Inlägg från: Rödhåriga tjejen |Visa alla inlägg
  • Rödhåriga tjejen

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Inis skrev 2009-11-04 12:55:26 följande:
    Ang vaccinering mot svininfluensan: För en stund sedan ringde barnmorskan som jag kontaktade i måndags för att få råd om jag som är i vecka 10+0 och äter prednisonol kan vaccinera mig utan att det påverkar "processen". Hon hade nu fått tag i en läkare att fråga, men läkaren hade blivit jätteirriterad och sagt att jag får vända mig till min läkare i utlandet och "förresten är det ju bara hormoner". När jag då undrade om barnmorskan berättat att jag också äter kortison påstod hon att hon gjort det, men fått en ännu snäsigare svar. Nu vill barnmorskan inte engagera sig mer utan hon sa att jag får själv ringa gyn och försöka få tag i någon läkare. Så var det med alla fina ord vid inskrivningen att "du kan kontakta mig när som helst och i vilken fråga som helst".
    Ja, de levde ju inte upp till det löftet direkt... Jag tror att vissa personer blir provocerade och reagerar med irritation (som läkaren gjorde) när de inte kan svaret och inte vill erkänna det...

Jag frågade min gyn idag (jag är i början av v 6) ang vilka åsikter han hade när det gällde vaccinet. Han hade inga andra än de som myndigheterna har lagt fram, sa han. (Det hade jag inte väntat mig heller.) Men på honom lät det inte som att det spelade någon roll när i graviditeten man tog sprutan. Att det främst var jobbigast i slutet av graviditeten om man fick influensan då. Men att eftersom influensan verkar drabba yngre tyckte han att jag skulle ta sprutan.

Sen har jag för mig att någon annan här i tråden (minns ej vem) skrev att deras klinik utomlands (var det Riga?) hade sagt att man inte skulle ta sprutan förrän efter v 12.

Jag vet inte heller hur jag skall göra, men jag tror jag väntar till efter v 12 om jag tar sprutan. Detta är verkligen en SVÅR fråga, tycker jag. Man kan ju bli nojig för mindre.
  • Rödhåriga tjejen
    kramiiis skrev 2009-11-04 13:18:49 följande:
    tack rödluvan ja man är väl orolig fram tills förlossningen och så börjar nästa sorts oro därefter
    Ja, det är så sant så sant. Har vi tur får vi oroa oss resten av livet.
  • Rödhåriga tjejen
    saknarknytte skrev 2009-11-04 14:57:03 följande:
    Hej alla tappra!Jag var på vul imorse, är i vecka 6+5 och vi såg två hinnsäckar och två små hjärtan som pulserade. Jag satte mitt tuggummi i halsen och började så klart att grina. Känndes helt overkligt. Jag och min sambo vågade vara lyckliga i en liten stund men sedan kom oron över att mista dem. Dock vågar jag gå runt på jobbet med ett fånigt lite leende på läpparna. Jag frågade min gyn idag ang vaccinet och han sa som min Doktor i Riga att jag skulle vänta till vecka 13.Grattis Rödluvan! KramHåller tummarna för er andra som ska göra vul.Kramiis, jag har också hört att de har en ny metod för upptining och som har gett fantastiska resultat.
    Supergrattis!!
    Tack för vaccintips!
  • Rödhåriga tjejen
    Makima46 skrev 2009-11-04 14:12:28 följande:
    Va, spännande och jätteroligt att det fanns en parvel.Vilken vecka är du i  6+ ?Ibland kan det vara för tidigt att se hjärtat med säkerhet, så nästa vecka ser du det
    6+1 är jag i enl min gyn idag.
  • Rödhåriga tjejen
    tandmaja skrev 2009-11-04 14:34:29 följande:
    Rödluvan: jag såg en bit av "Fråga Doktorn " för några veckor sedan då de hade direktsänt frågeprogram om svininfluensan/vaccinet och de två smittskyddläkare som var med (samma experter som alltid uttalar sig,från SBL) sa att rekommendatinen från Socialstyrelsen var att gravida absolut bör vaccinera sig men först efter v 12. Hon förklarade detta med att OM något skulle hända vill de inte att det ska kännas som det kan ha varit vaccinets fel osv. men att det troligtvis kan tas innan också.Grattis till första ul , härligt Hopplöst Inis, att det alltid ska vara så himla svårt bara för att ingen vågar ta ansvar för ÄD-pat
    Tack för infon!!
  • Rödhåriga tjejen
    Lippa skrev 2009-11-04 17:23:34 följande:
    GRATTIS Rödluvan och Saknarknytte!!! Imorgon är det min tur att göra första VUL. Är nu i vecka 7.
    Tack! Lycka till i morgon! Det skall bli spännande att höra resultatet.
  • Rödhåriga tjejen
    mytrouble skrev 2009-11-05 13:14:17 följande:
    Rödluvan: Jamen där ser du att din lilla krumelur finns därinne Grattis! Hur känns det? Fast visst hade man gärna velat se hjärtat också. Segt att vänta tills nästa UL - men bara att ha tålamod...  Knytte: GRATTIS!!  Och välkommen i tvillingklubben! Rena tvillingepidemin här Lippa: Grattis!!!
    Det kändes overkligt att se mitt lilla pyre på ultraljudsskärmen. Tänk att det växer i MIN kropp. Helt fantastiskt! Faktiskt har det gjort att jag börjat inse att jag faktiskt är gravid. I dag gick jag runt och kände glädje över att jag håller på och "gör ett barn". Dagarna innan var jag rädd för vad som hände i kroppen, mådde illa och undrade vad jag hade gjort...
    I helgen måste jag köpa större byxor för jag får inte igen de jag har. Detta trånga byxmode gör ju att minsta lilla ökning gör att de inte passar.
  • Rödhåriga tjejen

Lippa: Grattis! Vad härligt att få se hjärtat!

Makima: Jag tror också att det kommer gå jättebra för dig imorgon. Kram på dig.

• Rödhåriga tjejen
    plupp06 skrev 2009-11-05 20:06:43 följande:
    Måste fråga ni som varit på VUL nu i veckan, mätte de era små pyren?Mitt var bara 7,4 mm, borde varit 1 cm sa läkaren. Dessutom fick jag en ny tid om 2 veckor för ytterligare kontroll. Är något fel tro?
    Min gyn mätte inte mitt pyre. Jag tror att det är svårt för dem att få ett exakt mått, för det beror ju på hur fostret ligger i vinkel till hur ultraljudsmanicken.
    Men det är bara min gissning.
    Men visst mätte första läkaren den till 9 mm? Kanske var den här läkaren inte lika bra på att mäta?
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa