• vampyria2

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

Ja tycker du att det är rätt att man i dag kan gratis få byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
    Är det något du tycker att samhället ska betala för?

Tror du att det finns människor som födds i fel kropp eller tror du att det är nått annat som gör att de känner så?

• Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
  • fruis
    Bob04 skrev 2009-09-23 11:57:45 följande:
    Tyvärr så har du fel!!Den absoluta nya informationen säger tvärtom. Jag har varit med i en studie om oss födda transsexuella om hur vi upplever oss efter operation. Man har påvisat att livet blir betydligt bättre och vi mår bättre.Nu är det så också att de som födds transsexuella och har en bra socialt nättverk, dvs famlj, släkt och vänner och arbetskamrater som stöttar mår bra, medans om förhållanden är tvärtom som utstöttning och mobbing ger olyckliga människor och det är ju en naturlig reaktion. Och vi alla vet att....människor oavsett vem som utsätts för utfrysning blir olyckliga. Så nu vet du hur du ska agera om det visar sig om någon i din familj, släkt, vänner eller arbetskamrat födds som transsexuell. Var en vän... jag lovar... vi är inte farliga!! Och jag lovar att transsexualism smittas INTE!!!
    Det är väl bara bra om jag har fel iof för då betyder det att transsexuella mår bra av att opereras.

Jag vet inte varifrån du får tanken att jag är helt oinformerad eller oinsatt i transsexuellas situation för det är jag inte. Jag bara säger att de exempel _jag_ har sett inte har varit människor som mått bra. Jag får känslan att du uppfattar mig som helt anti alla transsexuella och det är inte sant. Jag har varken fördomar, rädslor eller något annat. Jag skriver ju faktiskt att jag tycker att samhället ska göra det som går för att de ska få det bättre så jag blir lite förvånad över din megapredikan som känns lite missriktad.
  • Bob04
    fruis skrev 2009-09-23 19:30:29 följande:
    Det är väl bara bra om jag har fel iof för då betyder det att transsexuella mår bra av att opereras.Jag vet inte varifrån du får tanken att jag är helt oinformerad eller oinsatt i transsexuellas situation för det är jag inte. Jag bara säger att de exempel _jag_ har sett inte har varit människor som mått bra. Jag får känslan att du uppfattar mig som helt anti alla transsexuella och det är inte sant. Jag har varken fördomar, rädslor eller något annat. Jag skriver ju faktiskt att jag tycker att samhället ska göra det som går för att de ska få det bättre så jag blir lite förvånad över din megapredikan som känns lite missriktad.
    Jag upplevde din text som negativ eller pessimistiskt, därför att du börjar skriva att "du inte vet".. osv...
    och därefter skriver du "Så jag vet inte om det är till så mycket hjälp för dem".

Att tidningar/media och literatur enbart ger negativ bild är inte riktigt sant och därför ville jag lyfta fram nyare fakta.

Och jag blev lite konfundersam när du skriver.... "Men det är en utsatt grupp människor som jag tycker att samhället ska göra det de kan för att hjälpa dem."

Vem är och tillhör samhället?? Det gör vi alla!!

Vad har du gjort för att en född transsexuell person ska må bra???
    Du skriver oss som "dem" och det får mig att tänka på att du är lite rädd.

Att du skulle vara fördomsfull och anti... nej det tror jag däremot att du inte är,
    men däremot tveksam.

Du ska veta att jag "bombar" alltid med info oavsett vem..
    och du ska veta att jag gillar att själv bli "nerbombad" med info...
    för jag är en informationsslukare.. :)

Förlåt att jag "bombade" för mycket på dig!!!

Gör som mig..... ta det med ro, för ingen kan allt...!!

:)
  • Meli

Nej, jag tycker inte samhället ska betala för det faktiskt. Det finns annat som de borde lägga resurserna på, nu när de är begränsade.

• Bob04
    Meli skrev 2009-09-23 20:21:56 följande:
    Nej, jag tycker inte samhället ska betala för det faktiskt. Det finns annat som de borde lägga resurserna på, nu när de är begränsade.
    Och låt säga att ditt barn eller någon i din släkt/familj/vänner blev drabbad, så dina ekonomiska sanktioner förmodar jag att det gäller även ditt/deras barn.

Vem vill se sina medmänniskor må dåligt??
    Och vilken förälder vill se sina barn gå under av sorg??

Och resurser.... ett barns uppväxt kostar 2 miljoner. Om det inte finns hjälp att ge en född transsexuell så finns stor risk för självmord. Det är 2 miljoner kastat rätt ut i sjön, för att en död människa är inte speciellt produktiv och betallar ingen skatt.

För 20 år sen ansöktes cirka 15 personer för operation men idag är det 50 personer. Hur många har inte begått självmord?!

Med andra ord det blev mycket förluster för staten....
    En operation kostar ca mer eller mindre runt 300.000kr/individ och individen blir produktiv och staten får tillbaks sina 2 miljoner och mera till.

Varje självmord eller en individ med djup depression kostar pengar...

Det heter... den som snålar bedrar...
  • Neko

Det är så få som vill bli könskorrigerade ändå att det inte direkt är en jättekostnad för samhället som sådant. Slår vad om att tex IVF kostar samhället betydligt mer.

• Birry
    vampyria2 skrev 2009-09-23 08:54:58 följande:
    Härligt att höra att du mår bra i dag   Jag håller med dig och är glad över att leva i ett samhälle där människors väl ligger så i fokus. Visst det finns saker som inte är perfekta inom vården men i de stora hela så är den väldigt bra och jällpen får man om man mår dåligt. Jag är väldigt ävertygad om att det är medfött, jag har en dotter som har sedan hon började prata har kallat sig själv för han. Hon väljer endast typiska pojk kläder och känner sig ut tittad och tror att folk pratar om henne när hon har flick kläder.Hon säger själv at hon ska bli pojke när hon blir stor. Jag har absolut inte uppfostrat henne som en kille utan snarare tvärt om, jag var så glad över att få en liten tös efter som jag älskar flickkläder. Men så fort hon började förstå att man hade olika kläder som pojke och flicka så valde hon att endast ha pojk.Jag tror att hon är född i fel kropp helt klart och då är det skönt att veta att hon kommer att få den hjälp hon behöver.
    Härligt att läsa om en förälder som "ser" sitt barn och är öppen för att han/hon inte är exakt som normen vill att de ska vara! Ville bara säga det! /Från en som "bara " varit homogarderoben och tyckt att det var jobbigt nog
  • smoothiz

ja jag tycker det är jättebra, att känna sig fången i fel kropp gör nog att man mår rätt dåligt tror jag och tycker det är jättebra att man kan få en könskorrigering utan att behöva betala allting själv...det finns andra saker att störa sig på att samhället får betala, men jag orkar faktiskt inte sitta o störa mig särskilt mycket ändå...det finns alltid olika saker att störa sig på att skattepengarna går till, och vad som är rätt/fel är olika helt beroende på betraktarens ögon...jag har inga särskilda funderingar runt det, betalar det jag ska i skatt och reflekterar inte särskilt mycket över det sen, det är inte lönt att sitta o störa sig över vad skattepengar går till eller ej, det finns långt viktigare saker i livet att lägga energi på...

I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • smoothiz
    puss skrev 2009-09-20 18:20:05 följande:
    vet inte. jämför med att fettsuga anorektiker, de känner ju att de har en fet kropp.ska man hjälpa eller behandla? vilket är vad?
    jag förstår inte alls denna jämförelse faktiskt, inte alls samma sak....hur tänkte du nu?..(inte läst hela tråden än så ber om ursäkt på förhand om du redan svarat på detta)...
    I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • puss
    Hannah76 skrev 2009-09-20 18:24:21 följande:
    Hur menar du att man ska göra?Menar du att det bara är inbilning att man är född i fel kropp?
    jag menar ingenting, jag jämför folk med olika "vanföreställningar" om sina kroppar.
    lätt att bara svara snabbt och ogenomtänkt.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    smoothiz skrev 2009-09-25 15:14:03 följande:
    jag förstår inte alls denna jämförelse faktiskt, inte alls samma sak....hur tänkte du nu?..(inte läst hela tråden än så ber om ursäkt på förhand om du redan svarat på detta)...
    klargörande: jag är absolut för könskorrigering, och den måste vara gratis för alla.
    MEN det är ett allvarligt beslut som måste utredas på många plan.
    det förekommer många många många olika former av personlig förvirring, förvriden självbild och felaktig upplevelse av kroppen och jaget.
    detta måste utredas för allas bästa.
    det är tammefan roligt nästan jämt
Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?