Inlägg från: Trollet Ludenben |Visa alla inlägg
  • Trollet Ludenben

ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

leeena skrev 2009-11-06 16:59:58 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-06 16:39:02 följande: Enligt W själv så hade han inte gjort något alls,och han brukar alltid berätta även vad han själv gjort, även om han för den delen har svårt att se sin del av att det blir som det blir så brukar han iaf säga om han gjort något mot den andre. Tydligen hade S bara flygit på honom helt oprovcerat. Jag är lite orolig för vad de ska säga när jag ringer,känns som att de kommer att försvara sig med att W gör ju minsann också såna här saker osv osv.Men det gör ju inte saken mer acceptabel,och jag vill ju inte att han ska behöva vara rädd för att gå till skolan. Att ingen ur personalen såg vad som hände gör ju inte saken bättre. Tycker ju att de borde ha ringt hem hit om de förstått allvaret i det hela. Rektorn är bra,jag funderar på att ringa direkt till honom på måndag .Frågan är om det är dumt att gå förbi lärarna,kanske borde prata med dem först? Sambon sa också : ring till hans föräldrar,frågan är om det löser något ? Tydligen så brukar S hamna i bråk med de andra på skolan och verkar ofta bli aggresiv och ta till våld,men det är ju antagligen föräldrarna väl medvetna om !! Hade det varit W så hade jag ju självklart velat veta om vad som hänt,men det får de ju veta från skolan. Som förälder blir man mest uppgiven när något sådant händer och ens barn är inblandat, man kan ju inte vara DÄR och se till dem,så det är väl skolan jag borde vända mig till ,eller ?
    men om de (föräldrarna) försvarar dig med att din pojk gör saker med så kan du ju säga att du absolut inte försvarar de saker din son gör men oavsett vad pojkarna mot varandra gör så är det just situationen med strypgrepp som inte är acceptabelt. Alla barn bråkar ju och är dumma någon gång men just ett strypgrepp, det är att gå för långt.
    Men du har nog rätt, kanske bättre att gå via skolan så att det är någon som som är med vid samtal. Jag tycker du ska ta tag i rektorn med en gång på måndag. Läraren hade ju bara sagt att hon skulle prata med den andre pojken när detta hände så där kanske inte finns nåt att hämta. Alla barn bråkar ju men strypgrepp som kan gå illa, det måste ju tas tag i.
    Bra att du är så engagerad i detta!!! Kram till dig!!
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Trollet Ludenben
    elegi skrev 2009-11-06 18:58:28 följande:
    Sebastian oah Frodo är väl lika gamla?? S blev 6 i maj och till honom har jag precis börjat med 122/128 och dom är stora och långa, men det är också en fördel med dessa iom att det är lite resår nertill så kan de vara lite stora. Alexandra som precis är fyllda 9 hon har precis växt ur 122/128 och 134/140 är stor och långt, tur det är modernt med tajta jeans som går bra att ha uppvik på
    hahahaha Frodo är tydligen inte ensam om att vara liten Kanske det är så att våra barn är normalstora och de andra jag känner har jättar till ungar...
  • Trollet Ludenben
    Petrah skrev 2009-11-07 18:39:14 följande:
    hej tråden. dom ska nu utreda min 3,5 åring. någon mer som blitt utredd i denna åldern här? han är jätteimpulsiv, rastlös, äter hela tiden osv... Vad gör dom efter dom fått ev. diagnos så här små barn??
    4 år var min son. Precis efter 4årskontrollen kom vi till BUP... Efter diagnos diskuterades framtiden. Vad vi skulle kunna göra för att få en drägligare vardag och hur vi skulle strukturera upp allt. Vid 5 år sattes medicin in men det var tveksamt till en början från läkaren. Han ville vänta till rekomenderade 6 år men jag stod på mig för vardagen fungerade inte. Därefter har livet blivit bättre.
  • Trollet Ludenben
    Petrah skrev 2009-11-07 18:48:23 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-07 18:45:36 följande: ok tack jag tror du har sagt dt innan, men jag frågar igen isåfall hur var din 4 åring?
    Gräslig är ett ord som är synd att använda på ens eget barn men så kändes det då. Eller han var väl inte gräslig men situatuionen var gräslig och jag visste inte hur jag skulle orka vara mamma. Han var hyperaktiv, agressiv till tusen, kunde inte etablera några kompisrelationer alls, klarade inte av att vara i barngruppen med de andra barnen på förskolan utan han fick ofta vara själv med fröken, noll koncentrationsförmåga, noll frustrationstolerans, noll tålamod öht och han var för det mesta på argt humör. Sista tiden innna starten av medicin var han arg i princip hela tiden från det han vaknade tills det han gick och la sig. Han vaknade tidigt. Redan vid 03:30-04:00 startade hans dag. Det resulterade i att han var helt däckad vid lunchdax. Han sov middag 1-2 timmar per dag, ibland 3 timmar och stupade i säng 17:30-18:00. Aldrig längre än till 18 pallade han på kvällen. Försökte ändra hans dygnsrytm men det var en omöjlighet. Så var vårt liv då

Nu är det annorlunda. Han somnar vid ca 19:30 och vaknar oftast runt 5:30-6:30. Han sover oftast hela natten, ibland med nåt snabbt uppvaknande. Han är fortfarande agressiv, impulsiv, aktiv mm men nu känns det som det är hanterbart. Det är en hög belastning såklart men nu känns mammarollen roligare. Jag kan njuta mer av Frodo idag än vad som var då. Så kanske ett hopp till dig om framtiden, det blir förbättring Det blir oftast bättre med åren. Är det så jobbigt finns det medicin. Ju äldre de blir, desto lättare har jag i alla fall känt att det är.
  • Trollet Ludenben

twistedsister: min pojk trippar med på tårna. Har ni fått nån förklaring på varför er son gör det??

• Trollet Ludenben
    Petrah skrev 2009-11-07 20:09:41 följande:
    aspberger har ofta tå-gång har jag läst.
    skrev i tidigare inlägg för ett par dagar sen om att min son ska omutreda sin autismdiagnos med start den 25/11. Psykologen vi pratade med sist, det är inte samma som ska omutreda men en som känt Frodo länge sa att hon diskuterat med en av dem som var med och satte Frodos nuvarande diagnos och de har diskuterat just asperger. Så vi väntar med spännig på vad detta kan visa. För mig kvittar det vilken diagnos han har egentligen, bara den är korrekt satt och utförligt utredd.
  • Trollet Ludenben

Har man motorikproblem på ADHD så heter den diagnosen ADHD+DCD. Det är den som pcalma sa som den va förr, DAMP.

blä vilken dag. Min pappa ligger på hjärtintensiven och detta påverkar Frodo jättenegativt. Han är orolig och högljödd. Han förstår ju inte så mycket vad som händer men han ser ju att vi är oroliga och då blir han med orolig

• Trollet Ludenben
    TwistedSister skrev 2009-11-08 18:56:04 följande:
    Usch vad tråkigt, hoppas han blir bättre snart. Ja de är ju jättekänsliga för hur man själv mår och reagerar direkt när det inte är som vanligt.
    tack... de har bra komptens på Östra så jag litar på att de"lagar ihop" honom. Ja, barnen är ju verkligen jättekänsliga. Atrax blev det för Frodo ikväll så han får en lugnare sömn.
  • Trollet Ludenben
    pcalma skrev 2009-11-08 19:55:39 följande:
    Ludenben: Hoppas att din pappa blir bra snart. Förstår att du e orolig o att det smittar av sig på Frodo. Hoppas att han kommer att sova gott!!
    Tack Ja, jag hoppas med att han blir bättre. Så trött på sjukhus, läkare, ambulanser och allt som har med det att göra så jag mår illa av det. Så jobbigt med att först handskas med sin egen oro och sen barnens.
  • Trollet Ludenben

Unicorn: tack

Välkomnar med alla nya... har missat det....

Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig