• vampyria2

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

Ja tycker du att det är rätt att man i dag kan gratis få byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
    Är det något du tycker att samhället ska betala för?

Tror du att det finns människor som födds i fel kropp eller tror du att det är nått annat som gör att de känner så?

• Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
  • Neko

mrs Elliott skrev 2009-09-27 12:58:01 följande:

Man får ju komma ihåg att de "dit opererade " delarna aldrig kommer att fungera på samma sätt som de man hade .
    Det är väldigt synd att det inte går att operera så att det verkligen fungerar som på en person som är född till det könet =( Kanske i framtiden.
  • Gaytjej
    mrs Elliott skrev 2009-09-27 12:58:01 följande:
    Transexualitet eller svårigheter att identifiera sig med det kön man är född till , faktiskt ett medicinskt tillstånd likaväl som ett psykiskt . Självklart ska de ha hjälp ,däremot är jag tveksam till korrigering av könsdelar .I flera fall upplever transexuella att de stympats . Man får ju komma ihåg att de "dit opererade " delarna aldrig kommer att fungera på samma sätt som de man hade .Jag vill inte påstå att det görs lättvindligt ,men jag vet inte om jag tycker det ska tillåtas överhuvudtaget .
     För att du har hört att vissa känner sig stympade eller på annat sätt är missnöjda med resultatet från operationen (hur vanligt förekommande är detta förresten?) så skulle ingen skulle tillåtas få sitt kön korrigerat medicinskt? *hängde inte med!* Förtydliga gärna dina tankegångar!
  • IdaVasterflo

Nej, vill man operera om något på kroppen, oavsett om det är större bröst, fylligare läppar, "stjärtmuskler" eller byte av kön så ska man finansiera det själv. Visst tror jag att man kan må dåligt om man är övertygad att man har fel kön, men hur många är inte övertygade om att de har för små bröst, för fet mage, för fult ansikte och mår dåligt över det? Enda undantaget ska vara fysisk komplikation, till exempel om man har Jätte stora bröst så att man har ständigt ont i ryggen av det. Eller om man lyckats gå ner jätte mycket i vikt så att man har en massa löst skinn som tynger ner en felaktigt.. Det är i alla fall min åsikt..

• Neko
    IdaVasterflo skrev 2009-09-27 14:48:40 följande:
    Enda undantaget ska vara fysisk komplikation, till exempel om man har Jätte stora bröst så att man har ständigt ont i ryggen av det.
    Jag tror många anser att psykiskt lidande är värre än fysiskt lidande, varför tycker du att det är enbart fysiskt lidande som gör att man borde få en operation? Om en person hade ett gigantiskt hårigt födelsemärke i ansiktet (det var inte farligt och kändes inte men syntes extremt mycket), tycker du inte att den personen borde få det bortopererat då?
  • PixL
    Neko skrev 2009-09-27 15:20:37 följande:
    Jag tror många anser att psykiskt lidande är värre än fysiskt lidande, varför tycker du att det är enbart fysiskt lidande som gör att man borde få en operation? Om en person hade ett gigantiskt hårigt födelsemärke i ansiktet (det var inte farligt och kändes inte men syntes extremt mycket), tycker du inte att den personen borde få det bortopererat då?
    Man får väl noppra bort håren och lära sig att leva med hur man ser ut?
  • IdaVasterflo
    Neko skrev 2009-09-27 15:20:37 följande:
    Jo, om hon/han betalade för operationen själv..
  • Gaytjej
    IdaVasterflo skrev 2009-09-27 14:48:40 följande:
     Visst tror jag att man kan må dåligt om man är övertygad att man har fel kön, men hur många är inte övertygade om att de har för små bröst, för fet mage, för fult ansikte och mår dåligt över det?
    Visst har vi som haft turen att födas i rätt kropp svårt att förstå hur det kan vara att faktiskt vara född med fel kön, men om du gör en jämförelse som ovan så har du verkligen inte mkt till förståelse eller respekt för problematiken.

En dag i en transexuells kropp tror jag skulle få dig att tänka annorlunda.

Det du skulle kunna börja med är att läsa på ren fakta och på ngt sätt ta del av en transexuells tankar. Bob04 - har du kanske ngt nättips utöver videodagboken du länkade till tidigare i tråden.
  • Lapplandspärlan

Absolut!
    Har en släkting som numer är kvinna och hon har sagt att det var operation lr självmord, hon mådde fruktansvärt dåligt. Idag är hon lyckligt tillsammans med en man och har en jättebra tjejkompis relation till sin exfru

• LyckligtSlut

Tycker bara att direkt livshotande kroppsliga fel ska betalas på det sättet. Däremot ska man naturligtvis ha rätt att göra vad man vill och behöver med sin egen kropp, oavsett om det är könsbyte eller annan amputation. Då menar jag de som t ex av inre tvång har en intensiv önskan att amputera sina ben. Det är förbjudet i Sverige, medan t ex bröstförstoring och könsbyte är tillåtet. Märkligt att man inte inser att det som är rätt för den ena kanske inte är rätt för den andra.

• PixL
    Gaytjej skrev 2009-09-27 15:40:02 följande:
    Visst har vi som haft turen att födas i rätt kropp svårt att förstå hur det kan vara att faktiskt vara född med fel kön, men om du gör en jämförelse som ovan så har du verkligen inte mkt till förståelse eller respekt för problematiken.
    Men hur långt ska man dra det? Ska jag få transplantera på mig en extra arm därför att jag känner att jag egentligen skulle ha tre armar?
    Eller ja... att folk opererar sig händer ju dagligen. Lite större tuttar, lite rakare näsa... Är det inte bättre att man lär sig att acceptera sin kropp?
Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?