• Anonym (Stöld)

Snatteri som kan anmälas i efterhand??

Hjälp!

Min syster avslöjade just att ouppsåtligt stulit en kaffebryggare idag.
    Hon hade inte planerat att göra det utan hade kartongen under armen när hon gick ut och upptäckte halvvägs genom köpcentrat att hon hade den kvar.
    Fick panik och åkte hem.
    Väl hemma såg hon att det satt en lvit larmbricka i kartongen men inget larm utlöstet i butiken!!
    Nu är hon livrädd för att ett tyst larm gått, att hon är fångad på bild och att de ska driva en polisanmälan på så sätt.
    Bäst hade ju varit om det pipit på en gång så hon kunnat upptäcka vad som var på väg att hända!

Kan man driva en stöld/snatteri anmälan på så sätt. Genom bilder på bevakningskamera utan att egentligen ha varken någon vara eller person tagen på bar gärning? Nu kan de ju i stort sett inte bevisa mer än att hon hade en kartong under armen...

Vet inte hur jag ska råda henne att göra. Hon vägrar gå tillbaka och göra rätt för sig eftersom hon redan har haft tjafs med polisen förut och slipper helst sånt igen. Hon är dessutom mano-deprressiv och har väldigt svårt för stressiga situationer och vet att detta stressar upp henne massor nu...

HJälp, kan någon ge mig tips på hur man går till väga eller vad som egentligen händer.
    (I praktiken kanske de inte ens märkt att bryggarenär försvunnen, eller inventererar man och kollar kassan varje dag..)

• Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??
  • Anonym

JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:30:43 följande:

Vart har jag påstått att han inte frå kontakta polisen ang snatteri? Däremot så kan TS som jag skrev innan ringa dit anonymt om hon vill å berätta vad som har hänt å berätta hur hennes syster är och att hon vill komma in för att återlämna denna prrodukt utan att det blir några rättsliga åtgärder. Tror faktiskt att en chef inte skulle anmäla hennes syster för att hon kommer in med varan å att dom lägger det på is. Han får därmed inte lämna ut henne=TS till sin personal ang detta, detta för att TS är nämligen inte tjuven i dramat.
    Du skrev i ditt inlägg #3 att hon ej kan anmälas i efterhand, vilket inte är sant. Självklart kan det anmälas i efterhand!
    Du skrev också att ts kan ringa och förklara läget i inlägg #1 eftersom chefen har tystnadsplikt, och på dig lät det då som att han ej kan anmäla.
  • Anonym (Stöld)

ok, tack, men hon tänker inte gå tillbaka, och jag gör det inte åt henne. vill inte bli indragen i nåt!!

men hur är det med larmet, varför pep det inte? treasigt eööer kan det fångats upp av en tystkamera eller nåt??

hur lätt är det egentligen att bevisa att hon faktiskt snott något i efterhand när de har varken varan eller ´kunnat faställa någon identitet på plats?
    sitter de och tittar igenom övervaningsfilmer i efterhand om de upptäcker om 2 veckor att det saknas en? inte räknar man väl varulager varje dag? och varför har man larm om de inte ens piper, det måste ju vara jätte svårt att jaga någon och få den fälld i efterhand?

• Anonym (vet ej)

Jag är inte säker, men det kanske är så att det inte alltid är larm utan bara ser ut som larm? Tror ej det finns tysta larm, vad skulle det vara för mening?
    Kan hända att de märker att en saknas, det räknas säkert varor, men vad kan de göra åt det? De kan omöjliogt fatta att det var din syster som tog den, även om de har kameror så finns säkert hundratals människor med på samma film som din syster, och hon kan knappast ha varit den ende med en kartong under armen. Hur ska de veta att den inte redan var betald, eller köpt i en annan affär, eller vad som helst? Alla affärer räknar dessutom med svinn, stölder, att kunder råkar ta sönder varor etc. Det räknas in i priset på alla varor. Vilket betyder att ju mer svinn desto högre priser tillslut.
    Skulle tro att om ni hör av er finns risk att det blir en anmälan, om ni bara ligger lågt så händer ingenting. Sen är det såklart fel med stöld, men om din syster mår dåligt över detta så kan hon ju skänka bort varan eller sälja den och skänka pengarna eller vad som helst, så kanske det känns bättre än att använda den själv.

• JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-20 23:35:22 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:30:43 följande:
    Du skrev i ditt inlägg #3 att hon ej kan anmälas i efterhand, vilket inte är sant. Självklart kan det anmälas i efterhand!Du skrev också att ts kan ringa och förklara läget i inlägg #1 eftersom chefen har tystnadsplikt, och på dig lät det då som att han ej kan anmäla.
    Vad ska dom anmäla henne för?
    Tagit en tom kartong?
  • Anonym (Stöld)

nej men de lär ju ha något saldo över hur många som finns kvar?
    kanske var den sista vad vet jag?

men kan de ens bevisa i efterhand att man faktiskt tagit något när de inte tar en på bar gärning? det är väl ganska dåliga odds för att de gör en husransakan i efterhand och letar efter enn möjligt kaffekokare?

driver man såna mål?
    om de misstänkt något borde de väl ha vidtagit åtgärder på en gång?

• Anonym (vet ej)

Men när de räknar varorna, man ser ju ibland att de går omkring och kollar när man är där, hur ska de då veta att det inte är en kund som just då köar för att köpa just den kartongen?
    Men jag fattar inte nu, var det bara en kartong hon tog??? Alltså inget i den?

• A Andersson

JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:00:16 följande:

Nopp dom kan inget bevisa. Som du själv skriver så kan dom endast se att hon bär på en kartong å den kan ju lika gärna ha varit tom. Om hon är livrädd att gå tillbaka med den,, så hjälp henne du med det. Ring varuhuschefen och förklara läget om hur hon är,,,han ha tystnads plikt. Be bara att få komma in och leverera den endast till honom.
    chefer inom handels har ingen tystnadsplikt och långt ifrån alla chefer har tysnadsplikt. vart har du fått det ifrån?
  • A Andersson

JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:09:18 följande:

HAN HAR TYSNADS PLIKT!! Det har alla som är chefer! Å, nej dom kan INTE anmäla henne efterhand utan måste ta henne direkt utanför dörrarna. Så länga hon/tjuvar vistas inom husets 4väggar räknas det inte som stöld/snatteri förän personen igråga lämnar byggnaden. Som sagt kartongen kan ha vart tom å därmed inga bevis på att en bryggare fanns i den.
    klart som fan de kan anmäla stölden i efterhand.
  • Anonym (Stöld)

ja de kan väl anmäla i efterhand, men vad ska de anmäla när de märker att varan är borta och tydligen pep inte latmet när varan togs ur butiken!
    dett kan ju ha skett närsomhelst i stort sett om ingen sett just henne just då! men då borde de väl ingripit. och hur ska man kunna bevisa i efterhand att hon tagit just den kafffekokare som saknas, kan väl ha varit vem som helst, kamera bilderna täcker ju inte hela butiken och hon kan ju likvl fått en karton innehållandes vadsomn helst av nån annan som hon gick ut med.

eller hur mycket misstankar styrker en faktiskt genomförd handling?

• Anonym

Vad jag vet så är det inget vedertaget att en "chef" har någon sorts tystnadsplikt. En chef eller vem som helst kan dock skriva på ett kontrakt om tystnadsplikt med sin arbetsgivare.

Självklart kan det anmälas i efterhand.
    Hur tror ni annars att man får fast inbrottstjuvar och annat patrask som har fastnat på övervakningskameror?

Vad var kaffebryggaren värd? Så det inte är stöld vi pratar om för det är ju rätt allvarligt.

Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??