• Pimpinellan

Handlade mannen rätt eller fel?

Scenariot är detta-taget från verkligheten. 13-årig pojke cyklar runt på golfbanan. Blir åtsagd av manlig personal. Cyklar vidare,blir åtsagd,hånflinar och kallar mannen gubbjävel och cyklar vidare. Till slut får mannen tag i pojken och ger honom en örfil. En absolut majoritet som hörde detta på radion och ringde in tyckte det var helt rätt gjort! Jag är både chockad och förvånad att folk försvarar våld. Visst,han blev provocerad,pojken var respektlös och ouppfostrad,men en örfil? Vad vann mannen på det och vad lärde sig grabben av det? Nej,aldrig våld utom i självförsvar säger jag!
    Håller ni med mig eller mannen och radiomajoriteten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 14:41
    Lite olika bud hittills. Återkommer och läser fler svar sen,men kan nog inte svara på alla ifall det blir många svar. Finns ju ett liv utanför F.l också.

• Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?
  • Veritas odium paret
    Pimpinellan skrev 2009-09-18 14:12:20 följande:
    Veritas odium paret skrev 2009-09-17 17:07:46 följande:
    Nu är det ju så att aga faktiskt _är_ olagligt oavsett omständigheter. Jag kommer inte bli en mamma som klemar bort mina barn,men slå-aldrig!När har våld lärt nån nåt ö.h.t utom att vara rädd?
    Jaha? i inlägget ovanför så rekommenderade du själv en annan "lösning" som också var "olaglig" du verkade inte ha några problem med det då.
    I mannens situation så var det rätt att sätta snorvalpen på plats eftersom hans föräldrar har totalt misslyckats med att lära ut respekt för sin omgivning.
  • ladynorway
    Pimpinellan skrev 2009-09-17 13:57:49 följande:
    Scenariot är detta-taget från verkligheten. 13-årig pojke cyklar runt på golfbanan. Blir åtsagd av manlig personal. Cyklar vidare,blir åtsagd,hånflinar och kallar mannen gubbjävel och cyklar vidare. Till slut får mannen tag i pojken och ger honom en örfil. En absolut majoritet som hörde detta på radion och ringde in tyckte det var helt rätt gjort! Jag är både chockad och förvånad att folk försvarar våld. Visst,han blev provocerad,pojken var respektlös och ouppfostrad,men en örfil? Vad vann mannen på det och vad lärde sig grabben av det? Nej,aldrig våld utom i självförsvar säger jag!Håller ni med mig eller mannen och radiomajoriteten?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 14:41Lite olika bud hittills. Återkommer och läser fler svar sen,men kan nog inte svara på alla ifall det blir många svar. Finns ju ett liv utanför F.l också.
    Jag förstår mannan helt och fullt!!
  • ladynorway
    AtroCious skrev 2009-09-17 13:59:07 följande:
    Jag skulle ha polisanmält mannen om jag såg det, en 13-åring är fortfarande ett barn som inte kan tänka sig för i alla situationer.
    En 13-åring VET att man inte beter sej på detta settet!! "Ett barn" ...Pyttsan!!
  • Dr Mupp

ni som tycker det var rätt. Tycker ni det hade varit lika rätt om gubben slagit till en vuxen man/kvinna som gjorde samma sak?

• Zaria
    Liten2008 skrev 2009-09-17 17:10:35 följande:
    Låter som en helt okej bestraffning, han lär nog ha större respekt nästa gång han vet med sig att han gör något fel och någon säger det åt honom.Sverige har blivit agningshysteriskt, det kallas "misshandel" och annat trams.Mjäksamhälle.
    Han kommer inte att ha större respekt nästa gång, han kommer att vara rädd.
    Att skrämma/göra illa någon leder ALDRIG till att man får respekt, däremot kunde han lett hem pojken till hans föräldrar
  • idiblon

Tja, jag vet inte. Vad är alternativet? Att försumma händelsen helt och låta ungen leva rövare tycker jag vore VÄRRE.

• Pelleping
    idiblon skrev 2009-09-19 09:37:20 följande:
    Tja, jag vet inte. Vad är alternativet? Att försumma händelsen helt och låta ungen leva rövare tycker jag vore VÄRRE.
    Finns det verkligen bara två alternativ, slå eller låta honom fortsätta? Vad ger mannen rätt att slå 13-åringen? Om man inte får slå på vuxna människor varför skulle det då vara ok att slå ett barn?
    När hjärnan sviker tar nävarna över.
  • idiblon
    Pelleping skrev 2009-09-19 10:08:54 följande:
    Finns det verkligen bara två alternativ, slå eller låta honom fortsätta? Vad ger mannen rätt att slå 13-åringen? Om man inte får slå på vuxna människor varför skulle det då vara ok att slå ett barn? När hjärnan sviker tar nävarna över.
    Jag tror att det finns fler alternativ, jag är nyfiken på vilka dessa skulle vara. Efter det så rangordnade jag genom att säga att just ett av alternativen, dvs försummelse, vore värre. Ge mig gärna de bättre alternativen.
  • Maddex

vad löjligt att en vuxen människa slår en 13 årig pojke för att han är allmänt dåligt uppfostrad. En sak att tag tag i armen och slängt ut han därifrån och tingt hans föräldrar, eller ringt polisen, MEN han har fan ingen rätt att gå på handgripligt på pojken. Jag hade blivit rasande om det var min son ialf.Det är samm asak som att uppmuntra misshandel då, han kalla mig för idiot, eller fikus därför slog jag ner han... Väldigt konstigt syn sätt vissa människor har, men blir dock inte förvånad.

• Bevabus

Jag tycker samma sak, det hade varit mera effektivt. Nu fick ju mannen bara betala tillbaka och det kan inte ha vart kul.

Tjimtjom skrev 2009-09-17 14:39:11 följande:
    Tycker han gjorde fel. Det han borde gjort, enligt mig, är att ta med killen till klubbhuset, ringa pojkens föräldrar alt. polis om pojken inte vill uppge sitt telenr.
Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?