• isisisis

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Stort Grattis Saknarknyttet! Vad roligt!

• isisisis
    lillalii69 skrev 2009-10-19 16:33:45 följande:
    Hej, jag och min man har försökt att få barn i 9år nu efter många hormon stimulationer och 2 IVF 1 insemination och minst 6 Missfall el MA om man ska vara noga så har de kommit fram till att mina ägg troligen ej har ngn bra kvallitet. jag har precis fyllt 40 min man är 38 så vi får ej det sista ivf försöket! Vi är inte redo att ge upp än! Utan vi funderar starkt på ÄD på AVA i Riga, Men vi har jätte många frågor. Har man sin journal med sig till Riga, behöver man översätta den till Engelska? Talar de bara Engelska där eller finns det någon sv talande där? förstår man de medicinska termerna på Eng.Hur många dagar behöver man vara där? Hur vet man att de matchar äggdonatorn med mitt "utseende" får man se ngn bild på henne? Enligt prislistorna är det svårt att se hur mkt det ska kosta är det bara att plussa i hop eller hur funkar det, har ni fått ett pris efter 1:a besöket? som sagt vi har massor av frågor! OM det finns ngn med erfarenhet av AVA i Riga ... Snälla Kan vi få fråga om era erfarenheter inte om era personliga svårigheter utan om hur det hela går till INBOXA mej jag lämnar ut vårt tel nr och ni kan få ringa Är BARA ute efter hur det går till praktiskt. Lycka till alla!!! Lillalii69
    Om du har haft många MF och ändå "bara" är 40 kan det vara så att du kan ha immunologiska faktorer som påverkar.
    Då stöts embryot bort genom koagulation i livmodern.
    Du kan behöva göra immunologiska tester innan du fortsätter.
    Det är min uppfattning.
  • isisisis
    lillalii69 skrev 2009-10-19 20:45:32 följande:
    Tack för ditt svar! :) jag har full koll på min struma, äter Levaxin. Har kollat alla prover de kunde komma på, propp risk i moderkakan, antikroppar, räknat kromosomer på både mej och min man. det enda de tror det är att mina ägg inte funkar som de ska. jag har blivit gravid de flesta gångerna men fostret dör i v7-v10 kropper stöter ej ut fostret själv utan jag har fått ta Cytotex. Men är endå tacksam för alla förslag!!! Läkaren trodde vi hade goda chanser med äggdonation. Så lite hopp finns det kvar! Lillalii69
    Det låter ju bra,då har du koll på läget
    Har du också fått blodförtunnande då?

Stort lycka till med ÄD:n när det blir av
  • isisisis
    lillalii69 skrev 2009-10-19 20:59:36 följande:
    Nä, isisisis! de ansåg att det var helt i onödan! eller... borde jag ha krävt det endå? eller...
    Jag inboxar dig också.
  • isisisis
    silverhästen skrev 2009-10-20 09:12:21 följande:
    Hej Inis! I Åbo räknar de att när äggtransfern är gjord, både färska och frysta ägg, så är man i v. 2. Alltså det datum som de sätter in ägget/äggen.
    Även om äggen är odlade i 7 dagar?
  • isisisis
    geten skrev 2009-10-20 11:45:34 följande:
    Snälla ge mig lite positiva tankar.......... Ska vi sitta här på vår ålders höst och "bara" ha varandra?!?!??!???? Vill såååå gärna bli tre i vår familj
    Du har iaf åldern som fördel.
    Många har kämpat så länge att de blir för gamla.
    Du kommer säkert snart att lyckas du också.

Själv fick jag kämpa i 5 år innan det gick
  • isisisis
    geten skrev 2009-10-20 12:28:20 följande:
    Ja, åldern är ju ivarje fall lite bra Vi har förökt i över 3år nu, det var 2år sedan som vi sökte hjälp. Fick testa pergo först i några månader och sedan skulle vi gjort ivf förra hösten men den behandlingen fick avbrytas eftersom att jag svarade så dåligt på medicinen. Hur ser er historia ut? Kram Geten
    Ja,herregud

Började vid 39,plockade ut spiralen och blev gravid på första försöket.
    MF i v 7.
    Sedan tog det 1,5 år innan nästa gång jag blev gravid och fick MF.
    Då hade de kollat hormoner,äggledare,livmoder,apc -resistens mm.
    Allt var ok.Tom fsh nivå.'Även spermier.
    Jag läste mer och mer på Fl,fick en pergokur som jag fick biverkningar av (uteblivet fertilt sekret)
    Första IVF vid 41-42.Många fina ägg,men de sa att jag hade lika stor chans att bli gravid naturligt.
    Sen följde 3 ÄD.Alla misslyckade.Dessemellan 3 MF till.
    Nu började jag förstå att det var nåt som inte stämde.
    Fick tummen ur röven och började lyssna på detta med immunologi.
    Fick göra tester,jag hade litet förhöjt tnf-alfa och även Faktor 8.Första försöket råddes jag till enbart trombyl och prednisolon.
    Det misslyckades.
    Fick sedan Fragmin och då lyckades det.

Jag trodde aldrig att jdet skulle vara för starkt immunförsvar som var orsaken.

Men det tar tid att mogna in och läsa och bestämma vilka vägar man ska ta.

Hoppas det går fortare för dig
  • isisisis
    geten skrev 2009-10-20 12:56:17 följande:
    Ja, det hoppas jag också Har ju tagit hur mycket prover som helst, äl-provet var jättebra, fsh var normalt men i överkanten så de var jättepositiva till ivf. (Av pergon fick jag tunn slemhinna). Men när jag inte svarade på behandlingen så tog de AMH-prov som visade på jättelåga siffror 0,134 det ska vara minst 0,5 för att de ska göra ivf, så dä var det bara äd kvar för oss och det är där vi är nu. Men det känns tugnt nu när testet visade negativt. Har aldrig varit gravid!!
    Det är ju HELT andra odds med ÄD jämfört med IVF!
    Nu är du ju inte så gammal,men endel hamnar i förklimakterie ju ,och då är ju siffrorna likadana som vid iVF i äldre ålder.
    Statistiken ligger på 1-5 % chans till graviditet vid 42(inte MF risk inräknad)medan det är ca 40 % chans vid ÄD.
    (beroende på hur man räknar statistiken)
    Hursomhelst är det en avsevärd skillnad.

Det kan ändå ta några gånger innan man lyckas,även vid ÄD förstås.
    Men de allra flesta lyckas vid ett par försök.

Skulle det bli 4-5 stycken,kan det kanske vara någon annan ytterligare faktor som påverkar negativt,då får man forska vidare.
  • isisisis
    Bette skrev 2009-10-20 13:13:10 följande:
    Vid AVA kliniken i Riga så ligger chanserna för graviditet på 60% ca om du sätter tillbaks bra embryon och de sätter bara tillbaks embryon som de tror på. Jag är 30 och vi får vår lilla krabat i början på dec. Bette
    Ja,det beror på hur man räknar statistiken som sagt.
    Jag har jättesvårt för att lita på statistik som "går över" en "normal" graviditetschans.
    Dvs chansen om allt är helt optimalt och du är ung och inte har några problem och gör IVF.
    Då ligger den på ca 35 % .

De brukar räkna statistiken på antal införslar på kliniken,och då blir det ju inte riktigt rätt tycker jag.
  • isisisis
    geten skrev 2009-10-20 13:09:58 följande:
    Tack för ditt/dina svar!!! Hoppas så in i vassen att det ska gå bra med vår eskimå Det var lika goda chanser som vid ET sa de igår när jag pratade med dem (bara den klarar upptining). Ett litet problem är ju om vi inte lyckas då min sambo i nu läget inte är jätte pigg på att fortsätta.... ...hoppas kunna övertala och övertyga honom att det visst är värt att göra det. Om läkarna är positiva till det förstås!!
    Bara att hålla tummarna Lycka till
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa