Neko skrev 2009-09-27 16:25:04 följande:
Men det är inte helt ovanligt med personer som känner att de är födda till fel art. Jag tycker det är lite orespektfullt mot dem att tycka att det är helt okej med transsexualitet men samtidigt anse att deras problem bara är fånigt.
Jag kan inget om denna specifika problematik så jag uttalar mig inte om det (mer än att jag inte anser att problemet är fånigt i alla fall!).
Rent generellt:
- Jag tror inte att alla 'kroppsliga övertygelser' är medfödda, utan att många beror på andra orsaker.
- Jag tror att många med 'kroppsliga övertygelser' kan få hjälp mha terapi att bli friskare.
- Jag tror inte att man löser allas övertygelser, dvs får dem att bli FRISKARE, genom att operera deras kroppar.
- Jag vet att man kan födas med fel kön och med dubbla kön.
- Jag vet att de som genomgår den långa proceduren inför en könsoperation inte bara har en övertygelse som kan avhjälpas mha terapi
- Jag vet att de nämnda i punkten ovan kan opereras så att de bli friskare.
- Jag vet att könskorrektioner faktiskt ÄR något som är bedömt som landstingsfinansierad vård av folk som är långt mer insatta i ämnet än jag och ni!
Men det är väl tur att det inte är vi som faktiskt saknar tillräckligt med kunskap och kompetens är de som avgör vilka som ska operas eller ej...