• Pimpinellan

Handlade mannen rätt eller fel?

Scenariot är detta-taget från verkligheten. 13-årig pojke cyklar runt på golfbanan. Blir åtsagd av manlig personal. Cyklar vidare,blir åtsagd,hånflinar och kallar mannen gubbjävel och cyklar vidare. Till slut får mannen tag i pojken och ger honom en örfil. En absolut majoritet som hörde detta på radion och ringde in tyckte det var helt rätt gjort! Jag är både chockad och förvånad att folk försvarar våld. Visst,han blev provocerad,pojken var respektlös och ouppfostrad,men en örfil? Vad vann mannen på det och vad lärde sig grabben av det? Nej,aldrig våld utom i självförsvar säger jag!
    Håller ni med mig eller mannen och radiomajoriteten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 14:41
    Lite olika bud hittills. Återkommer och läser fler svar sen,men kan nog inte svara på alla ifall det blir många svar. Finns ju ett liv utanför F.l också.

• Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?
  • Imox

Självklart fel! Men kan samtidigt förstå att man kan tänka en såndan sak men att utföra den är fel!

• Schnooglewookiemush

Jag skulle ha polisanmält mannen om jag såg det, en 13-åring är fortfarande ett barn som inte kan tänka sig för i alla situationer.

• kriols

förstår mannens agerande, även om det var fel... och det fick han ju även betala för (om jag förstod rätt) och han gjorde helt rätt i att ta ärendet vidare till domstol.
    tycker absolut att pojken/pojkarna också skall stå till svars för vad de har gjort.

• clembke

Om man hörde när radion intervjuade pojken på radio så få man ett annat perspektiv. Mannen gjorde rätt enligt mig. Så som pojken betedde sig o höll på o hans försvar visar bara på att hans föräldrar borde ta tag i sin son lite mer. Hade min son hållt på som han så hade han fått sig en rejäl utskällning o inte hade jag polisanmält mannen.
    Dessutom gjorde han mer än "bara" cyklade runt på golfbanorna.
    Nu kommer nog dom flesta att idiot förklara mig o varsågod, det bjuder jag på. Men det är så här jag anser o så här jag tycker.
    Sen förespråkar jag inte våld o att man ska ge örfilar hit o dit, våld är fel. Men detta va inte en en gångs förteelse som jag har fattat det.
    Pojken lär sig inget av detta, mer än att han få mkt uppmärksamhet. Han avslutade intervjuen med att fråga när han få skadeståndet. Alltså - bete sig som en idiot o få en örfil - man få pengar! Det är väl hans läxa i så fall.

• Kullamannen

Han gjorde helt rätt tycker jag!
    Är man så grymt ouppfostrad kan man faan behöva få sej en lite hurring, hoppas att han lärde sej något. För det har han ju knappast gjort hemma!

• mammapappabebis

Jag tycker att ungen verkar asjobbig och allting, men man kan intge hålla på och slåss till höger och vänster. Jag tycker, på fullaste allvar, att han skulle ha bett en kollega om hjälp och sedan avlägsnat pojke+cykel från banan. Och sen ringt föräldrarna.

♥(¯`°?.¸ ?°♥°? Astrid 081208 ?°♥°?¸.?°´¯)♥
  • Pimpinellan
    clembke skrev 2009-09-17 14:14:23 följande:
    Om man hörde när radion intervjuade pojken på radio så få man ett annat perspektiv. Mannen gjorde rätt enligt mig. Så som pojken betedde sig o höll på o hans försvar visar bara på att hans föräldrar borde ta tag i sin son lite mer. Hade min son hållt på som han så hade han fått sig en rejäl utskällning o inte hade jag polisanmält mannen.Dessutom gjorde han mer än "bara" cyklade runt på golfbanorna.Nu kommer nog dom flesta att idiot förklara mig o varsågod, det bjuder jag på. Men det är så här jag anser o så här jag tycker.Sen förespråkar jag inte våld o att man ska ge örfilar hit o dit, våld är fel. Men detta va inte en en gångs förteelse som jag har fattat det. Pojken lär sig inget av detta, mer än att han få mkt uppmärksamhet. Han avslutade intervjuen med att fråga när han få skadeståndet. Alltså - bete sig som en idiot o få en örfil - man få pengar! Det är väl hans läxa i så fall.
    Jag fick det återberättat så jag vet inte ala detaljer. Dock tycker jag fortfarande det är fel att slå nån.Oavsett hur odräglig den personen är. Då kan vi lika gärna återinföra barnaga igen! Smäll till dem ifall de är olydiga-är det så du vill ha det igen? Lagligt allså?
  • Pimpinellan
    Kullamannen skrev 2009-09-17 14:17:31 följande:
    Han gjorde helt rätt tycker jag!Är man så grymt ouppfostrad kan man faan behöva få sej en lite hurring, hoppas att han lärde sej något. För det har han ju knappast gjort hemma!
    Ne,han har inte lärt sig nåt hemma,men vad lärde han sig av hurringen då? Att vuxna slår barn? Du slår kanske dina egna barn ockå om de inte gör som du säger? Eller är det bara andra som får slå barn?
  • Tjimtjom

Tycker han gjorde fel. Det han borde gjort, enligt mig, är att ta med killen till klubbhuset, ringa pojkens föräldrar alt. polis om pojken inte vill uppge sitt telenr.

• clembke
    Pimpinellan skrev 2009-09-17 14:35:51 följande:
    Jag fick det återberättat så jag vet inte ala detaljer. Dock tycker jag fortfarande det är fel att slå nån.Oavsett hur odräglig den personen är. Då kan vi lika gärna återinföra barnaga igen! Smäll till dem ifall de är olydiga-är det så du vill ha det igen? Lagligt allså?
    Nä, det är det inte. Men trots det som hade hänt va han ännu mer odräglig o respektlös på radion.
    Han hade sparkat ut ett X antal burkar som mannen hade samlat ihop som skräp, cyklat i serveringen+golfbanorna, blivit tillsagd ett antal gånger att inte cykla o hålla på. Tror du på fullaste allvar att dom hade fått tag på föräldrarna så dom hade kunnat göra nåt åt det? Tror du att hans föräldrar hade ansett att deras son hade gjort fel? Det tror inte jag.
    Deras försvar är att "Det finns inga skyltar alltså få man cykla o bete sig som ett gäng idioter".
    Dom är ute efter att "tyck synd om mig o ge mig mitt skadestånd". '
    Jag tycker inte att man ska återinföra barnaga. Men nånstans måste gränsen gå hur man beter sig med saker som inte är ens egna. Hur man beter sig åt andra medmänniskor osv osv. Visst, det bästa va inte att ge honom en örfil, men jag tycker fortfarande inte att det är nåt att polisanmäla för. Jag kan förstå mannen men jag kan inte förstå pojken o hans kamrater.
Svar på tråden Handlade mannen rätt eller fel?