• Anonym (Stöld)

Snatteri som kan anmälas i efterhand??

Hjälp!

Min syster avslöjade just att ouppsåtligt stulit en kaffebryggare idag.
    Hon hade inte planerat att göra det utan hade kartongen under armen när hon gick ut och upptäckte halvvägs genom köpcentrat att hon hade den kvar.
    Fick panik och åkte hem.
    Väl hemma såg hon att det satt en lvit larmbricka i kartongen men inget larm utlöstet i butiken!!
    Nu är hon livrädd för att ett tyst larm gått, att hon är fångad på bild och att de ska driva en polisanmälan på så sätt.
    Bäst hade ju varit om det pipit på en gång så hon kunnat upptäcka vad som var på väg att hända!

Kan man driva en stöld/snatteri anmälan på så sätt. Genom bilder på bevakningskamera utan att egentligen ha varken någon vara eller person tagen på bar gärning? Nu kan de ju i stort sett inte bevisa mer än att hon hade en kartong under armen...

Vet inte hur jag ska råda henne att göra. Hon vägrar gå tillbaka och göra rätt för sig eftersom hon redan har haft tjafs med polisen förut och slipper helst sånt igen. Hon är dessutom mano-deprressiv och har väldigt svårt för stressiga situationer och vet att detta stressar upp henne massor nu...

HJälp, kan någon ge mig tips på hur man går till väga eller vad som egentligen händer.
    (I praktiken kanske de inte ens märkt att bryggarenär försvunnen, eller inventererar man och kollar kassan varje dag..)

• Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??
  • Anonym (Jag)

Jag vet hur det känns att få en sån där otroligt panik när man vet med sig att man har gjort fel och tro att man ska bli tagen av Polisen. Personligen tror jag inte att den där stölden skulle vara något som Polisen prioriterar jättehögt så här i efterhand. Dessutom är det svårt att bevisa. Hon kunde lika gärna ha betalt kaffebryggaren men inte tagit någon påse, eller hur? Om larmet inte tjuter beror det oftast på att det är defekt eller inte har aktiverats eller av misstag avaktiverats. Det har hänt ett par gånger att jag har kommit hem med produkter som har larm kvar trots att jag har betalt för dem och de larmen tjöt ej när jag gick ut genom dörren. Detta har då varit kläder med sådana larm som måste skiljas från plagget för att avaktiveras och inte sådana som finns i parfymer tex. som avaktiveras om man drar dem över en speciellt platta som finns i kassan. Jag antar att det har varit fel på just de larmen då. Jaja, hur som helst. Jag skulle råda er att inte göra något alls åt situationen utan bara låta det vara.

• JAG är BÄST

A Andersson skrev 2009-09-21 00:06:52 följande:

JAG är BÄST skrev 2009-09-20 23:00:16 följande:
    chefer inom handels har ingen tystnadsplikt och långt ifrån alla chefer har tysnadsplikt. vart har du fått det ifrån?
    Men vad är det som är oklart?
    Chefer får inte pladdra runt hur som helst. Jag har själv haft anställda och vet vad dom har för rättigheter om någon. Jag kan bli stämd om jag far runt å pladdrar om tex mina anställda mellan kollegorna sins mellen eller till andra människor.

"klart som fan de kan anmäla stölden i efterhand."

För vad en tom kartong? det finns nämligen INGA som helst bevis på att det fanns en vara i den.
    Läs även inlägg 21.
  • Anonym (jojo)

det absolut bästa är väl att din syster bara går tillbaka med kaffebryggaren.
    berättar vad som hänt, att hon råkat få den med sig.
    då har hon juh ryggen fri, ingen anmälan kan göras.
    det är väll inte så svårt...

• Anonym (vet ej)

Anonym (jojo) skrev 2009-09-21 07:09:32 följande:

det absolut bästa är väl att din syster bara går tillbaka med kaffebryggaren. berättar vad som hänt, att hon råkat få den med sig. då har hon juh ryggen fri, ingen anmälan kan göras. det är väll inte så svårt...
    Ryggen fri? Knappast. De kan anmäla för stöld ändå, annars skulle ju alla brottslingar kunna säga så. "Oj, jag råkade visst..." när de blir tagna på bar gärning, eller om de skulle ångra sig.
    Men sen är det ju säkert så att de i de flesta fall där folk går tillbaka förstår att det var ett misstag, men är de griniga så är de...
  • aster

De kan förstås anmäla stölden i efterhand. De kan också haffa henne när hon är där och handlar och försöka få henne att erkänna stölden. Filmen med henne med kartongen under armen kanske inte räcker i domstol, men de flesta skulle nog erkänna i en sån situation så det behöver inte gå till domstol.

Mest sannolikt kommer hon komma undan det här, jag tror inte de kommer gräva vidare när det fattas en bryggare i inventeringen.

Jag har aldrig hört talas om att chefer skulle ha tystnadsplikt enligt lagen, det skulle vara att vissa företag har det som policy. Men aldrig att en chef skulle vara bunden av tystnadsplikt gentemot en snattare!

• Anonym (jojo)
    Anonym (vet ej) skrev 2009-09-21 07:47:01 följande:
    Anonym (jojo) skrev 2009-09-21 07:09:32 följande: Ryggen fri? Knappast. De kan anmäla för stöld ändå, annars skulle ju alla brottslingar kunna säga så. "Oj, jag råkade visst..." när de blir tagna på bar gärning, eller om de skulle ångra sig.Men sen är det ju säkert så att de i de flesta fall där folk går tillbaka förstår att det var ett misstag, men är de griniga så är de...
    jo kanske, men då har hon iallfall gjort rätt för sig!
    Eller?
    Tycker du att det är okej att själa kanske?
  • Anonym (vet ej)

Anonym (jojo) skrev 2009-09-21 08:47:25 följande:

jo kanske, men då har hon iallfall gjort rätt för sig! Eller? Tycker du att det är okej att själa kanske?
    Verkligen inte. Vart har du läst det någonstans? Jag sa bara att o mman går tillbaka så kan man ändå bli anmäld, du påstod att man INTE kan bli anmäld om man går tillbaka och säger att det var ett misstag.
    jag tycker också att hon ska gå tillbaka med den, såklart. Men hon riskerar fortfarande att de kan anmäla henne. Eller så gör de det inte. Ingen vet, men de har rätten på sin sida att anmäla henne för snatteri/stöld hur mycket hon än säger att det var ett misstag.
  • Anonym (Stöld)

hmm jag har förskt prata med henne, men hon tycker inte det är värt att chansa på att gå tillbaka.
    i praktiken så tror jag inte heller att polsen kan dra detta i all evinnerlighet eftersom de varken har en idenfierad person eller någon som kan säga vad som fanns i den där kartongen eller ej, om de ens kan se på några bilder vad det är för kartong!? kanske va en skolåda hon hade under armen.

vilka resurser sätts in på att gå igenom övervakningsfilmer i timtal eftersom ingen vet exakt när den försvann?
    och även om nån nu sett henne gå ut med den under armen så är väl bevisföringen i efterhand inte så stark om de bara har övervakningsbilder. det kan ju vara någon annan eller helt enkelt bara så att hon råkade vara på platsen vid det tillfället.
    inte fan sätter de väl spaning runt halva stockholm eller skickar ut bilder på eventuella snattare?

vet inte vad bryggarn var värd, va nån liten för ett par hundra lappar.
    hur mycket de än misstänker att hon kanske tagit den så kan det väl finnas andra fall som polisen prioriterar än en evutell stöld av en kaffebryggare?
    hur lång tid i efterhand kan de gripa en för detta? håller hon sig därifrån så borde är det väl inte så troligt att hon blir gripen ute på stan för att någon känner igen henne?? eller??

vi har kommit överrens om att lämna bryggaren till statsmissionen, så får nån nytta för den!
    okej, det blir en förlust för butiken men det svinnet kan de väl knappast gå omkull med?

• Anonym

Först. Larmbrickan har inget legalt värde i sig. Den finns där för att fånga upp dem som glömmer att betala, de som försöker stjäla osv. Man får inte gripa någon på plats enbart för att det har pipit i brickan, utan då får du bara be människor visa upp sin påse, men du kan inte tvinga dem.

Sen, du skriver att man inte räknar igenom lagret varje dag. Nej det gör man givetvis inte, men varför var din syster inne på lagret? Om man ser att det fattas en kaffebryggare och man inte har sålt den så ser man givetvis att den blivit stulen. Beroende på hur länge man sparar övervakningsbanden (kan vara allt från en dag till en månad) så kan man gå tillbaka och se om någon burit ut den. Om man då ser din syster och anmäler till polisen så kan hon gripas och åtalas för stöld om polisen eller någon i butiken ser henne.

Det kanske inte är troligt att hon upptäcks men risken finns. Om hon fortsätter stjäla så är ju risken stor att hon hamnar på Efterlyst på TV3....

Anonym (Stöld) skrev 2009-09-20 23:39:49 följande:

ok, tack, men hon tänker inte gå tillbaka, och jag gör det inte åt henne. vill inte bli indragen i nåt!! men hur är det med larmet, varför pep det inte? treasigt eööer kan det fångats upp av en tystkamera eller nåt?? hur lätt är det egentligen att bevisa att hon faktiskt snott något i efterhand när de har varken varan eller ´kunnat faställa någon identitet på plats? sitter de och tittar igenom övervaningsfilmer i efterhand om de upptäcker om 2 veckor att det saknas en? inte räknar man väl varulager varje dag? och varför har man larm om de inte ens piper, det måste ju vara jätte svårt att jaga någon och få den fälld i efterhand?
  • Anonym

Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om.

Tystandsplikt är en laglig term. De enda som har tystandsplikt i Sverige är medicinsk personal, personal inom rättsväsendet och militären, samt själavårdare. Alla andra som svänger sig med termen tystnadsplikt har skrivit på papper med sin arbetsgivare. Bryter du mot den tystnadsplikten är det tjänstefel, inte brott mot tystnadsplikten vilket är något helt annat.

En butikschef har inte tystnadsplikt mot någon som har stulit från hans butik. Det är ju helt befängt att påstå något sådant.

Ang vad som är i kartongen. Det är inte upp till butiken att bevisa att det var något i den, utan det är polis och åklagare som ska bevisa det. Självklart polisanmäler man en stöld om det fattas en kaffebryggare och man sedan ser på banden hur en kvinna bär ut just en kaffebryggare.

JAG är BÄST skrev 2009-09-21 07:05:31 följande:

A Andersson skrev 2009-09-21 00:06:52 följande: Men vad är det som är oklart? Chefer får inte pladdra runt hur som helst. Jag har själv haft anställda och vet vad dom har för rättigheter om någon. Jag kan bli stämd om jag far runt å pladdrar om tex mina anställda mellan kollegorna sins mellen eller till andra människor. "klart som fan de kan anmäla stölden i efterhand." För vad en tom kartong? det finns nämligen INGA som helst bevis på att det fanns en vara i den. Läs även inlägg 21.
Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??