• JAG är BÄST

Snatteri som kan anmälas i efterhand??

Nopp dom kan inget bevisa. Som du själv skriver så kan dom endast se att hon bär på en kartong å den kan ju lika gärna ha varit tom.

Om hon är livrädd att gå tillbaka med den,, så hjälp henne du med det. Ring varuhuschefen och förklara läget om hur hon är,,,han ha tystnads plikt.
    Be bara att få komma in och leverera den endast till honom.

• JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-20 23:03:44 följande:
    Varför skulle chefen för varuhuset ha tystnadsplikt?TS, självklart kan varuhuset polisanmäla detta och lämna in filmen till polisen. Om de ser henne i köpcentret så kan de också ringa polisen och tipsa, de kan dock inte gripa henne själva, det får de bara göra på bar gärning.Även om din syster går tillbaka med kaffebryggaren nu så är det ändå stöld och tyvärr så tror jag inte att någon kommer tro på att hon glömde att betala en kaffebryggare som hon hade under armen.Har inget bra råd förutom att möjligen aldrig gå till det köpcentret mer, eller att gå dit och berätta och vara beredd att ta sitt straff (om de väljer att anmäla)JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:00:16 följande:
    HAN HAR TYSNADS PLIKT!!
    Det har alla som är chefer!

Å, nej dom kan INTE anmäla henne efterhand utan måste ta henne direkt utanför dörrarna. Så länga hon/tjuvar vistas inom husets 4väggar räknas det inte som stöld/snatteri förän personen igråga lämnar byggnaden.

Som sagt kartongen kan ha vart tom å därmed inga bevis på att en bryggare fanns i den.
  • JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-20 23:15:41 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:09:18 följande:
    Nej, inte alls. Var har du fått det ifrån?
    Men det har dom visst. En chef får inte besudla ut vad som helst bland andra människor.
  • JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-20 23:26:19 följande:
    Men hur mycket tystnadsplikt en chef än har, så betyder det inte att h*n inte kan anmäla ett brott! En chef är inte en präst man biktar sig för, liksom. Tystnadsplikten gäller väl dessutom anställda, inte om det kommer en kund som "råkat" stjäla, visserligen ska chefen inte skrika ut vad som hänt, men ringa polisen har h*n absolut rätt till!
    Vart har jag påstått att han inte frå kontakta polisen ang snatteri?
    Däremot så kan TS som jag skrev innan ringa dit anonymt om hon vill å berätta vad som har hänt å berätta hur hennes syster är och att hon vill komma in för att återlämna denna prrodukt utan att det blir några rättsliga åtgärder.

Tror faktiskt att en chef inte skulle anmäla hennes syster för att hon kommer in med varan å att dom lägger det på is.
    Han får därmed inte lämna ut henne=TS till sin personal ang detta, detta för att TS är nämligen inte tjuven i dramat.
  • JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-20 23:35:22 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:30:43 följande:
    Du skrev i ditt inlägg #3 att hon ej kan anmälas i efterhand, vilket inte är sant. Självklart kan det anmälas i efterhand!Du skrev också att ts kan ringa och förklara läget i inlägg #1 eftersom chefen har tystnadsplikt, och på dig lät det då som att han ej kan anmäla.
    Vad ska dom anmäla henne för?
    Tagit en tom kartong?
  • JAG är BÄST

A Andersson skrev 2009-09-21 00:06:52 följande:

JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:00:16 följande:
    chefer inom handels har ingen tystnadsplikt och långt ifrån alla chefer har tysnadsplikt. vart har du fått det ifrån?
    Men vad är det som är oklart?
    Chefer får inte pladdra runt hur som helst. Jag har själv haft anställda och vet vad dom har för rättigheter om någon. Jag kan bli stämd om jag far runt å pladdrar om tex mina anställda mellan kollegorna sins mellen eller till andra människor.

"klart som fan de kan anmäla stölden i efterhand."

För vad en tom kartong? det finns nämligen INGA som helst bevis på att det fanns en vara i den.
    Läs även inlägg 21.
  • JAG är BÄST
    aster skrev 2009-09-21 07:57:23 följande:
    De kan förstås anmäla stölden i efterhand. De kan också haffa henne när hon är där och handlar och försöka få henne att erkänna stölden. Filmen med henne med kartongen under armen kanske inte räcker i domstol, men de flesta skulle nog erkänna i en sån situation så det behöver inte gå till domstol.Mest sannolikt kommer hon komma undan det här, jag tror inte de kommer gräva vidare när det fattas en bryggare i inventeringen.Jag har aldrig hört talas om att chefer skulle ha tystnadsplikt enligt lagen, det skulle vara att vissa företag har det som policy. Men aldrig att en chef skulle vara bunden av tystnadsplikt gentemot en snattare!
    Men vart får alla det ifrån att jag påstått att en chef har tytnadsplikt gemtemot snattare???? (LÄS gemtemot personal som jags kriver,,samt att dom har ingen rätt att besudla ut till allmänheten om VEM dom tagit som snattare).
    Läs för bövelen vad som skrivs. Om det skulle vara så att TS som ÄR syrra och ringer dit anonymt och förklarar för chefen om läget och att hon vill göra rätt för sin syster som är mano-deprressiv och vill komma och lämna tillbaka bryggaren mot att inget händer. Å, en chef som träffar på sånna kunder gör ingen anmälan denna gång mot nu TS om det nu inte händer igen vill säga.

En butikschef vill inte stöta sig med sina kunder som vill visa god vilja och göra rätta för sig anmäler inte sånna kunder!!!!
  • JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-21 11:33:47 följande:
    Lite OT, men hur lyckas man gå ut ur en butik med en hel kaffebryggare under armen? Dom är ju skitstora. Och hur kan man glömma att man har den? Hehe
    Finns folk som snor TV apparater. Så en kaffebryggare är en sketen sak för kleptomaner.
  • JAG är BÄST
    Anonym skrev 2009-09-21 11:21:57 följande:
    Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om.Tystandsplikt är en laglig term. De enda som har tystandsplikt i Sverige är medicinsk personal, personal inom rättsväsendet och militären, samt själavårdare. Alla andra som svänger sig med termen tystnadsplikt har skrivit på papper med sin arbetsgivare. Bryter du mot den tystnadsplikten är det tjänstefel, inte brott mot tystnadsplikten vilket är något helt annat.En butikschef har inte tystnadsplikt mot någon som har stulit från hans butik. Det är ju helt befängt att påstå något sådant.Ang vad som är i kartongen. Det är inte upp till butiken att bevisa att det var något i den, utan det är polis och åklagare som ska bevisa det. Självklart polisanmäler man en stöld om det fattas en kaffebryggare och man sedan ser på banden hur en kvinna bär ut just en kaffebryggare.JAG är BÄST skrev 2009-09-21 07:05:31 följande:
    LÄS inläggen jag skrivit samt inlägg 35 !!!
  • JAG är BÄST
    sasssyy skrev 2009-09-21 11:52:41 följande:
    JAG är BÄST skrev 2009-09-21 11:50:18 följande:
    Helt rätt, under mina år inom handeln (varav ett som chef) anmäldes INGEN kund som kom tillbaka och gjorde rätt för sig.. ofta var det virriga mammor som var stressade, är så lätt hänt att något ligger under vagnen och man missar det. Vi var trevliga och glada emot dem.Själv har jag gjort samma också några gånger och har bara mötts av positiva vibbar, erbjudande om rabatter (!!!???)och uppmuntrande ord.
    Alla kan vara mycket virriga i stressade eftermiddagar mm,,så visst finns det dom som ringer in till butiker där det råkats glömt betala för en vara som ligger under vagnar, mm,,å jag ser inga konstigheter med att kunder ringer dit å säger att jag kommer in å betalar den imorron,,tex.

För inte fan vill man göra bort sig helt åp mataffärerna man är stammis hos(skulle aldrig ÖVER min döda kropp ge fan i att inte åka å betala för en glömd betald vara).
    Pinsamt värrde hade det ju vart då om man skulle få menande blickar nästa gång man besökte mataffären.
  • JAG är BÄST

Anonym (Stöld) skrev 2009-09-21 11:56:56 följande:

måste säga att jag inte riktigt tror alla chefer är så godhjärtade som du vill få det att låta.han kanske har en dålig dag eller just upptäckt att 10 par skor saknas och helt enkelt får nog och drar igång en process. det måste väl vara svårare för de att bevisa att hon tagit något, när var och hur, och sedan få henne identifierad, gripen och driva detta till domstol?det är ett stort varuhus med 2 plan och likväl så kan ju någon ha placerat bryggaren på en annan varuhylla om de nu skulle se att en saknas på hyllan. de vet ju knappast exakt vilken tidpunkt det skedde och ska således gå igenom timtal med bilder från kanske 10 kamera vinklar för att hitta något misstänkt?
    Tror mig du skulle bli förvånad vad du kan mötas av om du ringer in
    Att 10 par snodda skor förargar en chef på ett varuhus,,å en ringer in å vill föra rätt för sin sjuka syster så kan du = rädda hans dag=bli på bra humör å rädda personalen från en arg chef.
Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??