Inlägg från: Anonym (Stöld) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stöld)

Snatteri som kan anmälas i efterhand??

Hjälp!

Min syster avslöjade just att ouppsåtligt stulit en kaffebryggare idag.
    Hon hade inte planerat att göra det utan hade kartongen under armen när hon gick ut och upptäckte halvvägs genom köpcentrat att hon hade den kvar.
    Fick panik och åkte hem.
    Väl hemma såg hon att det satt en lvit larmbricka i kartongen men inget larm utlöstet i butiken!!
    Nu är hon livrädd för att ett tyst larm gått, att hon är fångad på bild och att de ska driva en polisanmälan på så sätt.
    Bäst hade ju varit om det pipit på en gång så hon kunnat upptäcka vad som var på väg att hända!

Kan man driva en stöld/snatteri anmälan på så sätt. Genom bilder på bevakningskamera utan att egentligen ha varken någon vara eller person tagen på bar gärning? Nu kan de ju i stort sett inte bevisa mer än att hon hade en kartong under armen...

Vet inte hur jag ska råda henne att göra. Hon vägrar gå tillbaka och göra rätt för sig eftersom hon redan har haft tjafs med polisen förut och slipper helst sånt igen. Hon är dessutom mano-deprressiv och har väldigt svårt för stressiga situationer och vet att detta stressar upp henne massor nu...

HJälp, kan någon ge mig tips på hur man går till väga eller vad som egentligen händer.
    (I praktiken kanske de inte ens märkt att bryggarenär försvunnen, eller inventererar man och kollar kassan varje dag..)

• Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??
  • Anonym (Stöld)

alltså om nån sett henne så borde de väl tagit henne på en gång eller!?

hon tänker inte gå tillbaka och erkänna sig skyldig eftersom hon haft problem men polis och dåliga erfarenheter sen ungdommen.

det hon va mest rädd för nu var att det lilla larmet gått utan att det pep om bågarn aoch nån kamra filmat detta klipp som de nu ska använda som bevis...

men vadå, kommer hon aldrig kunna gå tillbaka dit om de misstänker något? har de verkligen rätt att plocka in någon i efterhand för att de kanske tror att hon stulit något?
    kamera bevis är väl inte sååå hållbara utan att en konkret vara eller gärningsman?

det kan väl i praktiskne ta en hel dag innan de uppäcker att en saknas och isåfall går de väl inte igenom ett helt dygns övervakningsbilder för att itta en eventuell stöld?

(jag är extra rädd eftersom vi är lika som bär och det skulle likväl kunna se ut som jag på bilder...)

• Anonym (Stöld)

ok, tack, men hon tänker inte gå tillbaka, och jag gör det inte åt henne. vill inte bli indragen i nåt!!

men hur är det med larmet, varför pep det inte? treasigt eööer kan det fångats upp av en tystkamera eller nåt??

hur lätt är det egentligen att bevisa att hon faktiskt snott något i efterhand när de har varken varan eller ´kunnat faställa någon identitet på plats?
    sitter de och tittar igenom övervaningsfilmer i efterhand om de upptäcker om 2 veckor att det saknas en? inte räknar man väl varulager varje dag? och varför har man larm om de inte ens piper, det måste ju vara jätte svårt att jaga någon och få den fälld i efterhand?

• Anonym (Stöld)

nej men de lär ju ha något saldo över hur många som finns kvar?
    kanske var den sista vad vet jag?

men kan de ens bevisa i efterhand att man faktiskt tagit något när de inte tar en på bar gärning? det är väl ganska dåliga odds för att de gör en husransakan i efterhand och letar efter enn möjligt kaffekokare?

driver man såna mål?
    om de misstänkt något borde de väl ha vidtagit åtgärder på en gång?

• Anonym (Stöld)

ja de kan väl anmäla i efterhand, men vad ska de anmäla när de märker att varan är borta och tydligen pep inte latmet när varan togs ur butiken!
    dett kan ju ha skett närsomhelst i stort sett om ingen sett just henne just då! men då borde de väl ingripit. och hur ska man kunna bevisa i efterhand att hon tagit just den kafffekokare som saknas, kan väl ha varit vem som helst, kamera bilderna täcker ju inte hela butiken och hon kan ju likvl fått en karton innehållandes vadsomn helst av nån annan som hon gick ut med.

eller hur mycket misstankar styrker en faktiskt genomförd handling?

• Anonym (Stöld)

hmm jag har förskt prata med henne, men hon tycker inte det är värt att chansa på att gå tillbaka.
    i praktiken så tror jag inte heller att polsen kan dra detta i all evinnerlighet eftersom de varken har en idenfierad person eller någon som kan säga vad som fanns i den där kartongen eller ej, om de ens kan se på några bilder vad det är för kartong!? kanske va en skolåda hon hade under armen.

vilka resurser sätts in på att gå igenom övervakningsfilmer i timtal eftersom ingen vet exakt när den försvann?
    och även om nån nu sett henne gå ut med den under armen så är väl bevisföringen i efterhand inte så stark om de bara har övervakningsbilder. det kan ju vara någon annan eller helt enkelt bara så att hon råkade vara på platsen vid det tillfället.
    inte fan sätter de väl spaning runt halva stockholm eller skickar ut bilder på eventuella snattare?

vet inte vad bryggarn var värd, va nån liten för ett par hundra lappar.
    hur mycket de än misstänker att hon kanske tagit den så kan det väl finnas andra fall som polisen prioriterar än en evutell stöld av en kaffebryggare?
    hur lång tid i efterhand kan de gripa en för detta? håller hon sig därifrån så borde är det väl inte så troligt att hon blir gripen ute på stan för att någon känner igen henne?? eller??

vi har kommit överrens om att lämna bryggaren till statsmissionen, så får nån nytta för den!
    okej, det blir en förlust för butiken men det svinnet kan de väl knappast gå omkull med?

• Anonym (Stöld)

nej hon var inte inne på lagret, jag menar varusaldo på vad som finns i butikshyllorna.

kan hon hamna på Efterlyst av detta??? Tar de verkligen upp såna fall????

men alltså vad ska polisen gripa henne för i efterhand? att hon gått ut med en låda från en butik som saknar en bryggare. stölden kan ju ha skett närsom helst egentligen och de sitter väl inte och tittar igenom videofilmen från flera månader tillbaka timme efter timme för att hitat någon som går ut med en kartong?

det måste ju ta flera veckors jobb för en sån liten summa?

• Anonym (Stöld)

måste säga att jag inte riktigt tror alla chefer är så godhjärtade som du vill få det att låta.

han kanske har en dålig dag eller just upptäckt att 10 par skor saknas och helt enkelt får nog och drar igång en process.

det måste väl vara svårare för de att bevisa att hon tagit något, när var och hur, och sedan få henne identifierad, gripen och driva detta till domstol?
    det är ett stort varuhus med 2 plan och likväl så kan ju någon ha placerat bryggaren på en annan varuhylla om de nu skulle se att en saknas på hyllan. de vet ju knappast exakt vilken tidpunkt det skedde och ska således gå igenom timtal med bilder från kanske 10 kamera vinklar för att hitta något misstänkt?

• Anonym (Stöld)

vadå menande blickar?
    har man möten med all personal och visar upp bilder på personer man TROR kan ha stulit något?

detta är ingen affär vi går till jätte ofta utan ett köpcentra längre bort.

• Anonym (Stöld)

jaja.. jag kanske har dålig attityd.
    men jag känner till att detta inte är läge att hamna ytteligare i klaveret för min syster.
    hon vet att hon gjort fel, tänker inte göra det ingen och går faktsikt i behandling för sin djupa depression och svåra självskadebeteende.

hon har blivit våldtagen och ej betrodd av polisen därav hennes svåra tilltro och dessutom så är hon ingen kleptoman.

helt ärligt, så ja, jag vill att hon skall kunna gå fri och jobba vidare med roten till alla hennes verkligen problem så att hon kan börja leva igen.
    visst, att erkänna sitt fel vore väl givetvis bra men jag tror att chansen att det slutar illa är större.
    hon har nog lärt sig en läxa och sitter hemma med neddragna persinner och vågar inte gå ut ifall nån känner igen henne, så nog vet hon att det hon gjort inte är OK, och jag tvekar på att hon gör det igen.

och återigen, vilka resursen tar man till för at gå igenom övervakningsbilder egentligen?
    det måste ju kosta massa pengar i resurser för att få någon fälld för ett så litet brott när man har blivit tagen på bargärning?

ja menar, i praktiken kan ju någon annan ha betalat för varan, gett den till henne och hon går ut med den för butiken i tron om att den är betalad. måste inte en stöld vara avsiktligt för att det ska gå att döma?

• Anonym (Stöld)

men vems ansvar är det egenltigen att se till att en var ablir korrekt inslagen?
    jag har faktiskt varit med om att kassörskan missat någon vara och sen hemma sett att man fått med ett extra par strumpor eller liknande. vems är stölden då? är det jag eller hon somm gjort fel.

och det jag menar med uppsåt är att man vet att man uför, alltså medveted gör fel.
    att våldta eller mörda så vet man väl att man gör fel men om man ouppsåtligen begår ett brott så är det väl inte samma sak?

ex. om du råkar ta fel skor på en fest och knatar hem i någon annans. du trodde det var dina dojjor och upptäcker inte fören morgonen efter att du fått på dig ett par andra och vet inte vem de tillhör. kan du bli anklagad för stöld då om du faktiskt var övertygad om att det var dina skor du satte på dig och aldrig hade för avsikt att byta ut dina skor mot ett par andra.
    det är det jag menar med UPPSÅT.
    därför tycker jag inte man kan jämföra detta med en våldtäckt som inte blir påkommen för det är ändå ett uppsåtligt brott.

• Anonym (Stöld)

så nu var det avklarat, vi gick tillbaka och ställde kaffekokaren på hyllan och gick igen. ingen verkade reagera nu heller eller titta konstigt på oss när vi sedan betaade andra varor i kassan.

och JA det var ett misstag. hon tog den under armen eftersom hon hade påsar i händerna och mitt i lördagsshoppingen, ringer telefon, parkeringen höll på att gå ut och hon blev stressad och kände att hon började på panikångest att den skrymande miljön.
    det var alltså i andra delen av köpcentrat och inte inne i butiken hon upptäckte vad som hänt och fick då ännu mer ångest...

hoppas verkligen inte det blir några efterföljder på detta nu att de har sett saken bli tagen och sen anmäld nu när den är tillbaka lämnad.
    vad sjutton man gör för att bevisa hennes oskuld det får bli en annan historia... det finns väl rimlig preskriptionstid för såna här saker.
    annars kanske ses vi på efterlyst, de två systrarna som eftersöks med ljus och lykta för en eventuellt försvunnen kaffekokare...

Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??