Inlägg från: Neko |Visa alla inlägg
  • Neko

Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?

Ja självklart. Jag tycker också att det är bra att det görs i yngre åldrar nu så att kroppen kan formas mer av de nya hormonerna etc. Däremot blir jag väldigt irriterad på MtF som vill göra extra underlivsoperationer för att få mindre blygdläppar etc trots att de de har är helt normalstora för att det ska bli snyggare >_

• Neko

Det är så få som vill bli könskorrigerade ändå att det inte direkt är en jättekostnad för samhället som sådant. Slår vad om att tex IVF kostar samhället betydligt mer.

• Neko

Ang det där med anorektiker. Anorektiker har en förvriden kroppsuppfattning. De tror de ser ut på ett sätt men de gör inte det. Även om man fettsuger dem så tycker de ändå att de är tjocka, trots att ingen fett finns kvar. Det går inte att hjälpa dem på det sättet. Säg att vi hade en person som verkligen ville se ut som ett skelett, fast inte gjorde det utan var normalviktig. Skulle man då kunna hjälpa dem med operation? Nej, eftersom det är skadligt att vara så smal. Det är inte skadligt att vara av det ena eller andra könet rent fysiskt. Därför kan transsexuella hjälpas av operation. Det man däremot kan fråga sig är vad man kan göra för folk som också känner sig fångade i fel kropp, men där de känner att de borde vara tex vargar eller 50 år yngre än vad de är. Vad gör man där? För då rör det sig ju inte om något som är fysiskt skadligt för dem.

En stor anledning till varför man opererar transsexuella är för att omgivningen ska se på dem som det de känner sig som, och behandla dem på ett sätt som passar. Ta då tex en 75årig kvinna som känner sig som 25 inombords och hon vill att folk ska behandla henne som att hon är 25. Vad gör man då? Borde hon få rätt till plastikoperationer så att hon ser yngre ut? Om hennes vilja till detta är lika stark som en transsexuells? Säg att vi för skojs skulle undersöker hennes hjärna och det visar sig att den är mer lik en 25årings hjärna än en 75årig (på samma sätt som transsexuellas hjärnor ofta är lika det kön de känner att de borde vara istället för det de fötts till), spelar det någon roll?

• Neko

mrs Elliott skrev 2009-09-27 12:58:01 följande:

Man får ju komma ihåg att de "dit opererade " delarna aldrig kommer att fungera på samma sätt som de man hade .
    Det är väldigt synd att det inte går att operera så att det verkligen fungerar som på en person som är född till det könet =( Kanske i framtiden.
  • Neko
    IdaVasterflo skrev 2009-09-27 14:48:40 följande:
    Enda undantaget ska vara fysisk komplikation, till exempel om man har Jätte stora bröst så att man har ständigt ont i ryggen av det.
    Jag tror många anser att psykiskt lidande är värre än fysiskt lidande, varför tycker du att det är enbart fysiskt lidande som gör att man borde få en operation? Om en person hade ett gigantiskt hårigt födelsemärke i ansiktet (det var inte farligt och kändes inte men syntes extremt mycket), tycker du inte att den personen borde få det bortopererat då?
  • Neko
    PixL skrev 2009-09-27 15:42:40 följande:
    Men hur långt ska man dra det? Ska jag få transplantera på mig en extra arm därför att jag känner att jag egentligen skulle ha tre armar?
    Ja, det är ju det som är problemet, att dra gränsen. Nu går det ju inte att transplantera en arm sådär men det finns ju en hel del människor som känner att de egentligen skulle velat ha päls, eller något åt det hållet. Det är ju möjligt att fixa, om än dock krångligt. Egentligen borde ju de människorna ha lika stor rätt som transsexuella.
  • Neko
    Gaytjej skrev 2009-09-27 16:18:37 följande:
    Vidga dina vyer genom att läsa på om ämnet!
    Men det är inte helt ovanligt med personer som känner att de är födda till fel art. Jag tycker det är lite orespektfullt mot dem att tycka att det är helt okej med transsexualitet men samtidigt anse att deras problem bara är fånigt.
  • Neko
    Gaytjej skrev 2009-09-27 19:15:14 följande:
    om KÖNSKORRIGERINGARNA som görs idag, deras bakomliggande orsaker och varför de INTE kan jämföras med snedvriden kroppsuppfattning med en annan sorts bakomkliggande orsaker?
    Men vad finns det som säger att de som tycker att de är fel art inte har samma bakomliggande orsaker som de som är transsexuella? Det handlar ju inte om att se sig själv på ett felaktigt sätt (som anorexia) eller vilja göra något som är direkt skadligt för sig själv (som tex de som vill stympa sig själva).
  • Neko
    Bob04 skrev 2009-09-27 20:33:29 följande:
    Och alla er som tror på att folk skulle kunna känna sig till som en annan djurart kanske skulle börja fundera på varför dessa människor inte lever som den art de känner sig som??
    Känner till ett fall där en kvinna kände sig som (och levde som) en huskatt. Känner även till ett fall där en person kände sig som en delfin men förstås av naturliga skäl inte kunde leva som en sådan. Sedan så kan man inte operera en person till en delfin och inte heller till det andra könet, men man kan operera så att deras kroppar kommer närmare det som de vill vara. Dvs man kan ge en M2F transsexuell en slida, men man kan inte ge henne en livmoder. Hon kommer aldrig att få mens eller kunna föda barn till exempel. Men förhoppningsvis blir hennes liv bättre av att hon i alla fall får en slida (trots att den inte riktigt fungerar som en vanlig sådan). Kanske skulle det hjälpa huskatten att hon fick päls trots att hon inte kan lära sig spinna.
  • Neko
    Bob04 skrev 2009-09-28 19:44:47 följande:
    Om nu dessa fall verkligen fanns och vara sant, så skulle detta vara känt i hela världen och tidningarna skulle ha skrivit om det för jämnan, dvs en sensation, men jag har inte sett någon sensation. Detta här med delfin känner jag till genom internet. Det är baserat på att håna transsexualism. Det med katten, så förmodar jag att det är en människa som drabbat av psykos eller schizofreni och lekt katt. Det finns ingen trovärdighet att en människa skulle känna sig som en katt eller en delfin, därför att hjärnan på djur är annorlunda än människans. Om päls och slida. .... Nu är det så att det finns biologisk födda kvinnor som inte har fötts med slida, äggstockar och livmoder, men allt annat är intakt dvs kvinnan har clitoris. Som vuxen så kommer hon få opererat in en slida och den operationen är samma som för födda transsexuella som ska bli kroppsligt kvinna. Så vad räknas då för denna kvinna som fötts utan slida och m.m ha för kön?? Skulle hon vara mindre kvinna?? Och skulle hennes liv vara mindre värt bara för hon inte har en medfödd slida?? Det finns födda biologiska män som inte har sperma produktion eller födda med en penis som är 1-2 cm. Skulle dessa män vara mindre män?? Man ser idag att könet sitter i hjärnan, för där uppfattas upplevelsen av sitt jag, sitt kön. Man vet idag att schizofreni ligger väldigt nära transsexualism, men man vet också hur man särskiljer på sjukdomarna. Och det baseras på trovärdighets tester och hur närvarande personen är i verkligheten. Att operera på päls på en schizofren människa som tappat uppfattningen, medvetande av beteende och tror sig känna sig som en katt kommer att bli en förödande effekt, när h*n vaknar upp en dag när h*n får rätt medicin. Och för den delan... hur vet vi om människan vekligen vill ha en kattpäls?? Det finns ju en kattart som inte har päls. Vad ska katten ha?? En katt kan inte prata och göra sig förstådd!!! En född transsexuell är medveten om sitt beteende och beroende av sitt beteende för att könet är medfött och det är hormonella förändringar i fosterstadiet som är boven. Trovärdighet är a och o och det är orimligt att en människa skulle känna sig som en annan djurart, pga av hjärnans struktur och samt det genetiska. Det är rimligt att en människa kan känna sig det motsatta könet pga av gemensamma hormoner, dvs steget är inte långt.
    Varför skulle det vara så sensationellt? Sök lite på internet på furries och otherkin så ser du att det inte alls är så att det inte existerar. Det är inte vanligt, men det finns definitivt. Jag har själv haft en vän som har identifierat sig som en sådan och det han upplevde var definitivt riktigt och inte påhittat det minsta.

Jag förstår inte hur du kan vilja ha förståelse för dina egna problem och samtidigt inte ha förståelse för andras likartade men ändock annorlunda problem? Av någon anledning så verkar det vara svårare för transsexuella att acceptera de här människorna och de drar ofta slutsatsen att det har något med dem själva att göra, tex att de försöker håna er, som du själv skrev, men det har ingenting med det att göra. Det är ett tillstånd som är likt transsexualitet i och med att man inte känner sig tillrätta i sin kropp och känner att man borde ha varit född annorlunda, det som skiljer är vad man känner att man borde ha varit född som.

Självklart finns det många olikheter mellan djur och människors hjärnor men även mängder av likheter.

Jag antar att man noga kontrollerar transsexuella som vill bli könskorrigerade så att de inte har andra psykologiska problem/störningar som påverkar deras kroppsuppfattning (såsom schizofreni eller annat) och jag tar för givet att man även skulle göra denna kontroll på någon som känner att de borde ha en annan kroppsform än den de har, såsom en annan art eller dylikt. Om de passerar dessa kontroller ser jag ingen anledning till varför man inte skulle kunna korrigera dem också så att de ser ut mer som de känner sig.

Självklart kan dessa personer meddela vad de känner sig som. Bara för att de vill vara en annan art betyder det inte att de inte är födda i en människokropp och därmed kan tala (även fast de kanske känner att de skulle trivas bättre med att inte göra det). På samma sätt har ju en transsexuell insikt i att den är född med en kropp som tillhör ett visst kön. Den inser att den borde haft en kropp av det andra könet, men även att den inte har det från början. På samma sätt borde det ju fungera för dessa personer.

Personligen så tror jag att kön inte är antingen eller, utan att det finns en glidande skala, med intersexuella i mitten. Men det hör kanske inte hit.

Angående genetiken så har jag hört en del otherkins förklara det med reinkarnation - att de borde vara födda som något men istället hamnade själen i fel kropp. Inte helt vetenskapligt men å andra sidan kan man inte heller påstå att alla religiösa har psykologiska problem. Vissa furries (dvs de som identifierar med andra djurarter först och främst) anser att det kan ha skett ett aktiverande av en annorstädes inaktiv gen eller tvärtom. Vi människor har ju mängder av gener i vårt genom som är inaktiverade hos oss men som finns i aktiv form hos andra djurarter.
Svar på tråden Tycker du att det är bra att man har rätt att byta kön om man känner att man är född i fel kropp?