• vampyria2

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

Ja tycker du att det är rätt att man i dag kan gratis få byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
    Är det något du tycker att samhället ska betala för?

Tror du att det finns människor som födds i fel kropp eller tror du att det är nått annat som gör att de känner så?

• Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
  • puss

jfr även att förvriden kroppsuppfattning är en medicinsk diagnos.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • PixL

Nej, rent spontant känner jag att det är fel.

• Bob04
    puss skrev 2009-09-25 16:38:31 följande:
    klargörande: jag är absolut för könskorrigering, och den måste vara gratis för alla. MEN det är ett allvarligt beslut som måste utredas på många plan. det förekommer många många många olika former av personlig förvirring, förvriden självbild och felaktig upplevelse av kroppen och jaget. detta måste utredas för allas bästa.
    Det utreds mycket nogrannt inom psykiatrin.
    Om en person söker hjälp för transsexualism och det visas att självbilden är förvriden, så kommer inte personen få någon könskorrektion, utan får annan typ av hjälp vad personen är behov av.

Att få en könskorrektion krävas att man är medveten om sig själv både inom psyke och kropp och samt ha stor portion av förståelse för empati och sympati i sin omvärld. Man måste kunns återberätta sitt liv på ett mycket trovärdigt sätt.
  • smoothiz
    puss skrev 2009-09-25 16:38:31 följande:
    klargörande: jag är absolut för könskorrigering, och den måste vara gratis för alla. MEN det är ett allvarligt beslut som måste utredas på många plan. det förekommer många många många olika former av personlig förvirring, förvriden självbild och felaktig upplevelse av kroppen och jaget. detta måste utredas för allas bästa.
    aha okej...nu förstår jag lite bättre hur du menar..
    I would rather die standing up, than live life on my knees...
  • smoothiz
    Meli skrev 2009-09-23 20:21:56 följande:
    Nej, jag tycker inte samhället ska betala för det faktiskt. Det finns annat som de borde lägga resurserna på, nu när de är begränsade.
    det här är ett argument som jag tycker är rent av löjligt, då transsexuella kan må så jävla dåligt, kan slita rejält med psyket och må så dåligt så dom blir  .....då borde vi kanske begränsa cancervården o.l för rökare, sluta ge kvinnor smärtlindring under förlossningen, strunta i vård av människor med missbruksproblem etc etc...jag menar, har vi begränsade resurser så borde vi väl iallafall strunta i att betala sånt som folk faktiskt har sig själva att skylla för, (till skillnad från transsexuella som helt enkelt är födda i fel kropp)?!  IVF borde vi ju skrota direkt, kan man inte få barn så får det vara, värför ska vi skattebetalare bekosta andras önskan om barn med så höga summor, det rör väl inte mig och resurserna är ju begränsade som du säger, att få barn är väl  ingen mänsklig rättighet?!.. nej, jag tänker inte så, men jag är så trött på detta eviga tjat om skatte-resurser, en medelsvensson betalar i genomsnitt 6 miljoner i skatt under sin levnadstid så det är nog lugnt ändå eller hur? man bekostar nog det mesta själv i slutändan ändå med tanke på hur mycket skatt vi faktiskt betalar....  
  • smoothiz

det här är ett argument som jag tycker är rent av löjligt, då transsexuella kan må så jävla dåligt, kan slita rejält med psyket och må så dåligt så dom blir SJÄLVMORDSBENÄGNA pga att dom känner sig fångna i fel kropp sku det givetvis stå..blev fel där..tycker iaf det är värt att lägga resurser på att människor ska må så bra som möjligt, och om en könsoperation kan hjälpa en människa så är det bara positivt att mina skattepengar går till det anser jag. En transsexuell har inte valt att bli det, dessa tankar och känslor visar sig väl oftast redan i barndomen eller tidig pubertet  och jag tycker det är självklart att bidraga till att dessa människor ska få en chans att känna sig hela... ska vi dra ner på resurser finns det mycket annat att ta ifrån, om vi nu ska dra allting till sin spets alltså....

• Neko

Ang det där med anorektiker. Anorektiker har en förvriden kroppsuppfattning. De tror de ser ut på ett sätt men de gör inte det. Även om man fettsuger dem så tycker de ändå att de är tjocka, trots att ingen fett finns kvar. Det går inte att hjälpa dem på det sättet. Säg att vi hade en person som verkligen ville se ut som ett skelett, fast inte gjorde det utan var normalviktig. Skulle man då kunna hjälpa dem med operation? Nej, eftersom det är skadligt att vara så smal. Det är inte skadligt att vara av det ena eller andra könet rent fysiskt. Därför kan transsexuella hjälpas av operation. Det man däremot kan fråga sig är vad man kan göra för folk som också känner sig fångade i fel kropp, men där de känner att de borde vara tex vargar eller 50 år yngre än vad de är. Vad gör man där? För då rör det sig ju inte om något som är fysiskt skadligt för dem.

En stor anledning till varför man opererar transsexuella är för att omgivningen ska se på dem som det de känner sig som, och behandla dem på ett sätt som passar. Ta då tex en 75årig kvinna som känner sig som 25 inombords och hon vill att folk ska behandla henne som att hon är 25. Vad gör man då? Borde hon få rätt till plastikoperationer så att hon ser yngre ut? Om hennes vilja till detta är lika stark som en transsexuells? Säg att vi för skojs skulle undersöker hennes hjärna och det visar sig att den är mer lik en 25årings hjärna än en 75årig (på samma sätt som transsexuellas hjärnor ofta är lika det kön de känner att de borde vara istället för det de fötts till), spelar det någon roll?

• puss
    Bob04 skrev 2009-09-25 17:27:56 följande:
    Det utreds mycket nogrannt inom psykiatrin. Om en person söker hjälp för transsexualism och det visas att självbilden är förvriden, så kommer inte personen få någon könskorrektion, utan får annan typ av hjälp vad personen är behov av.Att få en könskorrektion krävas att man är medveten om sig själv både inom psyke och kropp och samt ha stor portion av förståelse för empati och sympati i sin omvärld. Man måste kunns återberätta sitt liv på ett mycket trovärdigt sätt.
    jag vet att det är så, och det är bra.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • mrs Elliott

Transexualitet eller svårigheter att identifiera sig med det kön man är född till , faktiskt ett medicinskt tillstånd likaväl som ett psykiskt . Självklart ska de ha hjälp ,däremot är jag tveksam till korrigering av könsdelar .I flera fall upplever transexuella att de stympats . Man får ju komma ihåg att de "dit opererade " delarna aldrig kommer att fungera på samma sätt som de man hade .
    Jag vill inte påstå att det görs lättvindligt ,men jag vet inte om jag tycker det ska tillåtas överhuvudtaget .

Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?