Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

sol1 skrev 2009-11-01 15:40:36 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-31 08:15:53 följande: vi åkte rätt dag då ;) å vi hittade ut från gbg som tur var ;). nu är vi äntligen hemma. visst det var kul att åka bort en vecka men himla skönt att komma hem. sitter just nu i ytterkläderna inom hus det var bara 6 grader inne när vi kom hem och 2 grader ute brrrrr, så nu går pannan för fullt nere i källaren hoppas att vi har eldat upp till minst 20 grader när det är dax att sova.
    hehe... jag tvingades ut för att köpa hostmedicin till lilleman på apoteket. De hade stängt centrala stan för all kollektivtrafik så fick åka till jourapoteket på östra sjukhuset och vagnbyte nästan i stan. Allt var försenat och en enda röra {#lang_emotions_undecided} så ja, ni valde rätt dag att åka hem på
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    Unicorn73 skrev 2009-11-01 19:29:32 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-10-31 08:19:42 följande: Tack . Ja det är skönt när det är lugnt. Hoppas att ni fick handla i lugn & ro. Jobbigt när de kastar sig så på golvet....sonen gjorde det oxå när han var mindre. Vi gjorde ett besök inne på nya Gröna Ikea här nere i Malmö....gick bättre än förväntat faktiskt...sade åt honom innan vi gick in att han fick absolut inte springa ifrån oss där inne för mamma & pappa har inte varit här inne heller innan så vi känner inte till stället än. Men han höll sig nära oss hela tiden & kom när vi kallade på honom(då vi såg att han började dra iväg).
    Gröna IKEA?? Vad är det? Låter spännande... det har vi inte här. Göteborg har 2 IKEA, ett norr och ett söder men inget av dem är gröna
  • Trollet Ludenben
    norgesessan skrev 2009-11-01 20:11:35 följande:
    Inte utanpå tyvärr, Emil reagerade på det Men dom har inga glödlampor tex. Det är i Malmö. Största Ikealeklandet i världen.
    aha, de ska vara miljövänliga och klimatsmarta låter bra...
  • Trollet Ludenben

skummar igenom inläägen snabbt, har massa att stå i här och har vart borta hela dagen. Kommer in sen... men vad jag har förstått så är det nån som är gravid här... GRATTIS KIMS MAMMA!!!!!!
    Säger inget på fb heller

• Trollet Ludenben

Var på BUP idag... fick veta att utredningen om hans autismdiagnos ska dra igång denna månaden. Psykologen vi pratade med idag (inte den samma som ska utreda men som känt Frodo i flera år) har tankar kring asperger... ok, spännande att se resultatet. Att det är något mer än ADHD är jag redan klar över så om det inte är något helt annat än något NPF blir jag inte särskilt chockad. En as-diagnos skrämmer inte mig... men det som inte stämmer med as är att vad jag vet så har han ingen specialtalang. En pojke med as här i området är en hejare på spela piano. Han kan spela ALLT, på gehör. Frodo har ingen supertalang så.

Är det någon av er som har pojke med ADHD + as eller as-drag som kan berätta? Vilka är de typiska as-dragen och kan man skilja dom från ADHD?

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-03 20:57:40 följande:
    Ludenben: Alla med AS har inte specialintresse eller spectalang! Det som skiljer dom ut är att de har svårt med de sociala samspelet o tar allt konkret. De får ofta fix ideér som går i perioder. De ser allt utifrån sig själva o har därmed svårt med det sociala samspelet av andra orsaker än vid adhd.
    Ok, det du skriver låter som Frodo. Tar allt konkret. Eller kanske inte precis allt men mycket. Bara det med ordet sovmorgon. Det kan inte vi använda. Han börjar skolan 9:40 på fredagar. Både vi hemma och skolan har använt ordet sovmorgon men jag var tvungen att ta upp det på föräldramötet för det ställer till kaos här. Frodo blir helt vansinnig. Han vaknar kl 6 och tror att han ska till skolan för han då är sovmorgon slut när han vaknat. Det var inte bara ha som har det svårt med detta utan samtliga elever då alla har någon form av autism. Så nu säger vi bara att vi börjar senare. Jag har förklarat och förklarat för Frodo vad sovmorgon betyder men han förstår inte det. Frodo kan allt få fixideer med om olika saker.
    Så kanske är psykologen inte helt fel ute. Hon sa att alla med as är inte inbundna. Det finns vissa som är som Frodo, väldigt kontaktsökande men när det gäller att behålla kontaktem, där liksom skiter det sig eftersom det är detta med samspel.

Han kan även leka bredvidlekar. Vissa enklare lekar går bra tillsammans med andra. Men som typ i somras var det ungar på gården som spelade bandy. Han gick ut mitt i spelplanen och var i vägen för de andra. Han såg liksom inte att de inte gjorde samma saker som honom utan pratade med dom om det han höll på med och var helt inne i sin lek. De andra sa ju till honom gång på gång att han skulle akta sig för de spelade där. Han liksom hörde dom inte och han märker inte heller att de inte leker tillbaka med honom när han kommer med sin lek bredvid deras. Sånna situationer händer ofta. Det är väl inte ADHD?? Det hör väl till annan diagnos??
  • Trollet Ludenben

pcalma: skönt att prata med dig, du förklarar allt så bra Frodo är ju totalt distanslös. Funderingar kring as är kanske inte helt tokiga. Jag har haft lite tankar om det förut men har släppt det för att jag har tänkt att det låter inte som Frodo. Men det gör ju faktiskt det.

Ja, skönt att utredningen är på g. Bra att de tar tag i detta nu för jag vill inte känna mig osäker på diagnosen. När hab säger att de inte kan sen någon autism men autismliknande tillstånd är satt, då blir man ju osäker på vad som är vad. Skönt att du heller inte tycker att det med bandyn låter som något adhd-problem. Då kanske man inte är helt ute och cyklar....

• Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-03 22:32:54 följande:
    tack Ludenben o jag tycker att det är lika skönt att prata med dig!! Min matilda är så lik din Frodo. Ska bli spännade att höra vad de kommer fram till!! Kramar på dig o alla andra här inne!! Hoppas att ni får sova gott inatt!! Kramar
    Natten blev hyfsad. Elias var vaken tidigt men somnade om sen utan att vecka Frodo så vi fick sova en timme till i alla fall.
    Vi har föresten börjat med ny sorts omega3 olja till Frodo. Han har ätit i 9 dagar nu och på dessa 9 dagar har det vart ETT ENDA utbrott som kräver fasthållning. Innan var det ungefär ett utbrott om dagen som var så intensivt att vi behövde hålla honom. Ibland flera om dagen men minst ett i alla fall. Och under dessa 9 dagarna har 7 vart lediga från skolan. Han är ju lika stissig och orolig som tidigare, det har inte blivit bättre men just humöret är mycket bättre. Antingen är vi inne i en bra period eller så gör kapslarna sitt jobb...hoppas på det sistnämnda

Hoppas att ni fått en bra natt och att ungarna inte vart vakna allt för mycket!
    Kram till dig.... och givetvis till alla andra här inne med som med är underbara att prata med och alltid förstår ens bekymmer
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-04 07:54:28 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-04 07:23:13 följande: Härligt att höra att ni har sovt gott!! Vi med:) Ändå till 05 sov Anton, så jäkla skönt rent ut sagt o ingen har varit vaken inatt. Ja M var vaken o drack vatten, men annars helt lugnt!! Anton får 10 dr Theralen nu men sover inte så här bra ändå annars.. Vad heter den nya omega-3 du ger? Låter ju som något jag vill testa:) Super om det är det som gjort han "lugnare" eller bättre i humöret! Jag ger Eye-Q men det är dyrt o jag märker inte ens skillnad.. Känns som att kasta pengar i sjön..
    Åh, bra att ni fått en son bra natt
    Den omegan heter e-epa. Tror den säljs i välsorterade hälsokoster om annars beställs den. Men den finns bara i kapslar och kapslarna är enorma. Men Frodo är så duktig på att svälja dom. Trodde aldrig att det skulle gå men det har gått galant. Lägger den på en matsked med youghurt och han sväljer som ingenting. En kapsel om dagen tar han. De är inte billigare per kapsel än eye-q men eftersom man behöver ge färre av e-epa så räcker den mycket längre. 120 kapslar räcker 4 mån så då blir det billigare i längden. Eye-q måste vi ta 6 st om dagen för att få resultat med humöret. När vi hade 6 kapslar så var han bättre, sen givk vi ner till 2 om dagen och sen la vi av med dom. Det var först efteråt som jag sammakopplade det med att han fått sämre humör utan eye-q.

här är en länk om nån är intresserad:

www.bodystore.com/3/sv/artiklar/halsokost/hjarta-karl/e-epa-fiskolja-dr-tolonen
  • Trollet Ludenben

petra: Hoppas det går bra med er utredning och att de kommer fram till rätt slutsats. Har den hållt på länge?? Hoppas inte vår drar ut på tiden. Det gjorde den första utredningen vid gjorde. Väldigt långdragen...
    Skickar kram för erat kaos därhemma. Hoppas det går över snart och blir bättre. Men så kan vi med ha det. Att gå i skolan är ju en sorts rutin och lov är en. När min son kommit in i rutinen med lov (som egentligen inte är rutin men han vänjer sig vid att va hemma) kan det vara jobbigt att komma tillbaka till vardagen de första dagarna. Nu har det inte vart så här men vi har haft så förut.

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig