Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

vet inte.
    jämför med att fettsuga anorektiker, de känner ju att de har en fet kropp.
    ska man hjälpa eller behandla? vilket är vad?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    Hannah76 skrev 2009-09-20 18:24:21 följande:
    Hur menar du att man ska göra?Menar du att det bara är inbilning att man är född i fel kropp?
    jag menar ingenting, jag jämför folk med olika "vanföreställningar" om sina kroppar.
    lätt att bara svara snabbt och ogenomtänkt.
  • puss
    smoothiz skrev 2009-09-25 15:14:03 följande:
    jag förstår inte alls denna jämförelse faktiskt, inte alls samma sak....hur tänkte du nu?..(inte läst hela tråden än så ber om ursäkt på förhand om du redan svarat på detta)...
    klargörande: jag är absolut för könskorrigering, och den måste vara gratis för alla.
    MEN det är ett allvarligt beslut som måste utredas på många plan.
    det förekommer många många många olika former av personlig förvirring, förvriden självbild och felaktig upplevelse av kroppen och jaget.
    detta måste utredas för allas bästa.
  • puss

jfr även att förvriden kroppsuppfattning är en medicinsk diagnos.

• puss
    Bob04 skrev 2009-09-25 17:27:56 följande:
    Det utreds mycket nogrannt inom psykiatrin. Om en person söker hjälp för transsexualism och det visas att självbilden är förvriden, så kommer inte personen få någon könskorrektion, utan får annan typ av hjälp vad personen är behov av.Att få en könskorrektion krävas att man är medveten om sig själv både inom psyke och kropp och samt ha stor portion av förståelse för empati och sympati i sin omvärld. Man måste kunns återberätta sitt liv på ett mycket trovärdigt sätt.
    jag vet att det är så, och det är bra.
Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?