• sasssyy

Snatteri som kan anmälas i efterhand??

Anonym (Stöld) skrev 2009-09-21 11:26:24 följande:

nej hon var inte inne på lagret, jag menar varusaldo på vad som finns i butikshyllorna. kan hon hamna på Efterlyst av detta??? Tar de verkligen upp såna fall???? men alltså vad ska polisen gripa henne för i efterhand? att hon gått ut med en låda från en butik som saknar en bryggare. stölden kan ju ha skett närsom helst egentligen och de sitter väl inte och tittar igenom videofilmen från flera månader tillbaka timme efter timme för att hitat någon som går ut med en kartong? det måste ju ta flera veckors jobb för en sån liten summa?
    Kan berätta att för några år sedan ringde polisen hem till mig.. "jag " hade åkt fast för snatteri i en butik i en stad.. jag hade snott tre chokladbitar till ett totalt värde av 21 kr... saken var bara den att jag inte har varit i den staden på 3-4 år... någon hade åkt dit och uppgett mitt personnummer, för "hon" hade inget leg.
    Jag nekade så klart.. vilket resulterade i att de poliser som grep "mig" kom hem till mig vid två tillfällen för att identifiera mig.... den första gången var de osäkra på om det var jag eller inte som de tagit så de behövde en titt till, jag fick ta ledigt också för att åka till polisen i den staden på ett förhör... för 21 spänn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

det hela tog nästan 6 månader att reda ut... så ja de går igenom en hel del jobb för att få fast folk som snor... eftersom det är att statuera ett exempel.. om alla resonerade som du så skulle ingen åka fast för snatteri...

gå dit, be om ursäkt och hosta upp pengar för kaffebryggaren, din syster hade ju ändå tänkt att köpa den eller hur???? eller???
  • sasssyy

JAG är BÄST skrev 2009-09-21 11:50:18 följande:

Men vart får alla det ifrån att jag påstått att en chef har tytnadsplikt gemtemot snattare???? (LÄS gemtemot personal som jags kriver,,samt att dom har ingen rätt att besudla ut till allmänheten om VEM dom tagit som snattare). Läs för bövelen vad som skrivs. Om det skulle vara så att TS som ÄR syrra och ringer dit anonymt och förklarar för chefen om läget och att hon vill göra rätt för sin syster som är mano-deprressiv och vill komma och lämna tillbaka bryggaren mot att inget händer. Å, en chef som träffar på sånna kunder gör ingen anmälan denna gång mot nu TS om det nu inte händer igen vill säga. En butikschef vill inte stöta sig med sina kunder som vill visa god vilja och göra rätta för sig anmäler inte sånna kunder!!!!
    Helt rätt, under mina år inom handeln (varav ett som chef) anmäldes INGEN kund som kom tillbaka och gjorde rätt för sig.. ofta var det virriga mammor som var stressade, är så lätt hänt att något ligger under vagnen och man missar det. Vi var trevliga och glada emot dem.

Själv har jag gjort samma också några gånger och har bara mötts av positiva vibbar, erbjudande om rabatter (!!!???)och uppmuntrande ord.
  • sasssyy

Anonym (Stöld) skrev 2009-09-21 11:56:56 följande:

måste säga att jag inte riktigt tror alla chefer är så godhjärtade som du vill få det att låta. han kanske har en dålig dag eller just upptäckt att 10 par skor saknas och helt enkelt får nog och drar igång en process. det måste väl vara svårare för de att bevisa att hon tagit något, när var och hur, och sedan få henne identifierad, gripen och driva detta till domstol? det är ett stort varuhus med 2 plan och likväl så kan ju någon ha placerat bryggaren på en annan varuhylla om de nu skulle se att en saknas på hyllan. de vet ju knappast exakt vilken tidpunkt det skedde och ska således gå igenom timtal med bilder från kanske 10 kamera vinklar för att hitta något misstänkt?
    Om jag kunde skulle jag skrika till dig nu SLUTA!!!!!!!!!!!!

LÄGG AV!!!

du letar ju bara efter ursäkter att inte stå för vad ni gjort.. för numera är det inte bara hon utan även du.

Vet du en sak.. det svåraste som finns är att ta tag i saker och erkänna att man har gjort fel, har man kommit så långt är det bara enkelt.
    FÅ butiker skulle anmäla någon som kryper till korset och vill betala.. jag har arbetat inom handeln i över 10 år och har hittills aldrig varit med om det och det kommer kunder DAGLIGEN med det ärendet...

SLUTA NU.. ta med kaffebryggaren till butiken och förklara läget.. ni är ju för fan pinsamma
  • sasssyy

Anonym (Stöld) skrev 2009-09-21 12:02:25 följande:

vadå menande blickar? har man möten med all personal och visar upp bilder på personer man TROR kan ha stulit något? detta är ingen affär vi går till jätte ofta utan ett köpcentra längre bort.
    Spelar ingen roll.. alltså det är ju folk med den attityden som du har som sabbar för alla oss ärliga konsumenter...

Förstår inte hur man kan ha den inställningen som du visar upp här... sanslöst låg moral och taskig inställning
  • sasssyy

fast med den inställningen du har till det hela.. så känner jag .. nu kör jag en LÅÅÅÅNGsökt jämförelse...

men är det okej med stöld bara den inte upptäcks så är det ju okej med våldtäckt och mord också...bara ingen upptäcker det????? eller??

Om din syster har problem med förtroendet för polisen så är det jättetråkigt men det ger inte henne rätten att begå ett brott (vilket det ännu så länge är).. då borde hon vara extra noga med att göra rätt för sig i detta läget.

• sasssyy

det är faktiskt ditt ansvar att kontrollera kvittot efter att du har handlat så inte extra varor eller för få varor blivit inslagna.

I detta fallet var det ju dessutom så att hon knallade rakt ut med en vara utan att ens betala för något annat, eller har jag uppfattat fel??+

det är stöld även med skorna...

om det inte var uppsåt så blir det bara en mildare dom, numera går gränsen mellan snatteri och stöld inte vid om det är uppsåt eller ej utan vid en summa. Men det är eg ointressant i sammanhanget..

Svar på tråden Snatteri som kan anmälas i efterhand??