• Anonym (Stöld)

Snatteri som kan anmälas i efterhand??

Hjälp!

Min syster avslöjade just att ouppsåtligt stulit en kaffebryggare idag.
    Hon hade inte planerat att göra det utan hade kartongen under armen när hon gick ut och upptäckte halvvägs genom köpcentrat att hon hade den kvar.
    Fick panik och åkte hem.
    Väl hemma såg hon att det satt en lvit larmbricka i kartongen men inget larm utlöstet i butiken!!
    Nu är hon livrädd för att ett tyst larm gått, att hon är fångad på bild och att de ska driva en polisanmälan på så sätt.
    Bäst hade ju varit om det pipit på en gång så hon kunnat upptäcka vad som var på väg att hända!

Kan man driva en stöld/snatteri anmälan på så sätt. Genom bilder på bevakningskamera utan att egentligen ha varken någon vara eller person tagen på bar gärning? Nu kan de ju i stort sett inte bevisa mer än att hon hade en kartong under armen...

Vet inte hur jag ska råda henne att göra. Hon vägrar gå tillbaka och göra rätt för sig eftersom hon redan har haft tjafs med polisen förut och slipper helst sånt igen. Hon är dessutom mano-deprressiv och har väldigt svårt för stressiga situationer och vet att detta stressar upp henne massor nu...

HJälp, kan någon ge mig tips på hur man går till väga eller vad som egentligen händer.
    (I praktiken kanske de inte ens märkt att bryggarenär försvunnen, eller inventererar man och kollar kassan varje dag..)

• Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??
  • LyckligtSlut
    sasssyy skrev 2009-09-21 12:37:53 följande:
    fast med den inställningen du har till det hela.. så känner jag .. nu kör jag en LÅÅÅÅNGsökt jämförelse... men är det okej med stöld bara den inte upptäcks så är det ju okej med våldtäckt och mord också...bara ingen upptäcker det????? eller?? Om din syster har problem med förtroendet för polisen så är det jättetråkigt men det ger inte henne rätten att begå ett brott (vilket det ännu så länge är).. då borde hon vara extra noga med att göra rätt för sig i detta läget.
    Konstigt att jämföra brott på det sättet... Ska vi dra det ännu längre? Jämföra massutrotning av folk med att sno lösgodis?

Men TS, bästa är nog om din syster bara ringer och frågar hur hon kan komma in och betala för bryggaren för att hon såg att den inte blivit betalt. Så gjorde jag när en vara på Ikea var felmärkt med flera hundra kronor. De anklagade mig INTE för snatteri. Då hade man knappast gått tillbaka.
  • Anonym (Stöld)

men vems ansvar är det egenltigen att se till att en var ablir korrekt inslagen?
    jag har faktiskt varit med om att kassörskan missat någon vara och sen hemma sett att man fått med ett extra par strumpor eller liknande. vems är stölden då? är det jag eller hon somm gjort fel.

och det jag menar med uppsåt är att man vet att man uför, alltså medveted gör fel.
    att våldta eller mörda så vet man väl att man gör fel men om man ouppsåtligen begår ett brott så är det väl inte samma sak?

ex. om du råkar ta fel skor på en fest och knatar hem i någon annans. du trodde det var dina dojjor och upptäcker inte fören morgonen efter att du fått på dig ett par andra och vet inte vem de tillhör. kan du bli anklagad för stöld då om du faktiskt var övertygad om att det var dina skor du satte på dig och aldrig hade för avsikt att byta ut dina skor mot ett par andra.
    det är det jag menar med UPPSÅT.
    därför tycker jag inte man kan jämföra detta med en våldtäckt som inte blir påkommen för det är ändå ett uppsåtligt brott.

• Anonym (Gör om gör rätt)

Om man behåller skorna fast man vet att det är någon annans skor tycker jag att det är solklar stöld.

• sasssyy

det är faktiskt ditt ansvar att kontrollera kvittot efter att du har handlat så inte extra varor eller för få varor blivit inslagna.

I detta fallet var det ju dessutom så att hon knallade rakt ut med en vara utan att ens betala för något annat, eller har jag uppfattat fel??+

det är stöld även med skorna...

om det inte var uppsåt så blir det bara en mildare dom, numera går gränsen mellan snatteri och stöld inte vid om det är uppsåt eller ej utan vid en summa. Men det är eg ointressant i sammanhanget..

• Anonym

Hahaha, herregud vad man kan rationalisera saker för sig.
    Det är bättre att du får din syster att inse att hon är en tjuv, göra bot och bättring samt aldrig göra om samma sak
    Anonym (Stöld) skrev 2009-09-20 22:57:11 följande:

Hjälp!Min syster avslöjade just att ouppsåtligt stulit en kaffebryggare idag.
    hur stjäl man något ouppsåtligt?
    Anonym (Stöld) skrev 2009-09-20 22:57:11 följande:
    HHon hade inte planerat att göra det utan hade kartongen under armen när hon gick ut och upptäckte halvvägs genom köpcentrat att hon hade den kvar. Fick panik och åkte hem.
    Halvvägs genom affären upptäckte hon kaffebryggaren under armen, hur liten var den egentligen?
    Och då åkte hon hem istället för att betala
    Anonym (Stöld) skrev 2009-09-20 23:19:23 följande:
    hon tänker inte gå tillbaka och erkänna sig skyldig eftersom hon haft problem men polis och dåliga erfarenheter sen ungdommen.
    Hon har dålig erfarenhet av polis därför ville hon inte gå tillbaka och erkänna
    Ja, för det första brukar man få problem med polis om man ägnar sig åt olagliga saker, det hör till och ska vara så.
    Det är meningen att det ska avskräcka, inte vara en fribiljett till stölder och annan kriminalitet

Detta är stöld och inte snatteri. Har dom inte tagit henne på plats så har dom förmodligen inte upptäckt något.
    Så hon kan glatt fortsätta att "handla" där
  • Waldo

Hade du sagt att hon glömde betala för ett paket jäst som hon upptäcke att hon hade i handen hade jag trott dig.
    Men att "glömma" att man har en kaffebryggare under armen...
    Det är planerad stöld inget annat

Ditt problmen är att du vill veta om du kan gå tillbaka till affären och "handla" mer utan att skämmas eller att bli polisanmäld igen.
    Huruvida det ska lösas i efterhand verkar du inte alls intresserad av
    Ännu en sak som, i mina ögon, visar att det är frågan om planerad stöld

• Anonym (Stöld)

så nu var det avklarat, vi gick tillbaka och ställde kaffekokaren på hyllan och gick igen. ingen verkade reagera nu heller eller titta konstigt på oss när vi sedan betaade andra varor i kassan.

och JA det var ett misstag. hon tog den under armen eftersom hon hade påsar i händerna och mitt i lördagsshoppingen, ringer telefon, parkeringen höll på att gå ut och hon blev stressad och kände att hon började på panikångest att den skrymande miljön.
    det var alltså i andra delen av köpcentrat och inte inne i butiken hon upptäckte vad som hänt och fick då ännu mer ångest...

hoppas verkligen inte det blir några efterföljder på detta nu att de har sett saken bli tagen och sen anmäld nu när den är tillbaka lämnad.
    vad sjutton man gör för att bevisa hennes oskuld det får bli en annan historia... det finns väl rimlig preskriptionstid för såna här saker.
    annars kanske ses vi på efterlyst, de två systrarna som eftersöks med ljus och lykta för en eventuellt försvunnen kaffekokare...

• Saadie

TS
    Bra gjort.

Bra att ni lämnade tillbaka den.

Nu anser jag saken vara utagerad. Ett misstag från en person som inte riktigt är sig själv och som sen rättades till.

• Anonym (Jag)
    sasssyy skrev 2009-09-21 14:27:10 följande:
    det är faktiskt ditt ansvar att kontrollera kvittot efter att du har handlat så inte extra varor eller för få varor blivit inslagna. I detta fallet var det ju dessutom så att hon knallade rakt ut med en vara utan att ens betala för något annat, eller har jag uppfattat fel??+ det är stöld även med skorna... om det inte var uppsåt så blir det bara en mildare dom, numera går gränsen mellan snatteri och stöld inte vid om det är uppsåt eller ej utan vid en summa. Men det är eg ointressant i sammanhanget..
    Menar du helt allvarligt att du tycker att kunden ska stå och granska sitt kvitto efter det att man har handlat för att se till så inte kassörskan har slagit in för lite varor? Så vitt jag vet finns det ingen lag som säger att det är mitt, som kunds, ansvar att göra det. Sitter man i kassan och missar att slå in en kunds vara kan man väl ändå inte skylla det på kunden? Det är ju kassörens misstag!
  • Bella5070

Ha, ha, ha! 
    "Min syster". Eeeh, jo jag har en kompis som undrar...Förvånad
    Ej uppsåtligt!!!?
    Du (ursäkta din jättelika syster) går ut ur affären med en stor kaffebryggare under armen utan att handla någonting annat men hävdar att det var ouppsåtligt!!! Skrikandes
    Jag jobbade som chef för elartiklar på en Kjell & Co butik i Gbg i ca 4 år men slutade 2021.
    Kamerainventeringar görs i olika tidsaspekter och med olika "noggrannhet".
    Eftersom det dessvärre inte bara är din syster som stjäl saker i butiken så görs ALLTID inventering av diverse artiklar som har ett inköpsvärde på över 100:-.
    Detta för att i en vanlig Kjell & Co butik så stjäls det för ungefär 10.000:- om dagen! Det viktigaste och mest noggranna är den så kallade kvartalsinventeringen där man tar upp allt som man flaggat för de 3 senaste månaderna och gör polisanmälningar på samtliga ärenden där det finns möjlighet för åklagare att väcka åtal.
    Hoppas inte att du/din syster är en "KST" av polisen.
    Alltså känd sedan tidigare. Framförallt att hon inte har tidigare domar gällande snatteri/stöld eller grov stöld. Maxstraffet ligger isf på fängelse i max 2 år.
    Att du lämnade tillbaka varan är helt irrelevant då polisen kommer att se det som att GM utfört gärningen, sedan märkt att varan hade en "tracker" och kameraövervakning som specificeras mot misstänkt GM.
    För att inte vilja lägga sig i har du verkligen varit väldigt aktiv härinne. Med en öppen IPadress och allt. Inte så jättesmart, men, men.
    Alla jobbar olika! Hoppas att allt går bra för din syster och att hon får hjälp med sin bipolaritet och att hon slutar göra saker som gör henne ännu mer KST!

• Aniiee
    Bella5070 skrev 2023-11-14 23:11:41 följande:

Ha, ha, ha! 
    "Min syster". Eeeh, jo jag har en kompis som undrar...Förvånad
    Ej uppsåtligt!!!?
    Du (ursäkta din jättelika syster) går ut ur affären med en stor kaffebryggare under armen utan att handla någonting annat men hävdar att det var ouppsåtligt!!! Skrikandes
    Jag jobbade som chef för elartiklar på en Kjell & Co butik i Gbg i ca 4 år men slutade 2021.
    Kamerainventeringar görs i olika tidsaspekter och med olika "noggrannhet".
    Eftersom det dessvärre inte bara är din syster som stjäl saker i butiken så görs ALLTID inventering av diverse artiklar som har ett inköpsvärde på över 100:-.
    Detta för att i en vanlig Kjell & Co butik så stjäls det för ungefär 10.000:- om dagen! Det viktigaste och mest noggranna är den så kallade kvartalsinventeringen där man tar upp allt som man flaggat för de 3 senaste månaderna och gör polisanmälningar på samtliga ärenden där det finns möjlighet för åklagare att väcka åtal.
    Hoppas inte att du/din syster är en "KST" av polisen.
    Alltså känd sedan tidigare. Framförallt att hon inte har tidigare domar gällande snatteri/stöld eller grov stöld. Maxstraffet ligger isf på fängelse i max 2 år.
    Att du lämnade tillbaka varan är helt irrelevant då polisen kommer att se det som att GM utfört gärningen, sedan märkt att varan hade en "tracker" och kameraövervakning som specificeras mot misstänkt GM.
    För att inte vilja lägga sig i har du verkligen varit väldigt aktiv härinne. Med en öppen IPadress och allt. Inte så jättesmart, men, men.
    Alla jobbar olika! Hoppas att allt går bra för din syster och att hon får hjälp med sin bipolaritet och att hon slutar göra saker som gör henne ännu mer KST!

Grattis till veckans trådlyft. Hur som haver lär det hela vara utagerat, så här 14 år senare.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • mammatill6
    JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:00:16 följande:

Nopp dom kan inget bevisa. Som du själv skriver så kan dom endast se att hon bär på en kartong å den kan ju lika gärna ha varit tom.

Om hon är livrädd att gå tillbaka med den,, så hjälp henne du med det. Ring varuhuschefen och förklara läget om hur hon är,,,han ha tystnads plikt.
    Be bara att få komma in och leverera den endast till honom.

De kan ju se om kamerorna om hon tar den från hyllan i butiken och går ut? Är ju inte bara vid kassan det sitter kameror.
  • mammatill6
    JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:09:18 följande:
    HAN HAR TYSNADS PLIKT!!
    Det har alla som är chefer!

Å, nej dom kan INTE anmäla henne efterhand utan måste ta henne direkt utanför dörrarna. Så länga hon/tjuvar vistas inom husets 4väggar räknas det inte som stöld/snatteri förän personen igråga lämnar byggnaden.

Som sagt kartongen kan ha vart tom å därmed inga bevis på att en bryggare fanns i den.
    Du lever i det blå. Chefer har inte tystnadsplikt så de inte får anmäla en stöld? Och hon har ju lämnat butiken och passerat kassan, då räknad det som stöld. Och de kan absolut anmäla i efterhand.
Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??