• vampyria2

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

Ja tycker du att det är rätt att man i dag kan gratis få byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
    Är det något du tycker att samhället ska betala för?

Tror du att det finns människor som födds i fel kropp eller tror du att det är nått annat som gör att de känner så?

• Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?
  • isisisis

Givetvis ska de få byta kön,och det ska inte behöva kosta något.

Men det ska göras ordentliga undersökningar av psykolog under en längre tid,så det verkligen är så att personen ÄR född i fel kön.

Det finns de som ångrat sig!!
    Bara för att man gillar att g i kvinnokläder och känner sig kvinnlig behöver det inte betyda att man är transexuell.

Skillanad på transvestiter och transsexuella.

• Trivia

Tycker absolut det ska finansieras av skattemedel. Som Mamsis påpekar skulle det annars bli en klassfråga. Jag förstår inte hur man kan se det som en skönhetsoperation. Som om det bara handlade om att man är rädd för att se gammal ut eller tycker att man har ful näsa? Det handlar ju om (vad man än tycker om könsfixering osv) ett mycket grundläggande identitetsproblem där man, inte bara ser fel kropp i spegeln, utan även där man hela (i vårt ojämställda samhälle) blir bemött "fel" av andra. Jag tror vem som helst skulle bli vansinnig på att hela tiden bli misstagen för att vara "det andra" könet.

• Mamsis

Ja, och en del som ÄR transexuella vill ändå inte operera sig 'bara' leva som kvinnor, men då får de också dras med sitt manliga namn hela livet.

• Jollybolly

självklart.

precis som man får hjälp att operera vilken annan kroppsdel som helst som inte kan fylla sin funktion.

• Plutteli

Jepp jag tycker det är bra! :)

Önskar dock det fanns större förståelse för de som vill byta kön samt för de som vill leva som det andra könet men inte gå igenom operation osv.

Dock tycker jag väll det blev lite väl mycket ståhej kring han i usa som födde barn...

• Joual

Det görs oerhört noggranna undersökningar av de som vill genomgå en könskorrigering, framför allt psykologiska tester och utvärderingar. Så det behöver man inte vara orolig för.

För övrigt tycker jag inte att en person som genomgått en könskorrigering bör betecknas som transsexuell. Att vara transsexuell är den fas man befinner sig i före och under könskorrigeringens genomförande, inte ett permanent tillstånd.

isisisis skrev 2009-09-21 11:38:10 följande:
    Givetvis ska de få byta kön,och det ska inte behöva kosta något. Men det ska göras ordentliga undersökningar av psykolog under en längre tid,så det verkligen är så att personen ÄR född i fel kön. Det finns de som ångrat sig!! Bara för att man gillar att g i kvinnokläder och känner sig kvinnlig behöver det inte betyda att man är transexuell. Skillanad på transvestiter och transsexuella.
  • Ejnie
    Mamsis skrev 2009-09-21 11:47:08 följande:
    Ja, och en del som ÄR transexuella vill ändå inte operera sig 'bara' leva som kvinnor, men då får de också dras med sitt manliga namn hela livet.
    Eller leva som män och dras med sitt kvinnonamn...
  • Lady Morpheus

Självklart!

Det är en oerhört lång och krånglig process att genomföra ett könsbyte så det är knappast en fix idé och något man gör lättvindigt. Psykologkontakt varje vecka i två år, låter det som något roligt? Genomgå puberteten igen när man äter sina hormoner? Få sneda blickar och skitsnack bakom ryggen (iaf om man bor i en mindre stad)? Inte kunna leva som den människa man känner sig som?

För övrigt tror jag inte ett skit på att dom som väljer att byta kön inte skulle göra det om samhället inte var så inriktat på just män och kvinnor. Känns det fel med en snopp så känns det fel oavsett om vi pratar kön eller ej.

Jag har en vän som håller på att genomgå ett könsbyte nu. Han har sedan han var fyra känt att det varit något fel. Han kom på i mellanstadiet att det var för att han var kille. Eller, han vet att han är en tjej men ser ut som en kille. Han har nu, äntligen fått tid för operation, fem år efter att han först tog kontakt med vården. Fem år är en ganska lång tid...

• Saskia

Ja

Men, jag tror inte att det finns människor som fötts i fel kropp eller med fel fötter eller fel huvud.

Däremot finns det massor av människor som inte passar in i mallen för hur man ska vara, se ut och bete sig enligt sitt kön. Att det finns människor som faktiskt skulle byta könsorgan pga det visar bara hur starka dessa könsroller är.

Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?