Inlägg från: erkiperki |Visa alla inlägg
  • erkiperki

Handlade mannen rätt eller fel?

Fel, ingen får ut något. Mannen kommer att få att göra med en ännu jobbigare grabb som kommer att bli förbannad och vilja hämnas på något sätt och killen lärde sig ingenting. Jag tror att han hade fått ett bättre resultat med ord där. Alla säger att killen är ouppfostrad och ja, det är han säkert,. Men är det inte en brist i mannens uppfostran att han inte har lärt sig att hantera jobbiga situationer på ett sätt som inte innebär att ta till nävarna?

• erkiperki
    idiblon skrev 2009-09-19 10:21:38 följande:
    Jag tror att det finns fler alternativ, jag är nyfiken på vilka dessa skulle vara. Efter det så rangordnade jag genom att säga att just ett av alternativen, dvs försummelse, vore värre. Ge mig gärna de bättre alternativen.
    Att prata med honom är ett alternativ. Det brukar funka bra, betydligt bättre än att slå iaf....
  • erkiperki
    idiblon skrev 2009-09-19 19:26:27 följande:
    Javisst, precis ett sådant svar jag ville ha. Ett alternativ, alltså. Nu tycktes det ju inte fungera, då pojken inte lyssnade. Att däremot ge konsekvens genom att ringa föräldrarna, eller dylikt, vore bättre. Såvida det inte verkligen fungerade att prata, såklart.
    Fast jag menar prata, inte säga till som mannen gjorde... Nu funkade det inte med tillsägelelse (det borde det ha gjort och i en ideal situation så skulle pojken såklart inte ens ha varit där och betett sig illa) jag menar att istället för att gå vidare till slag så borde han ha försökt prata lungt och sansat med killen och inte tillåtit sig själv att som vuxen människa bli så provocerad att han valde att slå en 13-åring, det är inte försvarbart på något sätt.
Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?