• vampyria2

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

Ja tycker du att det är rätt att man i dag kan gratis få byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
    Är det något du tycker att samhället ska betala för?

Tror du att det finns människor som födds i fel kropp eller tror du att det är nått annat som gör att de känner så?

• Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
  • Airlee

Ja, det tycker jag... men jag kan inte låta bli att tänka att om samhället i sig inte hade varit så starkt könsindelande så kanske många inte hade känt behov av den sortens operation. Jag vet inte. Men personligen har jag inget emot om mina skattepengar går till de få operationer av det slaget som utförs.

• puss

vet inte.
    jämför med att fettsuga anorektiker, de känner ju att de har en fet kropp.
    ska man hjälpa eller behandla? vilket är vad?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Bevabus

Ja det tycker jag absolut, men det ska finnas en viss åldersgräns på det. Man ska vara vuxen nog att verkligen vet att detta är något man vill. Man måste ha en viss livserfarenhet så man kan jämföra innan man bestämmer sig. Vid en ung ålder så tar man ju oftast beslut som man är stensäker på att man kommer vara nöjd med för resten av livet, men oftast så är det ju inte så.

• Themis

Jag tror att det är hormoner som löper amok under fosterutvecklingen och (ibland i kombination med miljöfaktorer) ger en individ som upplever att de har fått "fel kropp" till sitt psykologiska kön.

Jag ser det som vilken medfödd brist som helst och eftersom det kan orsaka väldigt stora problem med den psykisk hälsan så tycker jag att det är riktigt att samhället hjälper individen att må bra i sin kropp.

• Skruttensmamma

Ja. De som känner att de är födda i fel kropp mår ofta väldigt dåligt av det. Människor som mår bra är bättre för samhället, även ekonomiskt. Och självklart är det bättre för individen att få möjligheten att byta kön.

• Bevabus

Men aneroxia är ju en sjukdom. Att vilja byta kön är ju något man bestämmer med klarhet...

puss skrev 2009-09-20 18:20:05 följande:
    vet inte. jämför med att fettsuga anorektiker, de känner ju att de har en fet kropp.ska man hjälpa eller behandla? vilket är vad?
  • Hannah76
    vet inte. jämför med att fettsuga anorektiker, de känner ju att de har en fet kropp.ska man hjälpa eller behandla? vilket är vad?
    Hur menar du att man ska göra?
    Menar du att det bara är inbilning att man är född i fel kropp?
  • Skruttensmamma
    vet inte. jämför med att fettsuga anorektiker, de känner ju att de har en fet kropp. ska man hjälpa eller behandla? vilket är vad?
    Att en anorektiker har stora problem med uppfattningen om sin egen kropp är ju inget snack om. De har fel verklighetsbild och måste få psykisk hjälp. Men någon som känner att den är född i fel kropp, könsligt, tror jag inte att man kan behandla med psykiska metoder.
  • hemliga ängeln

Jag tycker att det är okej att folk byter kön men jag vet inte om jag tycker att "mina" skattepengar ska gå till sånt om jag ska vara ärlig.

Jag kan inte sätta mig in i den situationen som den personen befinner sig i som har behov av att byta kön och är därför inte ett dugg objektiv i frågan. Kanske det är så att man mår jätte dåligt eller så kanske det bara känns fel?
    På sätt och vis tycker jag nästan ett könsbyte är som en skönhetsoperation och ska betalas av personen själv och inte av skattepengar.

Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?