• Pimpinellan

Handlade mannen rätt eller fel?

Scenariot är detta-taget från verkligheten. 13-årig pojke cyklar runt på golfbanan. Blir åtsagd av manlig personal. Cyklar vidare,blir åtsagd,hånflinar och kallar mannen gubbjävel och cyklar vidare. Till slut får mannen tag i pojken och ger honom en örfil. En absolut majoritet som hörde detta på radion och ringde in tyckte det var helt rätt gjort! Jag är både chockad och förvånad att folk försvarar våld. Visst,han blev provocerad,pojken var respektlös och ouppfostrad,men en örfil? Vad vann mannen på det och vad lärde sig grabben av det? Nej,aldrig våld utom i självförsvar säger jag!
    Håller ni med mig eller mannen och radiomajoriteten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 14:41
    Lite olika bud hittills. Återkommer och läser fler svar sen,men kan nog inte svara på alla ifall det blir många svar. Finns ju ett liv utanför F.l också.

• Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?
  • cloudberry79

Inte okej. Det finns andra sätt, jag tror mannen har bristande impulskontroll och var överdrivet aggressiv.

If you love me - please don't feed me!
  • Liten2008
    Zaria skrev 2009-09-19 09:31:51 följande:
    Han kommer inte att ha större respekt nästa gång, han kommer att vara rädd.Att skrämma/göra illa någon leder ALDRIG till att man får respekt, däremot kunde han lett hem pojken till hans föräldrar
    "Lett hem"?

Tror du, på fullaste allvar, att det hade gått????

Kom ut till stora världen nu, samma stund som du sett honom "leda honom till sina föräldrar" hade du troligen ringt soc och svamlat något om barnmisshandel.

Bättre att klappa till honom på plats, personalen kunde gjort det bättre.

Respekt handlar även om att man undviker situationer för att undvika obehag precis som det innebär att man känner respekt för sådana man vet är bättre än en själv.
  • Bonanza

Snacka om att ha misslyckats som vuxen människa om man slår ett barn som inte lyssnar. Patetiskt.

• erkiperki
    idiblon skrev 2009-09-19 10:21:38 följande:
    Jag tror att det finns fler alternativ, jag är nyfiken på vilka dessa skulle vara. Efter det så rangordnade jag genom att säga att just ett av alternativen, dvs försummelse, vore värre. Ge mig gärna de bättre alternativen.
    Att prata med honom är ett alternativ. Det brukar funka bra, betydligt bättre än att slå iaf....
  • idiblon
    erkiperki skrev 2009-09-19 19:24:51 följande:
    Att prata med honom är ett alternativ. Det brukar funka bra, betydligt bättre än att slå iaf....
    Javisst, precis ett sådant svar jag ville ha. Ett alternativ, alltså. Nu tycktes det ju inte fungera, då pojken inte lyssnade. Att däremot ge konsekvens genom att ringa föräldrarna, eller dylikt, vore bättre. Såvida det inte verkligen fungerade att prata, såklart.
  • Liten2008
    Bonanza skrev 2009-09-19 19:17:45 följande:
    Snacka om att ha misslyckats som vuxen människa om man slår ett barn som inte lyssnar. Patetiskt.
    Snacka om att vissa föräldrar inte borde fått skaffa barn som sätter andra i en obekväm sits pga deras egna dumhet att inte uppfostra sin avkomma.

Stackars personal som blev tvungen att lösa problemet som uppstod på hans arbetsplats, vart var föräldrarna kan man undra?
  • Bonanza
    Liten2008 skrev 2009-09-19 19:34:52 följande:
    Snacka om att vissa föräldrar inte borde fått skaffa barn som sätter andra i en obekväm sits pga deras egna dumhet att inte uppfostra sin avkomma. Stackars personal som blev tvungen att lösa problemet som uppstod på hans arbetsplats, vart var föräldrarna kan man undra?
    Vaddå var var föräldrarna? Ofta en trettonåring behöver sällskapas av föräldrar vart hen än går? Föräldrarna har ju uppenbarligen misslyckats med sin uppfostran, det är vi överens om. Gubbens föräldrar har uppenbarligen också misslyckats med sin uppfostran eftersom han är så gammal och inte vet att man inte får slå de som är mindre och inte kan försvara sig.

Det finns en mängd saker man kan göra, men slåss är aldrig ett alternativ.
  • MaNiMi

Att slå är alla gånger fel, såvida att det inte är självförsvar, men lät det ju inte som här..däremot hade jag nog tagit cykeln i beslag och inte gett tbx den förrän ungen lyssnar på vad man säger utan att vara oförskämd...antar man inte får göra så heller, men låter man ungen komma ifrån det hela helt oberörd så kommer det förmodligen hända igen.
    Sen det att ungen är ouppfostrad kan ju diskuteras, han kanske är skötsam hemma och beter sig på annat sätt borta, vilket är vanligt i tonåren..sett en hel del sånt i mina dar och kan väl säga att man själv inte heller var någon ängel i den åldern, även om jag kanske inte kallade folk för gubbjävlar.

• Parenthood

Om det alltid hjälper att prata med folk, varför har vi då fängelser?
    Ja, hans föräldrar skulle säkert kunna få rätsida på honom med tiden, men mannen på golfbanan har inte den tiden. Hade pojken cyklat vidare kunde han fått en golfboll i huvudet, hade det varit bättre?

• Liten2008
    Bonanza skrev 2009-09-19 19:37:08 följande:
    Vaddå var var föräldrarna? Ofta en trettonåring behöver sällskapas av föräldrar vart hen än går? Föräldrarna har ju uppenbarligen misslyckats med sin uppfostran, det är vi överens om. Gubbens föräldrar har uppenbarligen också misslyckats med sin uppfostran eftersom han är så gammal och inte vet att man inte får slå de som är mindre och inte kan försvara sig.Det finns en mängd saker man kan göra, men slåss är aldrig ett alternativ.
    Uppenbarligen behöver det barnet sina föräldrar, eller en fosterfamilj som har möjligheten att uppfostra honom.

Slåss är alltid ett alternativ, vi är människor och det ligger i vår natur att slåss.
    Sedan att det finns andra sätt vet jag, men i detta läget lämnade inte barnet något utrymme för det då han blåste sina chanser.

"inte slå de som är mindre"?
    Trodde du menade att slåss aldrig är något alternativ, men helt plötsligt verkar det okej att slåss bara man är lika stora?

En örfil är ingen förstahandslösning, men personalen gav honom flera chanser och när han fick en förnedring då han försökte sköta sitt jobb, ja då har jag full förståelse för handdlingen.
    Man cyklar inte på en golfbana och man svarar inte upp på det sättet.

Bra att det finns civilkurage hos ett fåtal iallafall.
Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?