• Pimpinellan

Handlade mannen rätt eller fel?

Scenariot är detta-taget från verkligheten. 13-årig pojke cyklar runt på golfbanan. Blir åtsagd av manlig personal. Cyklar vidare,blir åtsagd,hånflinar och kallar mannen gubbjävel och cyklar vidare. Till slut får mannen tag i pojken och ger honom en örfil. En absolut majoritet som hörde detta på radion och ringde in tyckte det var helt rätt gjort! Jag är både chockad och förvånad att folk försvarar våld. Visst,han blev provocerad,pojken var respektlös och ouppfostrad,men en örfil? Vad vann mannen på det och vad lärde sig grabben av det? Nej,aldrig våld utom i självförsvar säger jag!
    Håller ni med mig eller mannen och radiomajoriteten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 14:41
    Lite olika bud hittills. Återkommer och läser fler svar sen,men kan nog inte svara på alla ifall det blir många svar. Finns ju ett liv utanför F.l också.

• Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?
  • Bonanza
    Liten2008 skrev 2009-09-19 22:08:41 följande:
    Uppenbarligen behöver det barnet sina föräldrar, eller en fosterfamilj som har möjligheten att uppfostra honom. Slåss är alltid ett alternativ, vi är människor och det ligger i vår natur att slåss. Sedan att det finns andra sätt vet jag, men i detta läget lämnade inte barnet något utrymme för det då han blåste sina chanser. "inte slå de som är mindre"? Trodde du menade att slåss aldrig är något alternativ, men helt plötsligt verkar det okej att slåss bara man är lika stora? En örfil är ingen förstahandslösning, men personalen gav honom flera chanser och när han fick en förnedring då han försökte sköta sitt jobb, ja då har jag full förståelse för handdlingen. Man cyklar inte på en golfbana och man svarar inte upp på det sättet. Bra att det finns civilkurage hos ett fåtal iallafall.
    Så om jag hade gått fram och smällt till gubben för att han slog ett barn, då hade det varit ok? Alla sätt att uppfostra de som beter sig fel är ju ok, våld ligger ju i vår natur.

Herregud. Inte konstigt att ungdomar beter sig illa, när inte vuxna kan bete sig bra.
  • Aros

Nej, inte ok! Våld är våld. Det finns andra alternativ.

• M Y L F

En örfil var det så farligt? Hur hård var den?
    Mjäkiga Sverige i ett nötskal.

• erkiperki
    idiblon skrev 2009-09-19 19:26:27 följande:
    Javisst, precis ett sådant svar jag ville ha. Ett alternativ, alltså. Nu tycktes det ju inte fungera, då pojken inte lyssnade. Att däremot ge konsekvens genom att ringa föräldrarna, eller dylikt, vore bättre. Såvida det inte verkligen fungerade att prata, såklart.
    Fast jag menar prata, inte säga till som mannen gjorde... Nu funkade det inte med tillsägelelse (det borde det ha gjort och i en ideal situation så skulle pojken såklart inte ens ha varit där och betett sig illa) jag menar att istället för att gå vidare till slag så borde han ha försökt prata lungt och sansat med killen och inte tillåtit sig själv att som vuxen människa bli så provocerad att han valde att slå en 13-åring, det är inte försvarbart på något sätt.
  • Decnet

Nu är inte jag nån som våldar vilt omkring.. men kan klart säga att jag står på mannens sida..

Hade någon efter man sagt till personen åtskilliga gånger bara npnchalerat det man sagt så hade nog jag också till slut "örfilat" honom och lärt honom den enkla läxan att inte vara uppkäftig eller bete sig stöddigt i allmänhet och framför allt inte mot människor han inte vet ett skit om.. Nästa gång kanske han stöddar sig mot mentalt instabil person med pistol i jackfickan.. då är han nog jävligt glad att någon lärde honom läxan innan med den enkla örfilen...

pov pov..

• Miss Cee

Man löser inte konflikter med våld, punkt slut. Det spelar ingen roll hur provocerad man blir, man tar ändå inte till våld. Våld är enbart acceptabelt i självförsvar, inget annat.

Jag har full förståelse för mannens frustration, men det innebär inte att det är ok att slå till någon annan. Enda anledningen till att man tog till våld är ju att han kunde komma undan med det. Vilket är patetiskt. Om det hade varit en vuxen man som gjort vad pojken gjorde så hade han knappast vågat sig på en örfil...

Hur man kan heja på ett samhälle där folk tar till våld när de tycker någon har fel? Att slå till någon är misshandel, och det spelar ingen roll hur ni försöker snuttifiera det!!

Nu ska jag gå och dra till min man, för han har diskat för jävla dåligt.

• Miss Cee
    Decnet skrev 2009-09-20 00:12:58 följande:
    Nu är inte jag nån som våldar vilt omkring.. men kan klart säga att jag står på mannens sida.. Hade någon efter man sagt till personen åtskilliga gånger bara npnchalerat det man sagt så hade nog jag också till slut "örfilat" honom och lärt honom den enkla läxan att inte vara uppkäftig eller bete sig stöddigt i allmänhet och framför allt inte mot människor han inte vet ett skit om.. Nästa gång kanske han stöddar sig mot mentalt instabil person med pistol i jackfickan.. då är han nog jävligt glad att någon lärde honom läxan innan med den enkla örfilen... pov pov..
    Eller så ÄR den där trettonåringen den "Instabila personen men pistol i fickan" om några år. För läxan av den här händelsen är uppenbarligen att den som är störst eller starkast utan problem kan slå till eller skada andra. Det gäller bara att se till att man själv är störst nästa gång..
  • clembke

Mannen är i 70-årsåldern, är där ideelt. Han, med många fler, vill ha en park som är fin o som man kan ströva omkring i o bara ha det bra. Sen kommer ett gäng ungdomar, vandaliserar, förstör o håller på - deras försvar - vi har ingen annanstans att vara. Men måste man förstöra hela tiden, speciellt sånt som inte är ens egna.
    Mannen liksom hans 'kollegor' möts efter varje helg o få städa bort sånt som ungdomar under helgen stökar till/förstör. O när han väl ha plockat ihop o samlat ihop ölburkar kommer en liten rspektlös 13-åring sparka ut burkarna o gapar - 'Du glömde några'. O sen fortsätter att cykla på golfbanor (som min 9-åriga systerdotter vet att man inte få göra o har alltid vetat), cyklar i serveringen o sparkar på bord o stolar. Ska man du mjäka med honom för att man inte få örfila till när dom till inte sluta? Prata med honom - tror jag inte ett skit på. Prata med hans föräldrar - jodå funkar säkert- *ironi* Kalla på polis - vad skulle dom göra? Inte ett skit.
    Vad hade hänt om någon hade kallat killens morfar för gubbjävel o betett sig så mot honom? Det hade blivit ett helvetes liv. Så varför kan dom inte behandla även dom som inte är deras släktingar med respekt?
    Nä, mannen gjorde rätt... Sen har det väl inte varit en örfil utan en sk lavett vid bakhuvudet.
    Kalla på polis o säg att du har blivit misshandlad o berätta att du ha fått er örfil så kommer dom att skaka på huvudet. Misshandel först när det är knuten näve (har det varit innan iaf) Så jag förstår inte varför man ska mjäka med killen o hans kompisar.
    Sen som jag har skrivit innan så är jag inte för våld, skulle inte slå mina barn heller. Men skulle min son komma hem o säga att han ha fått en örfil pga att han gjort som denna killen så hade jag bara sagt - skyll dig själv. Respektera andra. Jag hade absolut inte polisanmält mannen utan tvingat min son att åka o be om ursäkt till mannen.

• Liten2008
    Bonanza skrev 2009-09-19 22:10:21 följande:
    Så om jag hade gått fram och smällt till gubben för att han slog ett barn, då hade det varit ok? Alla sätt att uppfostra de som beter sig fel är ju ok, våld ligger ju i vår natur.Herregud. Inte konstigt att ungdomar beter sig illa, när inte vuxna kan bete sig bra.
    Att slå folk för att de har civilkurage är inte rättfärdigat om man har normalt folkvett som man kommer längre på än vad folk verkar tro.

Prova?

Inte konstigt att barn och ungsomar beter sig illa när vuxna inte förstår hur man beters ig bra.
  • honkie

kom igen! en örfil!?!?! en örfil är inte våld, det är bara lite förnedrande.
    jag har gjort många dumma saker som ung och förtjänat varenda örfil jag fått. utan dem örfilarna så hade jag förmodligen fortsatt med mina hyss.
    och seriöst, man måste börja fråga sig hur gammalt 13 egentligen är. när jag var 13 så hade jag redan varit hög på olika droger, misshandlat ett flertal och stulit både det ena och det andra, och visst fan var jag tillräckligt gammal för att ta emot en örfil.

• honkie
    Decnet skrev 2009-09-20 00:12:58 följande:
    Nu är inte jag nån som våldar vilt omkring.. men kan klart säga att jag står på mannens sida.. Hade någon efter man sagt till personen åtskilliga gånger bara npnchalerat det man sagt så hade nog jag också till slut "örfilat" honom och lärt honom den enkla läxan att inte vara uppkäftig eller bete sig stöddigt i allmänhet och framför allt inte mot människor han inte vet ett skit om.. Nästa gång kanske han stöddar sig mot mentalt instabil person med pistol i jackfickan.. då är han nog jävligt glad att någon lärde honom läxan innan med den enkla örfilen... pov pov..
    precis! en örfil skadar inte, den bara ruskar om en och visar att "minst såhär illa kan det gå om du fortsätter"
  • Nomanisanisland
    M Y L F skrev 2009-09-19 22:14:22 följande:
    En örfil var det så farligt? Hur hård var den?
    Mjäkiga Sverige i ett nötskal.
    vad har det med saken att göra. man slåss inte.
  • Nomanisanisland
    honkie skrev 2009-09-20 20:10:24 följande:
    precis! en örfil skadar inte, den bara ruskar om en och visar att "minst såhär illa kan det gå om du fortsätter"
    Skitprat. Örfila dig själv istället om du är så kåt på det.
  • Pentagram

Misshandel och förnedring som straff eller uppfostringsmetod är inget jag ställer mig bakom. Mannen agerade fel.

• Pimpinellan

Hoppsan,får ses som en bedrift att gräva upp den här tråden efter alla år! FörvånadSkrattande  Men tack för svaren ni två senaste.

• Nomanisanisland
    honkie skrev 2009-09-20 20:10:24 följande:
    Skitprat. Den visar bara att den som utdelar den är ett kriminellt kräk som inte kan uttrycka sina åsikter på ett mer civiliserat sätt.
  • Duktig69a
    Pimpinellan skrev 2009-09-17 13:57:49 följande:
    ... 13-årig pojke cyklar runt på golfbanan. Blir åtsagd av manlig personal. Cyklar vidare,blir åtsagd,hånflinar och kallar mannen gubbjävel och cyklar vidare. Till slut får mannen tag i pojken och ger honom en örfil...
    Det är helt fel att slå snorungar. Så mannen gjorde fel.

Dock: Jag tycker det är helt rätt åt ungjäveln, han kan gott lära sig att det inte går att bete sig hur som helst i skydd av att alla andra alltid borde bete sig rätt.
Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?