så vill jag inte att mina barn ska ha det så jag kommer med att lägga mig i saker som har med skolan att göra. Särskilt för Frodo som har särskilda behov är det viktigt att se till att allt fungerar. Skolan och utbildning är bland det viktigaste i hela uppväxen för att man ska få ett bra vuxenliv.
  • Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-11-12 15:31:44 följande:
    Pratade fö med läkaren på BUP idag, var ju lite lägligt med tanke på morgonens övningar eller kanske skulle skriva prövningar... Iaf så skulle hon skriva remiss till HAB för att vi ska få komma och titta på hjälpmedel som kan vara aktuella, just i min första tanke är timstock..kanske den kan hjälpa henne (läs mig) för att få ordning på morgonen..men svårt att veta vad man kan behöva när man inte vet vad som finns, hoppas vi kan få bra hjälp...
    Vi väntar fortfarande på bolltäcke, timstock och sivardtavla. Kommer det inte nästa vecka ska jag ringa och höra vart det har tagit vägen. Hos oss är det arbetsterapin (hjälpmedelscentralen) som har hand om dessa saker och till dom kan bup skriva remiss så vi behöver inte gå via hab.
    Får Frodo ändrad diagnos kommer vi till hab igen oavsett vad de säger där. De slängde ju ut oss sist. Eller slängde och slängde... de tyckte inte att Frodo var på deras bord utan på bups för de ansåg inte att autismdiagnosen var tillräckligt tydlig för att vi skulle få vara med där. BUP tyckte det var märkligt för det är ju diagnosen som styr och är en autismdiagnos satt så gäller ju den tills den är ändrad. HAB hät är inge bra, vet andra som har haft märkliga strider med dom om konstiga saker.
  • Trollet Ludenben
    mammat2 skrev 2009-11-12 17:44:29 följande:
    Fk ringde idag vi får högre vårdbidrag. de skickade papprena idag. Så jag kunde läsa igenom det och godkänna att. Skönt
    grattis
  • Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2009-11-12 17:51:11 följande:
    Det måste va rätt skönt ändå att ha kontakt med bup och ha nån att prata med om allt. Jag får fundera själv bara och lärare frågar alltid mig vad de ska göra för att få saker att funka i skolan. Jag har absolut ingen aning om vad de ska göra. Vad jag har förstått är problemen ganska annorlunda i skolan, det är ju en annorlunda situation. Och sen är det svårt att veta vad exakt som måste funka i skolan. Det blir ju lättare för mig här hemma som har bara två barn att hålla reda på och jag behöver ju inte få dem att göra massa uppgifter eller har krav på sånt de måste lära sig så... Och så väntar sig lärarna att jag ska sitta inne med svaren vad som ska funka för dem i skolan.
    BUP här är bäst!! Vet inte vad jag skulle ta mig till utan dom... Du kan ta kontakt med bup utan att ha diagnos på ditt barn eller utredning på g. Det är bara att ringa dom, de är för alla som har det jobbigt, med eller utan diagnos.
  • Trollet Ludenben

Unicorn: tack, tar en kram från dig. Vi har jobbiga mornar så jag tar alla kramar som går att få

• Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-11-12 21:02:11 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 18:46:15 följande: Ja det gör du rätt i . När man har jobbiga mornar så behöver man lite extra energi Just nu håller jag på att bli galen på min son....han sover inte än...håller på att leker på rummet. GAAAAAHHHH..blir tokig på den ungen alltså.
    Då får du ett gäng kramar. Hoppas han somnar. Frodo gick i sömnen nyss. Obehagligt, jag tycker det är läskigt...
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-11-12 21:12:49 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 21:07:27 följande: Tack, vad snällt . Ja det hoppas jag med. Usch ...det är läskigt när de går i sömnen....händer att min oxå gör det...han kommer liksom upp & går omkring & hans blick är alldeles tom *ryser*.
    Ja, visst är det läskigt när de är så okontaktbara. Nu händer det inte så ofta längre men när han var 3-4 år var det jätteofta. Vad beror det på egentligen?? Är det oro eller nåt som gör att de går i sömnen??
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-11-12 21:55:47 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 21:48:03 följande: Ja det är riktigt läskigt. Ja du...skulle kunna tänka mig när det har hänt något som de går & tänker på (som de kanske inte berättar)...så oro blir det ju då. Här vet jag att sonen hade en period när farfar gått bort....jättejobbigt var det. Man fick ju ingen kontakt med honom så man fick lägga armen om honom & följa honom tillbaka till sängen & sitta på sängkanten tills han hade somnat igen.
    men usch. Säkert är det inre stress och oro som gör det. Nattskräck är jag livrädd för med. Det har han aldrig haft och hoppas inte Elias får det heller. Det verkar ju verkligen obehagligt.
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-11-12 22:13:13 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-12 22:05:06 följande: Ja det tror jag med. Ofta är det ju så att de inte kan uttrycka hur de känner riktigt & håller det då inom sig istället. Vet inte hur din son är när han ska somna om han måste ha lampa tänd & så....här går det oxå i perioder med att ha tänt när han somnar & han ska alltid ha dörren öppen till sitt rum. Han kommer ju fortfarande in till oss i våran säng om han drömt något obehagligt....han brukar dock väcka en väldigt försiktigt & frågar snällt .
    Nä, inga lampor. Det ska vara mörkt, tyst och ingen får vistas i närheten där han sover. Katten får vi stänga ut för han tål inte ens att den går omkring där fast den är alldeles tyst Men han drömde nån mardröm för några veckor sen. Det har han inte glömt utan han säger varje kväll "hoppas jag inte drömmer i natt"...
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig