• Anonym (Stöld)

Snatteri som kan anmälas i efterhand??

Hjälp!

Min syster avslöjade just att ouppsåtligt stulit en kaffebryggare idag.
    Hon hade inte planerat att göra det utan hade kartongen under armen när hon gick ut och upptäckte halvvägs genom köpcentrat att hon hade den kvar.
    Fick panik och åkte hem.
    Väl hemma såg hon att det satt en lvit larmbricka i kartongen men inget larm utlöstet i butiken!!
    Nu är hon livrädd för att ett tyst larm gått, att hon är fångad på bild och att de ska driva en polisanmälan på så sätt.
    Bäst hade ju varit om det pipit på en gång så hon kunnat upptäcka vad som var på väg att hända!

Kan man driva en stöld/snatteri anmälan på så sätt. Genom bilder på bevakningskamera utan att egentligen ha varken någon vara eller person tagen på bar gärning? Nu kan de ju i stort sett inte bevisa mer än att hon hade en kartong under armen...

Vet inte hur jag ska råda henne att göra. Hon vägrar gå tillbaka och göra rätt för sig eftersom hon redan har haft tjafs med polisen förut och slipper helst sånt igen. Hon är dessutom mano-deprressiv och har väldigt svårt för stressiga situationer och vet att detta stressar upp henne massor nu...

HJälp, kan någon ge mig tips på hur man går till väga eller vad som egentligen händer.
    (I praktiken kanske de inte ens märkt att bryggarenär försvunnen, eller inventererar man och kollar kassan varje dag..)

• Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??
  • JAG är BÄST

Nopp dom kan inget bevisa. Som du själv skriver så kan dom endast se att hon bär på en kartong å den kan ju lika gärna ha varit tom.

Om hon är livrädd att gå tillbaka med den,, så hjälp henne du med det. Ring varuhuschefen och förklara läget om hur hon är,,,han ha tystnads plikt.
    Be bara att få komma in och leverera den endast till honom.

• Anonym

Varför skulle chefen för varuhuset ha tystnadsplikt?

TS, självklart kan varuhuset polisanmäla detta och lämna in filmen till polisen. Om de ser henne i köpcentret så kan de också ringa polisen och tipsa, de kan dock inte gripa henne själva, det får de bara göra på bar gärning.
    Även om din syster går tillbaka med kaffebryggaren nu så är det ändå stöld och tyvärr så tror jag inte att någon kommer tro på att hon glömde att betala en kaffebryggare som hon hade under armen.

Har inget bra råd förutom att möjligen aldrig gå till det köpcentret mer, eller att gå dit och berätta och vara beredd att ta sitt straff (om de väljer att anmäla)

JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:00:16 följande:

Nopp dom kan inget bevisa. Som du själv skriver så kan dom endast se att hon bär på en kartong å den kan ju lika gärna ha varit tom. Om hon är livrädd att gå tillbaka med den,, så hjälp henne du med det. Ring varuhuschefen och förklara läget om hur hon är,,,han ha tystnads plikt. Be bara att få komma in och leverera den endast till honom.
  • JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-20 23:03:44 följande:
    Varför skulle chefen för varuhuset ha tystnadsplikt?TS, självklart kan varuhuset polisanmäla detta och lämna in filmen till polisen. Om de ser henne i köpcentret så kan de också ringa polisen och tipsa, de kan dock inte gripa henne själva, det får de bara göra på bar gärning.Även om din syster går tillbaka med kaffebryggaren nu så är det ändå stöld och tyvärr så tror jag inte att någon kommer tro på att hon glömde att betala en kaffebryggare som hon hade under armen.Har inget bra råd förutom att möjligen aldrig gå till det köpcentret mer, eller att gå dit och berätta och vara beredd att ta sitt straff (om de väljer att anmäla)JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:00:16 följande:
    HAN HAR TYSNADS PLIKT!!
    Det har alla som är chefer!

Å, nej dom kan INTE anmäla henne efterhand utan måste ta henne direkt utanför dörrarna. Så länga hon/tjuvar vistas inom husets 4väggar räknas det inte som stöld/snatteri förän personen igråga lämnar byggnaden.

Som sagt kartongen kan ha vart tom å därmed inga bevis på att en bryggare fanns i den.
  • Anonym

Klart hon kan anmälas i efterhand, det kan alla brott! Sen kanske det inte går att _bevisa_ att hon gjort det, men _anmäla_ kan man alltid göra!
    JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:09:18 följande:

HAN HAR TYSNADS PLIKT!! Det har alla som är chefer! Å, nej dom kan INTE anmäla henne efterhand utan måste ta henne direkt utanför dörrarna. Så länga hon/tjuvar vistas inom husets 4väggar räknas det inte som stöld/snatteri förän personen igråga lämnar byggnaden. Som sagt kartongen kan ha vart tom å därmed inga bevis på att en bryggare fanns i den.
  • Anonym

HAN HAR TYSNADS PLIKT!! Det har alla som är chefer!
    Nej, inte alls. Var har du fått det ifrån?
  • JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-20 23:15:41 följande:
    Nej, inte alls. Var har du fått det ifrån?
    Men det har dom visst. En chef får inte besudla ut vad som helst bland andra människor.
  • Anonym (Stöld)

alltså om nån sett henne så borde de väl tagit henne på en gång eller!?

hon tänker inte gå tillbaka och erkänna sig skyldig eftersom hon haft problem men polis och dåliga erfarenheter sen ungdommen.

det hon va mest rädd för nu var att det lilla larmet gått utan att det pep om bågarn aoch nån kamra filmat detta klipp som de nu ska använda som bevis...

men vadå, kommer hon aldrig kunna gå tillbaka dit om de misstänker något? har de verkligen rätt att plocka in någon i efterhand för att de kanske tror att hon stulit något?
    kamera bevis är väl inte sååå hållbara utan att en konkret vara eller gärningsman?

det kan väl i praktiskne ta en hel dag innan de uppäcker att en saknas och isåfall går de väl inte igenom ett helt dygns övervakningsbilder för att itta en eventuell stöld?

(jag är extra rädd eftersom vi är lika som bär och det skulle likväl kunna se ut som jag på bilder...)

• Bebislängtan82

Chefer har tysnadsplikt jo

Är 2010 vårt år
  • Anonym

Men hur mycket tystnadsplikt en chef än har, så betyder det inte att h*n inte kan anmäla ett brott! En chef är inte en präst man biktar sig för, liksom. Tystnadsplikten gäller väl dessutom anställda, inte om det kommer en kund som "råkat" stjäla, visserligen ska chefen inte skrika ut vad som hänt, men ringa polisen har h*n absolut rätt till!

• JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-20 23:26:19 följande:
    Men hur mycket tystnadsplikt en chef än har, så betyder det inte att h*n inte kan anmäla ett brott! En chef är inte en präst man biktar sig för, liksom. Tystnadsplikten gäller väl dessutom anställda, inte om det kommer en kund som "råkat" stjäla, visserligen ska chefen inte skrika ut vad som hänt, men ringa polisen har h*n absolut rätt till!
    Vart har jag påstått att han inte frå kontakta polisen ang snatteri?
    Däremot så kan TS som jag skrev innan ringa dit anonymt om hon vill å berätta vad som har hänt å berätta hur hennes syster är och att hon vill komma in för att återlämna denna prrodukt utan att det blir några rättsliga åtgärder.

Tror faktiskt att en chef inte skulle anmäla hennes syster för att hon kommer in med varan å att dom lägger det på is.
    Han får därmed inte lämna ut henne=TS till sin personal ang detta, detta för att TS är nämligen inte tjuven i dramat.
Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??