Inlägg från: smoothiz |Visa alla inlägg
  • smoothiz

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

ja jag tycker det är jättebra, att känna sig fången i fel kropp gör nog att man mår rätt dåligt tror jag och tycker det är jättebra att man kan få en könskorrigering utan att behöva betala allting själv...det finns andra saker att störa sig på att samhället får betala, men jag orkar faktiskt inte sitta o störa mig särskilt mycket ändå...det finns alltid olika saker att störa sig på att skattepengarna går till, och vad som är rätt/fel är olika helt beroende på betraktarens ögon...jag har inga särskilda funderingar runt det, betalar det jag ska i skatt och reflekterar inte särskilt mycket över det sen, det är inte lönt att sitta o störa sig över vad skattepengar går till eller ej, det finns långt viktigare saker i livet att lägga energi på...

I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • smoothiz
    puss skrev 2009-09-20 18:20:05 följande:
    vet inte. jämför med att fettsuga anorektiker, de känner ju att de har en fet kropp.ska man hjälpa eller behandla? vilket är vad?
    jag förstår inte alls denna jämförelse faktiskt, inte alls samma sak....hur tänkte du nu?..(inte läst hela tråden än så ber om ursäkt på förhand om du redan svarat på detta)...
  • smoothiz
    puss skrev 2009-09-25 16:38:31 följande:
    klargörande: jag är absolut för könskorrigering, och den måste vara gratis för alla. MEN det är ett allvarligt beslut som måste utredas på många plan. det förekommer många många många olika former av personlig förvirring, förvriden självbild och felaktig upplevelse av kroppen och jaget. detta måste utredas för allas bästa.
    aha okej...nu förstår jag lite bättre hur du menar..
  • smoothiz
    Meli skrev 2009-09-23 20:21:56 följande:
    Nej, jag tycker inte samhället ska betala för det faktiskt. Det finns annat som de borde lägga resurserna på, nu när de är begränsade.
    det här är ett argument som jag tycker är rent av löjligt, då transsexuella kan må så jävla dåligt, kan slita rejält med psyket och må så dåligt så dom blir  .....då borde vi kanske begränsa cancervården o.l för rökare, sluta ge kvinnor smärtlindring under förlossningen, strunta i vård av människor med missbruksproblem etc etc...jag menar, har vi begränsade resurser så borde vi väl iallafall strunta i att betala sånt som folk faktiskt har sig själva att skylla för, (till skillnad från transsexuella som helt enkelt är födda i fel kropp)?!  IVF borde vi ju skrota direkt, kan man inte få barn så får det vara, värför ska vi skattebetalare bekosta andras önskan om barn med så höga summor, det rör väl inte mig och resurserna är ju begränsade som du säger, att få barn är väl  ingen mänsklig rättighet?!.. nej, jag tänker inte så, men jag är så trött på detta eviga tjat om skatte-resurser, en medelsvensson betalar i genomsnitt 6 miljoner i skatt under sin levnadstid så det är nog lugnt ändå eller hur? man bekostar nog det mesta själv i slutändan ändå med tanke på hur mycket skatt vi faktiskt betalar....  
  • smoothiz

det här är ett argument som jag tycker är rent av löjligt, då transsexuella kan må så jävla dåligt, kan slita rejält med psyket och må så dåligt så dom blir SJÄLVMORDSBENÄGNA pga att dom känner sig fångna i fel kropp sku det givetvis stå..blev fel där..tycker iaf det är värt att lägga resurser på att människor ska må så bra som möjligt, och om en könsoperation kan hjälpa en människa så är det bara positivt att mina skattepengar går till det anser jag. En transsexuell har inte valt att bli det, dessa tankar och känslor visar sig väl oftast redan i barndomen eller tidig pubertet  och jag tycker det är självklart att bidraga till att dessa människor ska få en chans att känna sig hela... ska vi dra ner på resurser finns det mycket annat att ta ifrån, om vi nu ska dra allting till sin spets alltså....

• smoothiz
    gemigsinnesro skrev 2009-09-27 23:40:11 följande:
    Jag har en son på 16 år vars hela rörelsemönster, uppförande och manér är precis som en tjejs, ja allt utom könet är mer feminint på honom än på dottern jag har. Hans yttre är ett skal som inte är han och hans själ är en kvinnas enligt hans eget sätt att utrycka saken. Han vill inte vidröra könet då han mår dåligt av det. Han mår fruktansvärt dåligt psykiskt. Han har ångest, depression, suicidaltankar, identitetskris etc. Han skär sig i handlederna när han mår dåligt och han har en ätstörning pga att han inte vill att han ska få en manskropp. Han har ett helvete just nu. Det räcker med att jag på något sätt låter göra gällande att han är pojke så är hela den dagen förstörd för både honom och mig. Han har aldrig lekt med typiska killeksaker utan med barbies och dockor istället. Inte för att möjligheten inte funnits för han har haft tillgång till både bilar och dockor mm. Han säger nu att den här känslan av att vara "fel" funnits sen han var ca 4 år hos honom. Ungefär lika länge alltså som jag misstänkt att det inte var helt normalt beteende det han höll på med för en kille. Jag hoppas innerligt att det finns möjlighet för honom att göra en könskorrigering när han blir över 18 år om det är det han vill. Möjligheten finns endast om det finansieras av staten då varken jag eller hans pappa har en guldgruva att ösa ur. Det här är definitivt inget han valt eller en fix idé hos honom utan bara en fruktansvärt grym nyck av naturen att det blev fel i könsprogrammeringen någonstans på vägen under graviditeten.
    usch sånt här skär ju i hjärtat på en, det är rent av omöjligt att ens kunna föreställa sig hur det måste vara att va i den situationen som din son är i...(och som ni närstående är i också, detta måste ju påverka er alla något oerhört..) jag hoppas din son kommer få all hjälp men korrigering och allt det stöd han behöver för att känna sig hel, att han kommer få bli den kvinna han innerst inne vet att han är. Att någon kan dra in snacket med "begränsade resurser" när man hör en historia som denna, där det rör sig om en människa som inte alls kan rå för att han är skapad så, så blir man rätt chockad att vissa anser att denna människa fint får fortsätta att må så dåligt, "för att resurserna ju faktiskt är begränsade"...det är ganska illa att man kan sätta ett värde på människors lidande på det sättet, att det klagas på resurser som rör sjukvården öht tycker jag är märkligt, då hälso- och sjukvården är bland det absolut viktigaste att lägga resurserna på... {#lang_emotions_undecided} i övrigt tycker jag jämförelserna med människor som vill va andra djur eller whatever är rätt dumma, till skillnad från transsexualitet så rör det sig om helt andra arter i dessa fall där människor tror dom är djur och är rent omöjligt att genomföra i praktiken, därför tycker jag det är ganska irrelevant för denna tråden faktiskt.... könskorrigeringar är fullt möjliga, att göra en människa till delfin är inte det, eller hur?...
  • smoothiz

vill förtydliga att jag på inget sätt försöker påstå att dessa människor som tror dom är djur kan må riktigt dåligt över det, men eftersom det är totalt omöjligt för oss människor att bli en annan djurart så får man satsa på att dessa människor får hjälp på annat sätt, det är inte att jämföra med transsexualism då transexualism mest sannolikt sitter i människans gener, men en människa som tror han är en varg, en delfin eller whatever mest sannolikt har en mycket förvrängd kroppsbild som inte alls handlar om genetik... ser ni verkligen inte skillnaden mellan dessa?....

• smoothiz
    Neko skrev 2009-09-27 19:17:12 följande:
    Men vad finns det som säger att de som tycker att de är fel art inte har samma bakomliggande orsaker som de som är transsexuella? Det handlar ju inte om att se sig själv på ett felaktigt sätt (som anorexia) eller vilja göra något som är direkt skadligt för sig själv (som tex de som vill stympa sig själva).
    så du tror alltså att dessa människor har gener från en annan art?...för transsexualism ligger mest sannolikt genetiskt hos människan redan från födseln...hur ska en männsika kunna ha ett gen från t.ex en delfin eller en katt, det är ju inte sannolikt alls...?! {#lang_emotions_surprised}
Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?