• Anonym (Stöld)

Snatteri som kan anmälas i efterhand??

Hjälp!

Min syster avslöjade just att ouppsåtligt stulit en kaffebryggare idag.
    Hon hade inte planerat att göra det utan hade kartongen under armen när hon gick ut och upptäckte halvvägs genom köpcentrat att hon hade den kvar.
    Fick panik och åkte hem.
    Väl hemma såg hon att det satt en lvit larmbricka i kartongen men inget larm utlöstet i butiken!!
    Nu är hon livrädd för att ett tyst larm gått, att hon är fångad på bild och att de ska driva en polisanmälan på så sätt.
    Bäst hade ju varit om det pipit på en gång så hon kunnat upptäcka vad som var på väg att hända!

Kan man driva en stöld/snatteri anmälan på så sätt. Genom bilder på bevakningskamera utan att egentligen ha varken någon vara eller person tagen på bar gärning? Nu kan de ju i stort sett inte bevisa mer än att hon hade en kartong under armen...

Vet inte hur jag ska råda henne att göra. Hon vägrar gå tillbaka och göra rätt för sig eftersom hon redan har haft tjafs med polisen förut och slipper helst sånt igen. Hon är dessutom mano-deprressiv och har väldigt svårt för stressiga situationer och vet att detta stressar upp henne massor nu...

HJälp, kan någon ge mig tips på hur man går till väga eller vad som egentligen händer.
    (I praktiken kanske de inte ens märkt att bryggarenär försvunnen, eller inventererar man och kollar kassan varje dag..)

• Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??
  • JAG är BÄST
    sasssyy skrev 2009-09-21 11:52:41 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-09-21 11:50:18 följande:
    Helt rätt, under mina år inom handeln (varav ett som chef) anmäldes INGEN kund som kom tillbaka och gjorde rätt för sig.. ofta var det virriga mammor som var stressade, är så lätt hänt att något ligger under vagnen och man missar det. Vi var trevliga och glada emot dem.Själv har jag gjort samma också några gånger och har bara mötts av positiva vibbar, erbjudande om rabatter (!!!???)och uppmuntrande ord.
    Alla kan vara mycket virriga i stressade eftermiddagar mm,,så visst finns det dom som ringer in till butiker där det råkats glömt betala för en vara som ligger under vagnar, mm,,å jag ser inga konstigheter med att kunder ringer dit å säger att jag kommer in å betalar den imorron,,tex.

För inte fan vill man göra bort sig helt åp mataffärerna man är stammis hos(skulle aldrig ÖVER min döda kropp ge fan i att inte åka å betala för en glömd betald vara).
    Pinsamt värrde hade det ju vart då om man skulle få menande blickar nästa gång man besökte mataffären.
  • sasssyy

Anonym (Stöld) skrev 2009-09-21 11:56:56 följande:

måste säga att jag inte riktigt tror alla chefer är så godhjärtade som du vill få det att låta. han kanske har en dålig dag eller just upptäckt att 10 par skor saknas och helt enkelt får nog och drar igång en process. det måste väl vara svårare för de att bevisa att hon tagit något, när var och hur, och sedan få henne identifierad, gripen och driva detta till domstol? det är ett stort varuhus med 2 plan och likväl så kan ju någon ha placerat bryggaren på en annan varuhylla om de nu skulle se att en saknas på hyllan. de vet ju knappast exakt vilken tidpunkt det skedde och ska således gå igenom timtal med bilder från kanske 10 kamera vinklar för att hitta något misstänkt?
    Om jag kunde skulle jag skrika till dig nu SLUTA!!!!!!!!!!!!

LÄGG AV!!!

du letar ju bara efter ursäkter att inte stå för vad ni gjort.. för numera är det inte bara hon utan även du.

Vet du en sak.. det svåraste som finns är att ta tag i saker och erkänna att man har gjort fel, har man kommit så långt är det bara enkelt.
    FÅ butiker skulle anmäla någon som kryper till korset och vill betala.. jag har arbetat inom handeln i över 10 år och har hittills aldrig varit med om det och det kommer kunder DAGLIGEN med det ärendet...

SLUTA NU.. ta med kaffebryggaren till butiken och förklara läget.. ni är ju för fan pinsamma
  • JAG är BÄST

Anonym (Stöld) skrev 2009-09-21 11:56:56 följande:

måste säga att jag inte riktigt tror alla chefer är så godhjärtade som du vill få det att låta.han kanske har en dålig dag eller just upptäckt att 10 par skor saknas och helt enkelt får nog och drar igång en process. det måste väl vara svårare för de att bevisa att hon tagit något, när var och hur, och sedan få henne identifierad, gripen och driva detta till domstol?det är ett stort varuhus med 2 plan och likväl så kan ju någon ha placerat bryggaren på en annan varuhylla om de nu skulle se att en saknas på hyllan. de vet ju knappast exakt vilken tidpunkt det skedde och ska således gå igenom timtal med bilder från kanske 10 kamera vinklar för att hitta något misstänkt?
    Tror mig du skulle bli förvånad vad du kan mötas av om du ringer in
    Att 10 par snodda skor förargar en chef på ett varuhus,,å en ringer in å vill föra rätt för sin sjuka syster så kan du = rädda hans dag=bli på bra humör å rädda personalen från en arg chef.
  • Anonym (Stöld)

vadå menande blickar?
    har man möten med all personal och visar upp bilder på personer man TROR kan ha stulit något?

detta är ingen affär vi går till jätte ofta utan ett köpcentra längre bort.

• sasssyy

Anonym (Stöld) skrev 2009-09-21 12:02:25 följande:

vadå menande blickar? har man möten med all personal och visar upp bilder på personer man TROR kan ha stulit något? detta är ingen affär vi går till jätte ofta utan ett köpcentra längre bort.
    Spelar ingen roll.. alltså det är ju folk med den attityden som du har som sabbar för alla oss ärliga konsumenter...

Förstår inte hur man kan ha den inställningen som du visar upp här... sanslöst låg moral och taskig inställning
  • Anonym

Tack för ett "bra" svar hörru..

Hur snor man en tv då? Ingen har väl sagt att TS syster är kleptoman

JAG är BÄST skrev 2009-09-21 11:53:37 följande:

Finns folk som snor TV apparater. Så en kaffebryggare är en sketen sak för kleptomaner.
  • Anonym (Stöld)

jaja.. jag kanske har dålig attityd.
    men jag känner till att detta inte är läge att hamna ytteligare i klaveret för min syster.
    hon vet att hon gjort fel, tänker inte göra det ingen och går faktsikt i behandling för sin djupa depression och svåra självskadebeteende.

hon har blivit våldtagen och ej betrodd av polisen därav hennes svåra tilltro och dessutom så är hon ingen kleptoman.

helt ärligt, så ja, jag vill att hon skall kunna gå fri och jobba vidare med roten till alla hennes verkligen problem så att hon kan börja leva igen.
    visst, att erkänna sitt fel vore väl givetvis bra men jag tror att chansen att det slutar illa är större.
    hon har nog lärt sig en läxa och sitter hemma med neddragna persinner och vågar inte gå ut ifall nån känner igen henne, så nog vet hon att det hon gjort inte är OK, och jag tvekar på att hon gör det igen.

och återigen, vilka resursen tar man till för at gå igenom övervakningsbilder egentligen?
    det måste ju kosta massa pengar i resurser för att få någon fälld för ett så litet brott när man har blivit tagen på bargärning?

ja menar, i praktiken kan ju någon annan ha betalat för varan, gett den till henne och hon går ut med den för butiken i tron om att den är betalad. måste inte en stöld vara avsiktligt för att det ska gå att döma?

• LyckligtSlut

Men kan hon bara inte gå dit och säga att hon handlade där och när hon kom hem såg att inte kaffebryggaren slagits in i kassan t ex? Bara gå dit och betala för den och få ett kvitto på att den är betald? Bättre det än gå omkring med ångest, som jag iofs tror är obefogad, men vet hur det kan vara när man får en fix idé om något.

• sasssyy

fast med den inställningen du har till det hela.. så känner jag .. nu kör jag en LÅÅÅÅNGsökt jämförelse...

men är det okej med stöld bara den inte upptäcks så är det ju okej med våldtäckt och mord också...bara ingen upptäcker det????? eller??

Om din syster har problem med förtroendet för polisen så är det jättetråkigt men det ger inte henne rätten att begå ett brott (vilket det ännu så länge är).. då borde hon vara extra noga med att göra rätt för sig i detta läget.

• Anonym (Gör om gör rätt)
    Anonym skrev 2009-09-21 11:52:29 följande:
    Är detta samma som i "Stöld, larmet pep ej, vad händer sen"?
    Ja
Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??