Inlägg från: Gaytjej |Visa alla inlägg
  • Gaytjej

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

hemliga ängeln skrev 2009-09-20 18:26:53 följande:
    Jag tycker att det är okej att folk byter kön men jag vet inte om jag tycker att "mina" skattepengar ska gå till sånt om jag ska vara ärlig.
    Vårt system bygger faktiskt på att vi betalar även till sånt som vi aldrig någonsin kommer att använda! Som t ex alla barnlösa som lägger en stor del av sin livsinkomst på barnomsorg och skolor...

Självklart ska könsoperationer vara landstingsfinansierat och självklart är jag med och betalar detta!
  • Gaytjej
    Familytime skrev 2009-09-23 08:58:11 följande:
    Hmm... intressant fråga.. Jag tror verkligen inte fok byter kön i onödan, om man säger så. Min första spontana tanke var; ja det är rätt att man ska få byta kön om man känner att man är född i fel kropp. Ska VI betala det? Hmm.. njae... det ställde jag mig tveksam till.Men så tänkte jag på alla de som faktiskt inte har råd att byta kön. Det finns ju säkert de som lever i stor sorg och aldrig kommer ha råd att byta kön. Har JAG då rätt att bestämma att de ska leva kvar i det könet de var födda till? Nej. Så mina svar är; ja, det är en rättighet att få byta kön. Jag tycker att det gott och väl kan få vara inkomstprövat. De som har råd får betala för sig och de som inte har det kan få hjälp med det.
    Förstår inte varför du tycker att det skulle bli inkomstbeprövat? Tillhör du dem som 1) tror att man kan välja ifall man är född i rätt eller fel kropp eller ej och 2) sedan tycker att åkommor som man själv tillskansat sig ska finansieras på egen hand om möjligt?

Förstod av din presentation att du är förälder. Tycker du kostnaderna dina barn medför samhället skulle vara inkomstbeprövat också? Man kan ju själv välja om man vill bli förälder eller ej och tycker du att det är rätt att alla barnlösa ska vara med att betala dina barns barnomsorg och skolgång?

Eller tillhör du kanske dom som tycker att all sjukvård och övrig omsorg ska vara inkomstbeprövad?

För min så är det än självklarhet att jag är med och betalar någons könsoperation. Jag ser inga orättvisor i att betala för något som jag själv aldrig kommer att ha någon användning för, men det är också sedan en självklarhet att jag ska få hjälp och vård ifall jag någon gång skulle komma att behöva det.
  • Gaytjej
    Bob04 skrev 2009-09-23 12:17:21 följande:
    Ja så är det!!Var bara avvaktande....Och fortsätt ge valmöjligheter, så hade jag det och underlättar mycket. Om det skulle visa sig annat så har inget ont hänt.Jag tycker att du ska titta genom denna länk...www.youtube.com/profile?user=snipncody&view=v...En mycket trevlig "nybliven" kille som berättar om sitt liv. Jag rekommenderar att du ser alla 5 sidorna. Hans mor är också med och berättar. Det finns ett speciellt klipp som jag har fäst mig vid, för jag känner mycket igen mig i honom och hans beteende/liv.Se gärna klippet ---->
    " target="_blank">

Och ja det är medfött och allt fler forskare tyder detsamma. För varför skulle föräldrar fostra sina barn till att säga han till barnet när kroppen är en tjej??
    Tack för länktips och tack för att du delade med dig av din story!
  • Gaytjej
    mrs Elliott skrev 2009-09-27 12:58:01 följande:
    Transexualitet eller svårigheter att identifiera sig med det kön man är född till , faktiskt ett medicinskt tillstånd likaväl som ett psykiskt . Självklart ska de ha hjälp ,däremot är jag tveksam till korrigering av könsdelar .I flera fall upplever transexuella att de stympats . Man får ju komma ihåg att de "dit opererade " delarna aldrig kommer att fungera på samma sätt som de man hade .Jag vill inte påstå att det görs lättvindligt ,men jag vet inte om jag tycker det ska tillåtas överhuvudtaget .
     För att du har hört att vissa känner sig stympade eller på annat sätt är missnöjda med resultatet från operationen (hur vanligt förekommande är detta förresten?) så skulle ingen skulle tillåtas få sitt kön korrigerat medicinskt? *hängde inte med!* Förtydliga gärna dina tankegångar!
  • Gaytjej
    IdaVasterflo skrev 2009-09-27 14:48:40 följande:
     Visst tror jag att man kan må dåligt om man är övertygad att man har fel kön, men hur många är inte övertygade om att de har för små bröst, för fet mage, för fult ansikte och mår dåligt över det?
    Visst har vi som haft turen att födas i rätt kropp svårt att förstå hur det kan vara att faktiskt vara född med fel kön, men om du gör en jämförelse som ovan så har du verkligen inte mkt till förståelse eller respekt för problematiken.

En dag i en transexuells kropp tror jag skulle få dig att tänka annorlunda.

Det du skulle kunna börja med är att läsa på ren fakta och på ngt sätt ta del av en transexuells tankar. Bob04 - har du kanske ngt nättips utöver videodagboken du länkade till tidigare i tråden.
  • Gaytjej
    PixL skrev 2009-09-27 15:42:40 följande:
    Men hur långt ska man dra det? Ska jag få transplantera på mig en extra arm därför att jag känner att jag egentligen skulle ha tre armar? Eller ja... att folk opererar sig händer ju dagligen. Lite större tuttar, lite rakare näsa... Är det inte bättre att man lär sig att acceptera sin kropp?
    Hur långt man ska dra det?!
    Det räcker att dra det så långt så att du förstår att du 1) INTE kan jämföra "att transplantera dit en tredje arm för att man känner för det" med att byta kön och 2) att du dessutom är respektlös mot dina medmänniskor (så väl transexuella som de som råkar vara födda i rätt kön) genom att överhuvudtaget göra denna totalhaltande jämförelse.

Vidga dina vyer genom att läsa på om ämnet!
  • Gaytjej
    Neko skrev 2009-09-27 16:25:04 följande:
    Men det är inte helt ovanligt med personer som känner att de är födda till fel art. Jag tycker det är lite orespektfullt mot dem att tycka att det är helt okej med transsexualitet men samtidigt anse att deras problem bara är fånigt.
    Jag kan inget om denna specifika problematik så jag uttalar mig inte om det (mer än att jag inte anser att problemet är fånigt i alla fall!).

Rent generellt:
    - Jag tror inte att alla 'kroppsliga övertygelser' är medfödda, utan att många beror på andra orsaker.
    - Jag tror att många med 'kroppsliga övertygelser' kan få hjälp mha terapi att bli friskare.
    - Jag tror inte att man löser allas övertygelser, dvs får dem att bli FRISKARE, genom att operera deras kroppar.
    - Jag vet att man kan födas med fel kön och med dubbla kön.
    - Jag vet att de som genomgår den långa proceduren inför en könsoperation inte bara har en övertygelse som kan avhjälpas mha terapi
    - Jag vet att de nämnda i punkten ovan kan opereras så att de bli friskare.
    - Jag vet att könskorrektioner faktiskt ÄR något som är bedömt som landstingsfinansierad vård av folk som är långt mer insatta i ämnet än jag och ni!

Men det är väl tur att det inte är vi som faktiskt saknar tillräckligt med kunskap och kompetens är de som avgör vilka som ska operas eller ej...
  • Gaytjej
    PixL skrev 2009-09-27 17:48:21 följande:
    Vidga dina vyer, du.Som någon tidigare skrev, det finns människor som känner att de borde ha fötts med päls. Tycker du inte att de borde få hjälp med att få päls?

Läs mitt svar #85 om generella tankar kring "kroppsliga övertygelser", det passar in som svar även på detta inlägg.

Jag är för övrigt fullt beredd på att vidga mina vyer när det gäller denna problematik du nämner!

Men är DU beredd på att lära dig mer om KÖNSKORRIGERINGARNA som görs idag, deras bakomliggande orsaker och varför de INTE kan jämföras med snedvriden kroppsuppfattning med en annan sorts bakomkliggande orsaker?

• Gaytjej
    mrs Elliott skrev 2009-09-27 17:23:31 följande:
    De ska givetvis ha hjälp med ett könsbyte . Det är när det kommer till själva genitalierna som jag är tveksam ,men om de själva vill det så ,självklart! Det är ju deras sexliv som får lida :)Till er som tror att det bara sitter i huvudet ,och att det är enbart en mental fråga uppmanar jag till att läsa på .
    Jag tror faktiskt de är rätt bra på att få ordning på de bitarna idag :) Hur bra har jag dock ingen koll på och det varierar förstås mellan de individuella fallen - men de som hellre behåller det felaktiga könet än att riskera få sämre orgasmer hade troligen ändå inte godkänts för könskorrigeringen! Själva sexlivet blir nog i de flesta fall bättre när när den transexuelle äntligen känner sig hemma i sin kropp.
  • Gaytjej
    PixL skrev 2009-09-27 19:16:48 följande:
    Jo då. Har du något tips på hur jag ska gå tillväga?
    För tankar i samband med processen FemalToMale så kolla in de här videodagboksnuttarna:
    http://www.youtube.com/profile?user=snipncody&view=videos

För en sammanfattande bildserie före/under/efter könskorrigeringen:

">

För lättsmält info om 'det tredje könet':
    http://www.rfsu.se/det_tredje_konet.asp

För info om transsexualism och vidare lästips:
    http://www.rfsu.se/transsexualism.asp (Här har säkert Bob04 en massa lästips att komma med också)
  • Gaytjej
    Neko skrev 2009-09-27 19:17:12 följande:
    Men vad finns det som säger att de som tycker att de är fel art inte har samma bakomliggande orsaker som de som är transsexuella? Det handlar ju inte om att se sig själv på ett felaktigt sätt (som anorexia) eller vilja göra något som är direkt skadligt för sig själv (som tex de som vill stympa sig själva).
    Jag vet som sagt inte - men hoppas du kan hitta ngn som har kompetens nog att svara!
Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?