Vi som gör äggdonation ute i Europa
Inis skrev 2009-11-04 12:55:26 följande:
Ang vaccinering mot svininfluensan: För en stund sedan ringde barnmorskan som jag kontaktade i måndags för att få råd om jag som är i vecka 10+0 och äter prednisonol kan vaccinera mig utan att det påverkar "processen". Hon hade nu fått tag i en läkare att fråga, men läkaren hade blivit jätteirriterad och sagt att jag får vända mig till min läkare i utlandet och "förresten är det ju bara hormoner". När jag då undrade om barnmorskan berättat att jag också äter kortison påstod hon att hon gjort det, men fått en ännu snäsigare svar. Nu vill barnmorskan inte engagera sig mer utan hon sa att jag får själv ringa gyn och försöka få tag i någon läkare. Så var det med alla fina ord vid inskrivningen att "du kan kontakta mig när som helst och i vilken fråga som helst".Jag frågade min gyn idag (jag är i början av v 6) ang vilka åsikter han hade när det gällde vaccinet. Han hade inga andra än de som myndigheterna har lagt fram, sa han. (Det hade jag inte väntat mig heller.) Men på honom lät det inte som att det spelade någon roll när i graviditeten man tog sprutan. Att det främst var jobbigast i slutet av graviditeten om man fick influensan då. Men att eftersom influensan verkar drabba yngre tyckte han att jag skulle ta sprutan.
Sen har jag för mig att någon annan här i tråden (minns ej vem) skrev att deras klinik utomlands (var det Riga?) hade sagt att man inte skulle ta sprutan förrän efter v 12.
Jag vet inte heller hur jag skall göra, men jag tror jag väntar till efter v 12 om jag tar sprutan. Detta är verkligen en SVÅR fråga, tycker jag. Man kan ju bli nojig för mindre.